جمعه, 07 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 20 فروردین 1401
نمونه سوال های حقوقی و پاسخ های یک وکیل

 نمونه سوال های حقوقی و پاسخ های یک وکیل

 

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2236

اجرت المثل املاک مشاعی

ملک مشاعی با دادخواست تقسیم ترکه تقسیم و طبق صورت جلسه خلع ید در اختیار یکی از شرکا قرار گرفته اکنون سایر شرکا مجدد با طرح دعاوی تکراری در صدد باز پس گیری ملک می باشند چندین مرحله مجدد محکوم شدن سوال اینجاست ایا ملکی که قانوناً بر اساس سند رسمی و احکام دادگاه در تصرف شخصی بوده به ان اجرت المثل تعلق می گیرد ؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

اگر ملکی در پروسه ی دعوای تقسیم ترکه در سهم اختصاصی یکی از ورثه قرار گیرد و به تصرف وی داده شود در این صورت سایر ورثه نمی توانند نسبت به تصرف وی در آن مال مزاحمتی ایجاد نموده و یا مدعی حقی(اعم از اجرت المثل یا غیر آن) باشند. اما در صورتی که ملک همچنان میان ورثه بصورت مشاعی باشد و نسبت به تقسیم یا فروش آن اقدامی ننموده باشند هر یک از ورثه می تواند به میزان سهم الارث خود از متصرف اجرت المثل ایام تصرف ملک وی را دریافت نماید.


الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

با سلام.بنده ۳ ماه پیش خودرویی را خریداری کردم و تقریبا بجز بخش اندک کل ثمن را پرداخت نمودم،ولی بعد معامله متوجه شدم که فروشنده بنده خودروی مذکور را بصورت قولنامه دستی از مالک اصلی خریداری نموده و مبلغ یک میلیون نقدی داده و بقیه ثمن را پرداخت نکرده و از اعتماد اون مالک اصلی سو استفاده کرده است.در متن قرارداد آنها نیز قید شده که در صورت پاس شدن چکها سند بنام خریدار زده میشود.حال سوال بنده اینه که با شکایت الزام به سند میتوانم به نتیجه برسم؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

شما باید به طرفیت فروشنده ی خودتون و کسی که سند به نام وی می باشد دعوای الزام به ایفای تعهد و تنظیم سند رسمی خودرو را طرح نمایید و به نتیجه می رسید. 


گرفتن پاسپورت و حضانت فرزند توسط مادر

من و همسرم مقیم آلمان هستیم و فرزندم هم سال 99 در هامبورگ و با ملیت آلمانی متولد شد. در حال حاضر حضانت فرزندم به دلیل پرونده دعوای همسرم به من داده شده. حتی پاسپورت آلمانی همسرم هم صادر نشده. ولی من و پسرم هر دو پاسپورت آلمانی داریم. همسرم به دلیل مشروب و دختر بازی در ایران پرونده باز دارد و هم زندانی و هم حد شرعی . به همین دلیل حاضر به بازگشت به ایران نیست. سوال من اینه آیا با داشتن حضانت آلمان و با استناد به پرونده که در ایران داره میتونم حضانت فرزندم رو در ایران هم بگیرم؟ و اینکه پدر ایشون در قید حیات هستن و در ایران و از طرف ایشون هم وکالت تام داره. آیا ایشون میتونه من یا فرزندم رو ممنوع الخروج کنه؟ من برای گرفتن پاسپورت ایرانی فرزندم به سفارت مراجعه گردم و میگن حتما باید پدذش درخواست بده که ایشون هم حاضر به اینکار نیست. آیا راهی وجود داره؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

