شنبه, 08 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 23 آذر 1399
نمونه متن یک قرارداد صلح سهم الارث

 نمونه متن یک قرارداد صلح سهم الارث

موضوع قرارداد صلح می تواند هر چیز مشروع و قانونی باشد و تفاوت آن با عقد بیع این است که در عقد صلح علم اجمالی به موضوع قرارداد برای صحت قرارداد کافی است.گاهی اتفاق می افتد که دو طرف یک قرارداد صلح هر دو شریک یک مال موروثی هستند و تصمیم می گیرند سهم الارث از سوی یکی به دیگری منتقل شود.در این فرض با توسل به عنوان صلح بدون درگیری با قواعد عقد بیع به مقصود خود که انتقال قطعی سهم الارث است دست پیدا می کنند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 139834

صلح سهم ارث

 

متن قرارداد صلح سهم ارث

ماده 1- طرفین قرارداد صلح

بند یک : مصالحین

1- آقای .... فرزند ........... متولد  ........ به شماره شناسنامه  ......... و کدملی ...... صادره از  ....... به نشانی ......... تلفن.......... .

2- خانم .... فرزند ..........  متولد  ........ به شماره شناسنامه  ......... و کدملی ...... صادره از  ....... به نشانی ......... تلفن.......... .

 

بند دو : متصالح

1- آقای .... فرزند ........... متولد  ........ به شماره شناسنامه  ......... و کدملی ...... صادره از  ....... به نشانی ......... تلفن.......... .


ماده 2- مورد صلح         

انتقال کلیه حقوق عینی اصلی و تبعی و حقوق دینی سهم الارث مصالحین هریک به میزان یک ششم از تمام ترکه متوفی اعم از امول و اوراق بهادار و املاک و هر آنچه ارزش مالی دارد( آقای ..... فرزند....... فوت شده به تاریخ......... )

چه اموالی که تعلق مالکیت آنها به متوفی در زمان این قرارداد مشخص است و چه اموالی که مالکیت و تعلق آن به متوفی پس از انعقاد این قرارداد مشخص شود.


ماده3- عوض صلح

یک شاخه نبات به ارزش یک هزار تومان که از سوی متصالح تسلیم مصالحین گردید.


ماده4- شرایط قرارداد صلح

بند یک : مصالحین به موجب این قرارداد کلیه حقوق ناشی از مالکیت سهم الارث خود را به طرف دیگر (متصالح) صلح نموده و هیچ گونه ادعایی در این خصوص نخواهند داشت.

بند دو : هیچ گونه اختیار فسخ در این معامله درج نشده است و قرارداد فی مابین طرفین لازم الاجرا می باشد.

بند سه : مصالحین به موجب این قرارداد ملزم گردیدند در تاریخ ....... در دفترخانه رسمی شماره .........  به نشانی ......... حاضر گردیده و نسبت به تنظیم سند رسمی صلح در حق متصالح اقدام نمایند.

بند چهار: پرداخت هزینه های انتقال اعم از هزینه فک رهن اموال متوفی ، مالیات بر ارث ، مالیات و نقل و انتقال و عوارض شهرداری و هزینه های تنظیم سند رسمی انتقال به عهده متصالح می باشد.

بند پنج : ..................................... .

بند شش : .................................... .

بند هفت : .................................... .

بند هشت : ................................... .

توضیحات : به استناد گواهی حصر وراثت به شماره ............صادره از شعبه .........شورای حل اختلاف ورثه متوفی (........) عبارت از پدر و مادر متوفی و همسر و دختر متوفی می باشند که موضوع این صلح نامه مجموع سهم الارث پدر و مادر (یعنی یک سوم ماترک متوفی) می باشد.

این قرارداد فی مابین مصالح و متصالح در کمال صحت عقل و سلامت اراده و بدون اجبار و اکراه تنظیم گردیده است.

کلیه معاملات و قراردادهای مغایر با متن این صلح نامه بین مصال با افراد دیگر باطل و بی اعتبار بوده و فاقد اثر است.مصالح متعهد نموده و اقرار می نماید که هیچ گونه معامله و عقد تملیکی نسبت به موضوع صلحنامه منعقد ننموده است و هرگونه قرارداد توفق بعد از این قرارداد بی اعتبار است .

 

(مهم ترین بخش در نگارش یک قرارداد همین قسمت شرایط قرارداد است که می تواند حسب مورد و با توجه به توافقات طرفین و ویژگی های معامله متفاوت باشد.توصیه می شود این قسمت حتما تحت نظر و بعد از مشاوره با یک وکیل تنظیم شود و در صورت امکان بهتر است نگارش کلی یک قرارداد خصوصاً بخش شرایط قرارداد را به یک وکیل متخصص دعاوی حقوقی و قراردادها بسپارید.)

