پنجشنبه, 09 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 05 مرداد 1399
تعریف قرار منع تعقیب و موقوفی تعقیب

 تعریف قرار منع تعقیب و موقوفی تعقیب

دادرسی کیفری و مراحل رسیدگی به یک جرم دو مرحله اصلی و مهم دارد؛یکی مرحله تحقیق و تعقیب جرایم در دادسرا و دیگری مرحله ی رسیدگی ماهوی و تشخیص و تصمیم در مورد میزان و نوع مجازات.در صورتی که تشخیص مرحله تحقیق یعنی دادسرا بر جرم بودن مرتکب باشد قرار جلب به دادرسی یا مجرمیت صادر می کند و در صورتی که تشخیص این مرجع بر عدم وقوع جرم یا جرم نبودن عمل باشد اقدام به صدور قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب می نماید.به یاد داشته باشید رای برائت یا حکم برائت از تصمیماتی است که در دادگاه صادر می شود و نه دادسرا.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 42693

 

قرار منع تعقیب و موقوفی تعقیب 

  • قرار منع تعقیب عبارت است از این که بازپرس یا دادیار با بررسی جمیع دلایل و قراین موجود در پرونده و پس از اعلام ختم رسیدگی، به این نتیجه می‌رسد که عمل منتسب به متهم جرم نیست یا این که عمل انتسابی جرم است اما دلیل کافی برای توجه اتهام به متهم در پرونده وجود ندارد.

 

  • قرار موقوفی تعقیب، قراری برخلاف قرار منع تعقیب و جلب به دادرسی است که پس از ختم تحقیقات و رسیدگی صادر می‌شوند و در تمام مراحل دادرسی قابلیت صدور دارد و در واقع به طور شکلی صادر می‌شود؛ بدین معنا که ادامه تعقیب کیفری به دلیل حدوث عواملی متوقف می‌شود، فارغ از این که دلایل اتمام متوجه متهم است یا خیر.

 

  • قانونگذار موارد صدور قرار موقوفی تعقیب را در ماده 13 قانون آیین دادرسی کیفری اعلام کرده که عبارت است از فوت متهم یا محکوم‌علیه، گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرایم قابل گذشت، شمول عفو، فسخ مجازات قانونی، شمول مرور زمان، توبه متهم و اعتبار امر مختوم.

 

 

 

 

مطالب مرتبط با قرار منع تعقیب:

1- نمونه لایحه اعتراض به قرار منع تعقیب و تصمیم دادگاه

2- آراء و احکام و قرارهای قابل تجدیدنظر

3- مجازات جرم خیانت در امانت و جرایم در حکم خیانت در امانت

 

ثبت امتیاز
نظرات

چهارشنبه, 16 شهریور,1401

محمد

سلام موضوع منع تعقیب من به این صورته که نوشته:درخصوص اتهام... فرزند... دایربرفعالیت علیه امنیت موضوع گزارش انتظامی بازپرس وباتحقیقات پلیس فتاواظهارات ودفاعیات متهم گوشی وی دلایل کافی بروقوع بزه موصوف نداشته وقرارمنع تعقبب صادرگردیده ومهروتمبرهم داره میخوام ببینم تواستخدام ارگان دولتی مشکل سازمیشه برام این موضوع یاخیر

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.