پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 05 مرداد 1399
نحوه دفاع در مقابل اتهام افترا - تهمت

 نحوه دفاع در مقابل اتهام افترا - تهمت

مطابق ماده 697 به بعد قانون مجازات اسلامی هر کس به هر وسیله ای جرمی را به دیگری نسبت دهد و نتواند آن را ثابت نماید عمل وی افترا محسوب شده و حسب مورد ممکن است به مجازات شلاق یا حبس محکوم شود.مترادف لغوی واژه افترا کلمه توهین است ولی گاهی در لسان عامیانه از واژه هایی مثل ادعای حیثیت یا اعاده حیثیت به جای افترا استفاده می شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 51893

 

چگونه باید در مقابل اتهام افترا و تهمت دفاع نمود؟

​حتی اگر ثابت شود كه متهم به شخصی غیر از شاكی جملاتی توهین آمیز درباره او گفته است ،متهم می تواند با یكی از روش های دفاعی متعدد قانونی و شناخته شده از این اتهام تبرئه شود؛ این روشها عبارتند از:


حقیقت 

اتهام افترا تحت پیگیری قرار نمی گیرد ،اگر ثابت شود كه چنین موضوعی حقیقت دارد به جز در جرایم مرتبط با منافی عفت یا جرایم جنسی از باب اشاعه ی فحشا (تبصره ماده697 قانون مجازات اسلامی) که حتی اگر موضوع انتسابی صحت هم داشته باشد در صورتی که واژه اشاعه مصداق پیدا کند باز هم عمل جرم است.

 

رضایت 

وقتی بتوان ثابت كرد كه شاكی از انتشار افترا یا جملاتی كه به او نسبت داده شده رضایت دارد ؛ویا اینكه این جملات به تحریك خود شاكی منتشر شده باشد لذا در این صورت متهم می تواند از اتهام افترا تبرئه شود .

 

برتری 

هنگامیكه موضوع صداقت و جریان آزاد اطلاعات در مسائل مهم با مصلحت افراد برای حفظ آبرویشان در موازنه قرار می گیرد، جریان آزاداطلاعات وصداقت بر حفظ آبروی فرد برتری دارد.

 

تفسیر منصفانه 

تفسیر منصفانه معمولا از روی رسانه ها یا سخنان افرادی كه گفته هایشان در رسانه انعكاس می یابد استنباط می شود.افرادی كه مسائل مربوط به منافع عمومی را از روی صداقت و بدون سوءنیت و به طور منصفانه تفسیر می كنند نسبت به افترای رسانه ای مصونیت دارند حتی اگر تفسیر آنها توهین آمیز باشد.

اگرچه برای چنین مصونیتی فرد باید ثابت كند كه گفته هایش به عنوان یك تفسیر بوده و این تفاسیر یك اظهار نظر صادقانه در مورد حقایق آشكاری است كه وجود دارد.

 

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
این واژه ها عامیانه هستند و قانونگذار برای این جرم از واژه افترا استفاده نموده است ولی در جامعه از این واژه ها و کلمات عامیانه بسیار استفاده میشود. در قانون تجارت در مورد شخص ورشکسته ای که موفق به پرداخت دیون و بدهی های خود شده است از واژه اعاده اعتبار یا اعاده حیثیت استفاده شده است و مظور اعلام حسن نیت تاجر ورشکسته در تلاش برای پرداخت بدهی های خود است.
مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت و اتهام افترا در درجه اول دادسرا و پس از ان دادگاه کیفری است. در حال حاضر کلیه دعاوی برا حصول سازش اول به دادگاه ارجاع میشوند.
حسب مورد و به تشخیص قاضی صادر کننده حکم، حبس یا شلاق
در عمل شکایت افترا با گذشت شاکی کاملا منتفی شده و مجازاتی در بین نخواهد بود.
نظرات

دوشنبه, 17 آبان,1400

نادری

با سلام از طرف بانک اعلام شده چنده تماس گرفته شده با بنده بابت ضمانت که شخصی که ضامن شدم قسطش پرداخت نکرده و ابلاغیه دادن در صورتیکه با بنده هیچ گونه تماسی گرفته نشده و برای شرکت بنده نامه نیامده است بابت پرداختنکردن قسط حواهشمندم راهنماییم کنید

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.