 

امضای مصالح                                 امضای متصالح                                                      امضای  شهود

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
بله، هر یک از ورثه می تواند با صلح یا هبه یا بیع و سایر عقود مملک سهم خود را به سایرین انتقال دهد.اگر انتخاب قالب صلح غلبه دارد به این دلیل است که در صلح سختگیری های رایج در سایر عقود وجود ندارد.
بله، صلحنامه می تواند هم با درج عوض و مبلغ باشد و هم بدون آن.صلحنامه چه معوض باشد و چه مجانی هم معتبر است و هم لازم الاجرا.
بله، این امکان وجود دارد و چنین قراردادی فقط به صورت عادی قابل تنظیم است و در رابطه بین طرفین قرارداد معتبر است.ولی بهتر است چنین معامله ای را کسی به عنوان متصالح یا صلح گیرنده یا خریدار با یکی از شرکا یا ورثه ملک انجام ندهد و یا اگر انجام می دهد از میزان سهم مصالح و صلح کننده و تعداد شرکا اطمینان حاصل نماید.
بله، می توانید با انتخاب یک وکیل متخصص دعاوی ملکی و قراردادها هم با وی مشاوره نمایید و هم تنظیم متن قرارداد صلح خود را به او بسپارید.
نظرات

یکشنبه, 21 شهریور,1400

شیدرخ

باسلام. مادرم سهم الارث پدرم را از یکی از فرزندان خریده است. باصلح نامه می توان این مورد را ثبت رسمی کرد؟

پنجشنبه, 08 مهر,1400

محمد

باسلام. شوهر عمه بنده در اواخر عمرش یک قطعه زمین را به بنده صلح قطعی کردند(سند عادی). این سند عادی در دفتر وکیل ایشون در حضور دو شاهد تنظیم شد. ایشون(مصالح) اثر انگشت‌ را پای برگه مرقوم کردند چون در زمان تنظیم سند، دستشون از مچ تا قسمت شصت دست بدلیل ضرب‌دیدگی توسط آتل (مچ‌بند) بسته شده بود و شاهدین این موضوع را به عینه مشاهده کردند. متاسفانه چند ماه بعد ایشون(مصالح) فوت می‌کنند. حالا وراث برای انتقال رسمی سند، شانه خالی می‌کنند و صلح‌نامه را قبول ندارند و ادعا میکنند که با توجه به عدم وجود امضا مصالح، این اثر انگشت پنهانی و در وضعیت بیماری در اواخر عمر مصالح از ایشان گرفته شده و صلح‌نامه سوری‌ست!!! با توجه به اینکه در زمان عقد صلح‌نامه مذکور، بابت قبض و اقباض ، سند قطعه زمین از سوی مصالح در حضور شاهدین به همراه اصل صلح‌نامه امضاء شده تحویل اینجانب گردید و در صلح‌نامه هم قید شده که زمین و اصل سند و مدارک ثبتی قطعه زمین تحویل متصالح گردید. با این تفاسیر نظرتون بابت اثبات عقد صلح اینجانب چگونه است؟!! با تشکر از راهنماییتون

ﺳﻪشنبه, 13 مهر,1400

محمد علیزاد

باسلام. شوهر عمه بنده در اواخر عمرش یک قطعه زمین را به بنده صلح قطعی کردند(سند عادی). این سند عادی در دفتر وکیل ایشون در حضور دو شاهد تنظیم شد. ایشون(مصالح) اثر انگشت‌ را پای برگه مرقوم کردند چون در زمان تنظیم سند، دستشون از مچ تا قسمت شصت دست بدلیل ضرب‌دیدگی توسط آتل (مچ‌بند) بسته شده بود و شاهدین این موضوع را به عینه مشاهده کردند. متاسفانه چند ماه بعد ایشون(مصالح) فوت می‌کنند. حالا وراث برای انتقال رسمی سند، شانه خالی می‌کنند و صلح‌نامه را قبول ندارند و ادعا میکنند که با توجه به عدم وجود امضا مصالح، این اثر انگشت پنهانی و در وضعیت بیماری در اواخر عمر مصالح از ایشان گرفته شده و صلح‌نامه سوری‌ست!!! با توجه به اینکه در زمان عقد صلح‌نامه مذکور، بابت قبض و اقباض ، سند قطعه زمین از سوی مصالح در حضور شاهدین به همراه اصل صلح‌نامه امضاء شده تحویل اینجانب گردید و در صلح‌نامه هم قید شده که زمین و اصل سند و مدارک ثبتی قطعه زمین تحویل متصالح گردید. با این تفاسیر نظرتون بابت اثبات عقد صلح اینجانب چگونه است؟!! موفق میشم
با تشکر از راهنماییتون

شنبه, 05 شهریور,1401

محسن جهانشاهی

سلام، وقتتون بخیر، خواهرو برادرانم به صورت شفاهی سهم الارث خودرا از خودرو به بنده واگذار کردند، برای انجام مراحل قانونی وصلحنامه آیا میتوان به صورت عادی وغیررسمی از آنها امضا وانگشت بگیرم، اگر ممکنه چی باید بنویسم؟! مننون

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.