شنبه, 08 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 05 مرداد 1399
نمونه متن یک قرارداد اجاره

 نمونه متن یک قرارداد اجاره

وقتی مالک مال (اعم از منقول یا غیر منقول) بخواهد منافع یا حق استفاده از مال یا ملک خود را به دیگری واگذار نماید متداول ترین قالب، عقد اجاره است.به قرارداد اجاره عرفاً اجاره نامه هم می گویند.غیر از عقد اجاره تحت عناوین دیگر نیز می توان منافع و حق استفاده از ملک را به دیگری واگذار نمود.این قالب ها عبارتند از :صلح منافع، اباحه منفعت، حبس مطلق، رهن و بخشش (عقد هبه).هر یک از این عقود و قراردادها ویژگی ها، خصوصیات و شرایط خود را دارند که توصیه می شود جهت اطلاع و آگاهی و انتخاب بهترین قالب و برای تعریف یک رابطه حقوقی درست قبل از هر اقدامی و امضای هر قراردادی با یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه قراردادها و دعاوی ملکی مشورت نمایید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 357495

 

نمونه متن یک قرارداد اجاره - اجاره نامه

ماده 1- طرفین قرارداد

قرارداد اجاره حاضر بین ............ فرزند : .......... به شماره شناسنامه : ....... صادره از :  ......... به کدملی : .......... متولد: ......... ساکن : ........... تلفن : .......... به عنوان موجر و .......... فرزند : ................ به شماره شناسنامه : ........... صادره از : ............. به کدملی : ......... متولد : ........... ساکن : ............تلفن :  ............ به عنوان مستأجر منعقد می گردد.

 


ماده 2 - موضوع قرارداد و مشخصات ملک مورد اجاره

عبارت است از تملیک منافع 6 دانگ یک دستگاه آپارتمان واقع در تهران ............... پلاک ثبتی شماره ........ فرعی از ....... به مساحت .. متر مربع دارای سند مالکیت به شماره سریال ......... به نام موجر، مشتمل بر 2 اتاق خواب با حق استفاده از برق، گاز، تلفن به صورت اختصاصی و سایر لوازم و منصوبات و متفرعات مربوطه از جمله آب که جهت استفاده به رؤیت مستأجر رسیده و مورد قبول قرار گرفته است.

 


ماده 3 - مدت اجاره

مدت اجاره ار تاریخ ....... آغاز و در مورخ ...... خاتمه می یابد. (.... روز)

 


ماده 4 - اجاره بها، نحوه پرداخت

میزان اجاره بها از قرار ماهی ............... تومان معادل ..... میلیون ریال و جمعاً برای مدت اجاره مذکور میزان ................ میلیون تومان می باشد.

مبلغ ............. میلیون تومان معادل ............ میلیون ریال از طرف مستأجر به عنوان ودیعه قرض الحسنه به موجر نقداً پرداخت می شود.

 


ماده 5 - تقسیم مورد اجاره

با عنایت به قرارداد اجاره مورخ ............. ، آپارتمان مورد اجاره به همراه تمامی توابع و ملحقات آن هم اکنون در تحویل و ید مستأجر و تحت تصرف وی می باشد.

 


ماده 6 - شرایط قرارداد

1- مستأجر حق استفاده از مورد اجاره را برخلاف منظور قرارداد که استفاده جهت محل سکنی می باشد ندارد، به اضافه آنکه مکلف است از مورد اجاره استفاده متعارف نماید.

2- موجر مورد اجاره را جهت سکونت سه نفر به مستأجر اجاره داده است.

3- مستاجر تحت هیچ شرایطی حق واگذاری مورد اجاره را به غیر تحت هیچ عنوانی اعم از امانت، اذن در انتفاع، اجاره مجدد ندارد.

4- مستاجر ملکف است به محض خاتمه مدت قرارداد اجاره و رأس موعد مقرر، مورد اجاره را تخلیه و تحویل موجر نماید، در غیر اینصورت مستأجر مکلف است روزانه مبلغ صد هزار تومان معادل یک میلیون ریال به عنوان خسارت وجه التزام به موجر بپردازد و موجر علاوه بر استحقاق دریافت وجه التزام حق درخواست تخلیه مورد اجاره را نیز دارد.

5- ..... .

6- ..... .

7- ..... .

8- ..... .

9- ...... .

10- ...... .


ماده 7 - قانون حاکم بر قرارداد

این قرارداد در سایر موارد تابع قانون مدنی و قانون روابط مالک و مستأجر مصوب 1376 خواهد بود.

 


قرارداد مزبور در 7 ماده در مورخ ................ و در حضور شهود به امضای طرفین رسید.

 

امضاء موجر                             امضاء مستأجر                              امضاء شاهد                                         امضاء شاهد

 

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
با جستجوی عباراتی نظیر ((وکیل برای تنظیم قرارداد)) یا ((وکیل برای اجاره نامه)) یا ((نمونه متن قرارداد اجاره)) و واژه هایی از این دست در سایت گوگل می توانید به برترین سایت ها در این زمینه و با این محتوا دسترسی پیدا کرده و با مطالعه آن صفحات به میزان دانش، تخصص و تبحر آن وکیل پی ببرید.
بله، اجاره نامه هم می تواند عادی باشد و هم رسمی و البته برای قرارداد اجاره رسمی بودن هیچ مزیتی ندارد و بهتر است قرارداد اجاره شرایط قانونی لازم را داشته باشد و متن آن با دقت و به درستی و تحت نظر یک وکیل تنظیم شود.
متاسفانه بدترین قراردادها که البته فراگیر هم هستند قراردادهایی هستند که به صورت از پیش نوشته شده در بنگاه های املاک مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل بی اطلاعی و بعضاً غرض ورزی دلالان معاملات ملکی مملو از اشتباه هستند.
بله، ذکر مدت قرارداد از ارکان و ضروریات عقد اجاره است و قرارداد اجاره بدون آن باطل است و یا در فرض خوشبینانه باید آن را عقد دیگری دانست.
نظرات

پنجشنبه, 10 مهر,1399

morteza

لام و با تشکر. چنانچه مستاجر بدلیل نداشتن دسته چک از چک دیگری استفاده نماید ایا از نظر حقوقی مشکلی دارد ویا خیر و نیز چگونه در متن قرارداداورده شود .

ﺳﻪشنبه, 07 دی,1400

مهدی

برای فسخ قرارداد در مدت زودتر از موعد باید چه کرد؟

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.