 اول این که به موجب مقررات ایران حضانت و نگهداری فرزند شما تا 7 سالگی باشما می باشد و تا پیش از رسیدن کودک به این سن نیازی به اقدام در جهت اخذ حضانت نیست. دوم این که پدرهمسر شما به عنوان ولی قهری کودک حتی اگر از همسر شما وکالت نداشته باشد نیز می تواند وی را ممنوع الخروج کند زیرا به موجب ماده 18 قانون گذرنامه اشخاص زیر 18 سال برای خروج از کشور اجازه ولی قهری را لازم دارند و صرف حضانت مادر بدین معنی نیست که وی می تواند مجوز خارج کردن فرزند را داشته باشد. سوم این که در صورتی که شما و کودکتان به ایران بازگردید و همسر شما همچنان در خارج از کشور اقامت داشته باشد و شما را ممنوع الخروج کند می توانید با طرح دعوای رفع ممنوع الخروجی از دادگاه اجازه ی خروج از کشور را دریافت نمایید.


امکان انتقال سهم الارث از زمین مشاع کشاورزی بدون رضایت سایر ورثه

با عرض سلام محضر شما، زمینی کشاورزی، دارای سند مالکیت، از پدرمان به ما ارث رسیده که هنوز مالیات بر ارث آن نیز پرداخت نشده است، اما یکی از ورثه، بدون رضایت سایر وراث، سهم خود را به غیر واگذار نموده ( یا با تنظیم مبایعه نامه و یا بصورت وکالتی ) و ما را دچار مشکل کرده است. لطفا راهنمایی بفرمایید، آیا کارش قانونی است ؟ اگر نه، ما می توانیم با کمک و مشاوره از جنابعالی از او شکایت کنیم؟ 

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

هر یک از ورثه می تواند به نسبت سهم الارث خود از ترکه را به هر شخصی که می خواهد منتقل نماید و مشاعی بودن ترکه نافی مالکیت ورثه نسبت به سهم ایشان نمی باشد.بنابراین ولو این که مالیات و عوارض ملک نیز پرداخت نشده باشد در هر صورت این نقل و انتقال صحیح و قانونی می باشد.


درخواست اعسار پس از صدور گزارش اصلاحی

با سلام و احترام طی اخرین وقت دادرسی و محکومیت های متعدد شخص مقابل ما در مورد ملکی مشاعی ، با هماهنگی قاضی پرونده و رضایت طرفین جهت فیصله دادن به پرونده و توافق انجام شده قرار شد در مورد ملک ما قسمت مشاعی شخص متقابلمون را کارشناسی کرده و نقد پرداخت کنیم .لذا طی بررسی مجدد و عدم توانائی پرداخت ایا امکان درخواست اعسار و تقسیط در تجدید نظرخواهی وجد دارد ؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

در فروش مال مشاع نمی توان ثمن مال را به صورت قسطی پرداخت نمود و با توجه به اینکه ظاهرا بر اساس گفته های شما دادگاه بدوی گزارش اصلاحی صادر نموده لذا امکان تجدیدنظرخواهی نیز وجود ندارد. اما ظرف مهلت مقرر قانونی (هفت روز از تاریخ ابلاغ) امکان اعتراض به نظر کارشناس وجود دارد.


شکایت از همسر بابت رابطه با یک زن دیگر

من یه مدت همسرم رفتارش تغییر کرده کتک کاری فحش و ناسزا اول فکر کردم اعتیاد آورده بعد متوجه شدم با یه خانم رابطه داره و با هم وعده‌هایی دارن و از چتاشون متوجه شدم که برنامه دارن تا منو اینقدر اذیت کنن که خودم بدون حق و حقوق برم طلاق بگیرم می خواهم شکایت کنم از همسرم و اون خانم ناشناس لطفا راهنمایی کنید

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

اگر مدارک قطعی بر رابطه ی نامشروع همسرتون و آن خانم دارید می توانید علیه ایشان شکایت رابطه ی نامشروع طرح نمایید که این ادله شامل شهادت شهود، متن پیامک ها، صدای ضبط شده ی مکالمه ایشان و یا عکس و فیلم می باشد. در غیر این صورت اگر شکایتی هم طرح نمایید به سرانجام نمی رسد. 


