یکشنبه, 30 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 دی 1397
عوامل رافع مسئولیت کیفری

 عوامل رافع مسئولیت کیفری

عواملی که موجب زایل شدن مسئولیت کیفری می شود یکی از عوامل رافع مسئولیت کیفری افرادی که صغیر هستند، قانونگذار در مبحث موانع مسئولیت کیفری افراد نابالغ را رافع مسئولیت کیفری می شمارد، افراد دیگری هم وجود دارد که از مسئولیت کیفری مبراء هستند افرادی که دارای جنون هستند ماده ای تحت عنوان 150 وجود دارد که بحث جنون را پیگیری میکند. در قانون قبل اگر جنون دائمی باشد رافع بود و اگر ادواری باشد در حین ارتکاب جرم باید انجام نگرفته باشد. اما قانونگذار ماده ای را در قانون جدید تحت عنوان 308 بوجود آورده است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1281

عوامل رافع مسئولیت

 

عوامل رفع مسئولیت کیفری

ماده 308

اگر پس از تحقیق و بررسی بوسیله مقام قضایی، در بالغ یا عاقل بودن مرتکب، هنگام ارتکاب جنایت، تردید وجود داشته باشد و ولی دم یا مجنی علیه ادعا کند که جنایت عمدی در حال بلوغ وی یا افاقه او از جنون سابقش انجام نگرفته است. لکن مرتکب خلاف آن را ادعا کند ولی دم یا مجنی علیه برای ادعاء خود بینه اقامه کند در صورت عدم اقامه بینه قصاص منتفی است اگر حالت سابق بر زمان جنایت، اقامه مرتکب بوده است، مرتکب باید جنون خود را در حال ارتکاب جرم اثبات کند تا قصاص ساقط شود در غیر این صورت با سوگند ولی دم یا مجنی علیه یا ولی او قصاص ثابت می شود.

قانونگذار در ماده 308 اگر بین اولیاءدم و مجنی علیه و شخص مرتکب این ایراد بوجود بیاید که اولیاء دم بگوید که جنایت در حال بلوغ وی بوده بایستی اینجا اولیاء دم بیاید و بینه اقامه کند و اگر شخص مجنون بوده و اولیاء دم بیان کند که در حال افاقه بوده اولیاء دم باید بینه اقامه کند. اما اگر قبل از جنایت جانی افاقه داشته باشد و در زمان ارتکاب جرم جانی بگوید که دیوانه بوده اینجا بایستی جنون خود را در حال ارتکاب جرم ثابت کند تا قصاص نشود اگر نتوانست جنون خود را ثابت کند ولی دم یا مجنی علیه یا ولی او باید سوگند بخورد تا قصاص ثابت بشود.

قانونگذار در مورد ولی دم باید بینه بدهد منظور از بینه: شهادت شهود – یعنی دلایلی که دعوا را اثبات کند اما در خصوص شخصی که این عمل را انجام داده باید ثابت کند در حال افاقه بوده است.

قانونگذار جنون یا صغر را رافع مسئولیت کیفری می داند.

در بحث جرائم شبه عمد جانی خودش مسئول است. در خیلی از جرائم می تواند خودش باشد یا اقاله باشد.

در قانون قبل جنایتی که صغیر انجام می داد به منزله خطای محض می گفتند.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.