پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 09 شهریور 1399
تفاوت بین مسئولیت مدنی و مسئولیت قراردادی

 تفاوت بین مسئولیت مدنی و مسئولیت قراردادی

قاعده کلی این است که هیچ خسارتی در روابط بین افراد جبران نشده باقی نمی ماند (اصل لزوم جبران خسارت) صرفنظر از لزوم جبران خسارت مطابق اصل کلی مسئولیت افراد به حکم قانون یا بر اساس قرارداد در مقابل اعمال خود مسئول هستند.منظور از مسئولیت مدنی آن نوع از مسئولیت است که خارج از قرارداد افراد را ملزم به پاسخگویی می کند و منظور از مسئولیت قراردادی الزامات و تکالیف و ضرورت انجام تعهداتی است که از انواع قراردادهای بین افراد ناشی می شود مثل : ضرورت تحویل مورد معامله و مسئولیت فروشنده نسبت به تلف مورد معامله قبل از قبض و تحویل و به طور کلی تمام تعهدات ناشی از قرارداد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 7057

 

تفاوت بین مسئولیت مدنی و مسئولیت قراردادی

1- در ارادی بودن و غیر ارادی بودن

2- در خواست آثارشان

3- در تعهدات قراردادی صرف نقض تعهد تخلف و تقصیر محسوب می شود چون خود عدم انجام قرارداد تقصیر است و همینکه متعهد طبق قرارداد عمل نکند مقصر است و خواهان نیازی به اثبات تقصیر طرف ندارد و این خوانده است که می تواند برای معافیت خود به فورس ماژور استناد کند.

یعنی تنها چیزی که متعهد قراردادی را معاف می کند فورس ماژور است. مثلا شخصی تعهد کرده است که آپارتمانی را تا آخر اسفند ماه بسازد اما نمی سازد.اینجا نقض تعهد صورت گرفته است.

اما در تعهدات قهری یا غیر ارادی اصولا اثبات تقصیر خوانده لازم است (خواهان باید اثبات کند) یعنی باید ثابت کند که بین تقصیر و عمل خوانده ارتباطی وجود دارد مگر در موارد استثنایی که قانونگذار برای متعهد فرض تقصیر کرده است (مثلا در مورد دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی، فرض بر این است که اگر با کسی یا مالی تصادف کرد دارنده مقصر است.) دارندگان مکلفند که مسئولیت خود را نزد شرکت بیمه ایران بیمه کنند (بیمه شخص ثالث) منتهی در قبال مصدوم، اگر راننده غیر دارنده باشد 2 مسئول وجود دارد، از لحاظ کیفری راننده و از لحاظ مدنی هر دو مقصرند و مصدوم می تواند به هر دو مراجعه کند. (یعنی مسئولیت تضامنی وجود دارد.)

 

 

مطالب مرتبط با مسئولیت مدنی و قراردادی :

1- نگاهی به مسئولیت مدنی ناشی از مالکیت

2- انواع حقوق و دعاوی (مالی و غیر مالی)

3- تامین دلیل در رویه قضایی، مفهوم، کاربردها

4- روش دفاع در دادگاه و جلسه رسیدگی، ایرادات دادرسی

 

 

ثبت امتیاز
نظرات

چهارشنبه, 05 آبان,1400

حسن فکوری

سلام. در قرارداد تفاهمنامه صدور انواع بیمه بازرگانی طبق عرف وفرمت صنعت بیمه منعقد شده، وجه التزام و مبلغ خسارت عدم ایفای تعهدات تعیین نشده است.
آیا میتوان بر اساس مسئولیت قراردادی یا قانون مدنی و یا هر قانون دیگری، خسارت عدم بهره مندی از مزایای قرارداد و درآمدی که متعهدله میتوانست از اجرای قرارداد بدست آورد را از متعهد دریافت کرد؟

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.