اطمینان از وقوع طلاق توافقی

طلاق توافقی ثبت شده بدون حضور من که شوهر شان هستم و هیچ صیغه طلاقی هم خوانده نشده و انگشت هم جایی نزدم این میتونه صوری باشه؟ ولی در شناسنامه ام ثبت شده و مهر هم خورده میشه بگید که این شاید از طرف خانمم صوری هست یا نه؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

برای اطمینان از وقوع طلاق و ثبت آن می توانید به هر یک از دفاتر پیشخوان اداره ثبت احوال مراجعه نمایید و با ارائه ی کارت ملی به شما اطلاع می دهند که آیا طلاق شما انجام شده یا خیر.


نحوه وصول مهریه پس از به اجرا گذاشتن آن

از طریق اداره پنجم اجرای ثبت، مهریه را اجرا گذاشتن و به زوج هم ابلاغ شده بیشتر از ۱۰ روز هم گذشته چرا پولی به حساب من واریز نشده ؟ از طریق دادگاه دادخواست بدم یا خیر؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 
پروسه ی مطالبه ی مهریه از طریق اجرای ثبت بسیار طولانی و زمان بر می باشد و حتی گاهی چندین سال به طول می انجامد. اگر اموالی از همسرتان سراغ دارید به اداره پنجم معرفی نمایید تا توقیف و از محل فروش آن مهریه شما پرداخت شود در غیر اینصورت اگر مالی از وی سراغ ندارید و اداره پنجم نیز مالی از وی شناسایی ننمود،  پرونده خود را در اداره پنجم مختومه نموده و از طریق دادگاه مطالبه نمایید. 


اعتراض به رد اعسار به دلیل داشتن کد معاملاتی بورس

سلام.تقاضای اعسار دادم برای دیه به دلیل داشتن کد معاملاتی بورس رد شد که اعتراض زدم به این که کد معاملاتی بورس من برای داشتن سهام عدالت است.معمولا چه مدت زمان طول میکشه جوابش بیاد و این که احتمال رد شدنش هست؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 
پروسه ی رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر بین دو تا شش ماه ممکن است به طول بیانجامد. رد یا پذیرفته شدن آن صرفا بسته به نظر قضات می باشد و قضات در این زمینه کاملا سلیقه ای عمل می نمایند. 


انتخاب راه مناسب و دلیل برای فسخ معامله

سلام. خودروی پرایدی را معامله کردیم که فروشنده فقط گفت که ماشین تمام رنگ است ولی هیچ عیب دیگری ندارد. در قولنامه هم ذکر شده که سلامت خودرو توسط مشتری با رویت تایید شده است‌. پس از خرید و پرداخت ثمن معامله، در نتیجه مراجعه به مرکز تشخیص رنگ، متوجه شدیم که هر دو شاسی ماشین خوردگی دارد ولی فروشنده هیچ صحبتی از این مسئله نکرده بود که اگر میدانستیم، به هیچ وجه ماشین را خریداری نمیکردیم. حال به استناد کدام مواد ما میتوانیم معامله را فسخ کرده و یا بطلان آن را اثبات کنیم؟ آیا این مسئله علت عمده عقد محسوب میشود و میتوانیم به دلیل اشتباه ناشی از تدلیس و علت عمده عقد بودن، معامله را باطل اعلام کنیم؟ یا علت عمده عمده محسوب نمیشود و فقط به استناد خیار تدلیس و یا خیار عیب میتوانیم معامله را فسخ کنیم؟ سپاس

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

خیر علت عمده عقد محسوب نمی گردد و شما صرفا به استناد خیار تدلیس می توانید نسبت به فسخ معامله اقدام نمایید آن هم به شرط اینکه اسقاط کافه خیارات ننموده باشید. 


