شنبه, 08 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 شهریور 1402

 چگونه نام بچه ای که مال من نیست را از شناسنامه ام درآورم !!

سلام. من ازدواج کردم الان طلاق گرفتم تازه فهمیدم بچه از من نیست چطور اسم بچه رو از شناسنامه ام در بیارم ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 372

حذف نام فرزند از شناسنامه

 

درآوردن نام فرزندی که متعلق به من نیست از شناسنامه و تقاضای نفی نسب

  • به هیچ وجه پاک کردن نام فرزند از شناسنامه امکان پذیر نمی‌باشد و نمی‌توان این کار را انجام داد.در این شرایط اسم فرزند فقط در شماسنامه مادری که از شکم او خارج شده است درج می‌شود و طبعا چنین فرزندی فقط از مادر ارث می‌برد.
  • همچنین اگر پس از گرفتن شناسنامه المثنی به دلایل مختلف نام فرزند در شناسنامه هر یک از والدین ثبت نشده باشد آن‌ها باید دلیل ثبت نشدن نام فرزند را با ارائه دلایل مستند و مستدل پیگیری نمایند.
  • بر اساس ماده ۳۳ قانون ثبت احوال تمام اتفاقات مهم زندگی از  قبیل ازدواج، طلاق، مرگ زوج و زوجه، بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل، اداره ثبت احوال درج گردد؛ در نتیجه امکان پاک کردن آن از شناسنامه وجود ندارد.
  • حتی اگر رابطه والدین و فرزند به هر دلیل دچار تنش شود و آن ها راضی به حذف نام یکدیگر از شناسنامه هم باشند این کار هم از نظر قانونی امکان پذیر نیست. اگر فرزندی فوت شده باشد و اطلاعات مرگ بچه در ثبت احوال درج شده باشد والدین بچه فوت شده می‌توانند با مراجعه به ثبت احوال نسبت به حذف نام او از شناسنامه خود اقدام کنند.
  • بحث دیگر در مورد لعان است. لعان در لغت به معنای یکدیگر را نفرین کردن است و در اصطلاح نوعی سوگند است که در حقوق اسلام ، در موردی که شوهر نسبت زنا به زوجه دائمی خود دهد ، یا طفل متولد از او را از خود نفی کند می توان به آن متوسل شد. در مورد لعان، زن و شوهر نزد حاکم حاضر می شوند و شوهر چهار بار به صیغه مخصوص به زبان عربی سوگند یاد می کند که راست می گوید و بار پنجم می گوید لعنت خدا بر من اگر دروغگو باشم ؛ آنگاه زن چهار بار سوگند می خورد که مرد دروغ می گوید و سپس می گوید خشم خدا بر من اگر او راست گفته باشد و با انجام این تشریفات لعان تحقق می یابد .
  • قانون مدنی ایران به پیروی از حقوق اسلامی، لعان را به عنوان روشی برای جدایی میان زن و شوهر و نفی ولد پذیرفته است. در مواد 882 و 883 قانون مدنی و همچنین ماده 1052 قانون مدنی به بحث لعان و آثار آن پرداخته شده است .

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص درآوردن نام فرزند از شناسنامه

♦  ممکن است مردی کودک متولد شده از همسرش را به خود منتسب نداند و به عبارت دیگر ، نسبت پدری - فرزندی با وی را انکار کند.چنین مسئله ای در فقه تحت عنوان نفی ولد شناخته شده است.به همین منظور، پدر برای نفی ولد فرزند خود باید به دادگاه مراجعه نموده و به اثبات دعوای نفی ولد اقدام نماید . لذا اقامه دعوای نفی ولد باید توسط پدر صورت گیرد.

♦  همچنین، گفتنی است که دعوای نفی ولد را نمی توان به طرفیت طفل صغیر اقامه کرد و به همین دلیل، دادگاه تا روشن شدن موضوع برای طفل قیم موقت تعیین می کند.

♦  علاوه بر این ، چون مادر در این موضوع ذینفع است و نفی ولد از جانب شوهر به حیثیت و شرافت او لطمه وارد می کند ، میتوان دعوا را علیه وی نیز اقامه کرد و اگر دعوا به طرفیت مادر اقامه نشده باشد، وی می توان به عنوان شخص ثالث وارد دعوا شود.هرگاه شوهر صریحا یا ضمنا اقرار به ابوت یا پدری خود کرده باشد، دیگر نمی تواند نفی ولد کند. (ماده 1161 قانون مدنی)

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

 

مستندات قانونی - حذف نام فرزند - نفی نسب

ماده ۸۸۲ قانون مدنی

بعد از لعان زن وشوهری از یکدیگر ارث نمیبرند همچنین فرزندی که به سبب انکار و لعان واقع شده از پدر و پدر از او ارث نمی برد لیکن فرزند مزبور از مادر و خویشان مادری خود و همچنین مادر و خویشان مادری از او ارث می برند.

ماده ۸۸۳ قانون مدنی

هرگاه پدربعدازلعان رجوع کندپسرازاوارث می بردلیکن از ارحام پدروهمچنین پدروارحام پدری ازپسرارث نمی برند.

ماده 1052 قانون مدنی

تفریقی که بالعان حاصل می شودموجب حرمت ابدی است.

ماده ۱۱۶۰ قانون مدنی

درصورتی که عقدنکاح پس ازنزدیکی منحل شودوزن مجدداشوهر کندوطفلی ازاومتولدگرددطفل به شوهری ملحق می شودکه مطابق مواد قبل الحاق اوبه آن شوهرممکن است درصورتی که مطابق مواد قبل الحاق به هر دو شوهرممکن باشدطفل ملحق به شوهردوم است مگرآنکه امارت قطعیه برخلاف آن دلالت کند.

ماده ۱۱۶۱ قانون مدنی

در مورد مواد قبل هرگاه شوهر صریحا یا ضمنا اقرار به ابوت خود نموده باشدد عوی نفی ولد از او مسموع نخواهدبود.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.