راهکار مقابله با مخالفت عمه با تقسیم ارث

سلام خسته نباشید. ما یک خونه داریم که بعد از مرگ پدرم کارهای انحصار ورثه اون رو انجام دادیم ولی عمه من که از این خونه سهم میبره راضی به فروش،تقسیم یا حتی گرفتن سهم خودش هم نیست و تقاضای مقدار پول خیلی زیادی که برابر یک سوم قیمت خونه هست رو داره ما برای حل این مشکل چه راهی داریم؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

بهترین راهکار این هست که اگر عمه هم به عنوان یکی از ورثه در این ملک سهیم شده است دعوای تقسیم ترکه طرح کنید. اما اگر شراکت عمه با شما از طریق وراثت نبوده است دو فرض متصور است: یا ملک سابقه ثبتی دارد یا ندارد. اگر سابقه ثبتی ندارد باید مستقیما از دادگاه درخواست صدور دستور فروش ملک مشاع و مشترک را بنمایید. اما اگر سابقه ثبتی دارد باید ابتدائا از طریق اداره ثبت درخواست افراز نمایید و پس از صدور گواهی عدم افراز از سوی اداره ثبت در دادگاه امکان طرح دعوای دستور فروش خواهید داشت.

 


اعسار از پرداخت ودیعه مسکن استیجاری

با سلام در جلسه اعسار از پرداخت ودیعه مسکن دادگاه بدوی رای به نفع من دادند و درخواست تجدید نظرخواهی هم داده شده سؤال: با توجه به اینکه به لحاظ مالی دستم خالیه و وکیل ندارم، چطور می توانم لایحه ای تنظیم کنم و تقدیم دادگاه کنم که پرونده انشاالله روال حقیقی و قانونی خودش رو طی کنه؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

باید به وضعیت معیشتی و اقتصادی خود اشاره و به مقررات قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در باب اعسار استناد نمایید.


مطالبه اجرت المثل ناشی از منافع و ثمره درخت

اگر شخصی در سال ۱۳۸۰ دعوای حقوقی در زمینه تعدادی اصله درخت مطرح و نظریه کارشناس در ان زمان مبلغ یک میلیون تومان براورد شده باشد ایا پس از بیست سال وراث ان میتوانند اجرت المثل را به قیمت روز دریافت نماییند در صورتی که خواهان در زمان حیات پیگیری نکرده باشد ؟با تشکر

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

اگر شخصی به مبلغ مشخصی بدون خسارت تاخیر تادیه محکوم شده باشد و به جهت عدم پیگیری محکوم له، حکم اجرا نشده باشد نمی توان مازاد بر مبلغ محکوم به از وی دریافت نمود. مگر این که در رای صادره نسبت به خسارت تاخیر تادیه نیز تعیین تکلیف نموده باشد. 


برای تقسیم ترکه تقسیم نامه بهتر است یا صلحنامه ؟ 

با سلام، ما میخواییم تقسیم ترکه بین خودمون انجام بدیم، الان ما بین تقسیم نامه و صلح نامه نمیدونم کدام درسته و بعدا دردسری درست نمیشه ؟ باتشکر

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 
آثار هر دو یکی است و تفاوتی نمی کند. آنچه  که مهم است مندرجات قرارداد تنظیمی و رعایت شرایط قانونی می باشد. بهتر است تنظیم توافقنامه چه در قالب تقسیم نامه و چه در قالب صلحنامه حتما با مشاوره ی یک وکیل انجام شود که بعدها هیچ یک از طرفین نتوانند خدشه ای به اعتبار توافق فی مابین وارد نمایند. 


روش اطمینان از وقف و حل مشکل

سلام و خسته نباشید.زمین مسکونی خریداری کردم برای گرفتن سند به اداره ثبت و اسناد مراجعه کردم انجا گفتند کد این زمین در دفتر اسناد به عنوان(وقف..متولی) ثبت شده از اوقاف سوال کردم گفتند ما هیج وقف نامه ای یا نوشته ای راجع به این زمین نداریم.سوالم اینه  که آیا با استشهاد محلی و شهادت شهود مبنی بر وقف نبودن این زمین میتوان از طریق دادگاه مشکل وقف این زمین را حل کرد و سند گرفت ؟ ممنون

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

اول از همه باید به اداره ثبت مراجعه نموده و سند مثبته ی وقفیت ملک را به دست آورید پس از آن می توانید در دادگاه نسبت به طرح دعوای مقتضی اقدام نمایید. 


امکان فسخ قرارداد اجاره مغازه تجاری قبل از پایان مدت

پنج ماهه یک باب مغازه تجاری اجاره نمودم به دلایلی ادامه کار ممکن نیست(نگرفتن کاسبی) حال تقاضای فسخ قراداد و تحویل ملک به مالک را دارم نامبرده از تحویل مغازه و استرداد ودیعه اجتناب میکند و اظهار میدارد تا زمانیکه مستاجر پیدا نشود بایستی ادامه دهید سوال اینست قانونا باید چکار کنم؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 
اگر در قرارداد حق فسخی برای شما شرط نشده باشد امکان برهم زدن قرارداد به صورت یکطرفه از سوی شما وجود ندارد و صرفا با توافق موجر می توانید قرارداد را پیش از موعد خاتمه دهید. 

 


مدارک لازم برای فروش خودرو و اثر وکالت فروش

برای فروش خودرو که چند مرتبه خرید و فروش شده همه وکالت فروش های قبلی باید باشد یا آخرین وکالت فروش کافی است ؟

 

پاسخ کارشناس حقوقی ما 

آنچه که برای تنظیم سند به نام خریدار لازم است اسنادی است که اجازه ی فروشنده از مالک رسمی ماشین و  اختیار وی را جهت فروش ماشین اثبات نماید . بنابراین اگر ماشین چند دست به صورت وکالتنامه ای منتقل شده است یا تمامی وکالتنامه ها باید وجود داشته باشد و یا اینکه آخرین فروشنده از مالک خودرو که سند به نام وی می باشد وکالت مستقیم داشته باشد. در غیر اینصورت در تنظیم سند رسمی به نام خود به مشکل برخواهید خورد. 

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات

ﺳﻪشنبه, 20 دی,1401

علی اصغر مدیری

با سلام بنده با اصرار یکی از دوستانم و فریب بنده سال 94 مبلغی را تحت عنوان مضاربه و شراکت در کار رستوران بهش دادم و قرار شد ماهانه 4 درصد از سود رستوران به من بده و بنده بخاطر اطمینان سفته ای هم از وی گرفتم برای اطمینان ولی جایی در قرارداد قید نشده / ایشان بعد از یکسال پول منو پس نداد و فقط ماهانه یه مبلغ به اندازه سود بانکی به من میداد که اعتراض نکنم / ولی همینطور داشت پ.لم بی ارزش میشد و ایشان هم ادعا میکرد که پول به کسی قرض داده و وی پول را نمیدهد/ حالا من هم چک را اقدام کردم و هم سفته ها / چک با بدبختی بعد 5 سال پاس شد و سفته ها هم موفق شدم اجارییه بگیرم / حالا ابتدا رفت رباخواری شکایت کرد که چون مضاربه بود قرارداد ما نتوسنت ادعاش اثبات کنه الانم رفته دو تا شاهد اورده و اتهام خیانت در امانت بابت سفته ها زده که بابت ضمانت بود / ابتدا بازپرس منع تعقیب صادر کرد بعد ایشون وکیل گرفت و موفق شده حکم برگردونه الان مجدد بازپرسی منو خواسته با ضامن و حاضر نشم نوشته جلب میشی / حالا من باید چیکار کنم چون این سفته ها بابت بی ارزش شدن پول من تو این 6 سال بوده و 2 سال هم هست از حکم سفته ها گذشته و قسمتی از سفته ها نقد شده حالا تهدید کرده پول سفته هارو ازت میگریم در حالی که اصل پول من حتی با سفته ها انقد بی ارزش شده که هیچ کاری باهاش نمیشه کرد. لطفا راهنمایی کنید چطوری اثبات کنم این سفته ها امانت و بایت ضمانت نبوده و بابت مراوده مالی بین ما بوده ؟؟؟؟ الان جلسه بازپرسی رو حاضر بشم ؟

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.