جمعه, 10 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 فروردین 1400
فرق معامله سفیه و معامله سفهی

 فرق معامله سفیه و معامله سفهی

در حقوق مدنی واژه هایی که از نظر معانی نزدیک ولی متفاوتند بسیار دیده می شود معامله سفهی و معامله ای که سفیه انجام می دهد از نظر حکم قانون گذار معامله سفهی را به دلیل فقدان قصد باطل و معامله سفیه را به دلیل فقدان رضا غیر نافذ می دانند.از دیگر مفاهیم مشابه حقوق قراردادها می توان قصد رضا، خیار و اختیار فسخ و انفساخ و مواردی از این دست را نام برد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 9160

بررسی دو مفهوم معامله سفهی و معاملات سفیه

معامله سفیه:

سفیه (غیر رشید) از محجورین است. محجور کسی است که از اجرای حق و انجام عمل حقوقی ممنوع است اما این ممنوعیت و محجوریت در مورد شخص سفیه به صورت خاص اعمال می شود. به این معنا که شخص از پاره ای از تصرفات منع شده است و حجر او محدود به امور مالی است و هدف قانونگذار از اعمال این حجر، حمایت از محجور است.

غیر رشید کیست؟

غیر رشید کسی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلائی نباشد به عبارت ساده تر؛ سفیه کسی است که قدرت تشخیص ارزش اقتصادی اشیاء را ندارد.

طبق قانون قدیم، سن رشد 18 سال بود اما با حذف ماده 1209 قانون مدنی، سن رشد در قانون مدنی، مسکوت مانده است اگر چه رویه قضایی همچنان سن 18 سال را اماره رشد می داند.

رشد و اثبات آن:

هیچ کس را نمی توان بعد از رسیدن به سن بلوغ به عنوان عدم رشد محجور نمود مگر عدم رشد او ثابت شده باشد.

سن بلوغ در پسر: 15 سال تمام قمری و در دختر: 9 سال تمام قمری است.

اموال صغیری را که بالغ شده است را در صورتی می توان به او داد که رشد او ثابت شده باشد.

با توجه به مطلب بالا:

تکلیف امور غیر مالی بالغ چه می شود؟

صغیر بعد از رسیدن به سن بلوغ، در امور غیر مالی از حجر خارج می شود و به عبارتی می تواند امور غیر مالی (مثل نکاح) خود را شخصا انجام دهد و اصل بر صحت انجام این امور توسط او است مگر اینکه عدم رشد او ثابت شده باشد.

تکلیف امور مالی بالغ چه می شود؟

اموال صغیری را که بالغ شده است در صورتی می توان به او داد که رشد او ثابت شده باشد.

بنابراین در مورد امور مالی بعد از رسیدن به سن بلوغ، اصل بر عدم رشد است و با توجه به موارد زیر، احکام متفاوتی صادر خواهد شد:

اگر آن عمل حقوقی که از سوی غیر رشید صورت می گیرد، صرفا نافع باشد:

مثل زمانی که غیر رشید هبه ای را قبول می کند: آن عقد صحیح است و با اراده حقوقی سفیه معتبر است و نیازی به اذن و اجازه ولی ندارد.

علاوه بر هبه، کلیه تملکات بلاعوض که صغیر ممیز در آنها فقط نافع می شود و چیزی نمی پردازد و تعهدات یکجانبه و بی عوض مثل قبول وقف، حق انتفاع، قبول هبه، صلح بلاعوض و حیازت مباحات، به دلیل اینکه صرفا نافع می باشند، با اراده حقوقی سفیه معتبر است و نیازی به اذن و اجازه ولی یا
قیم ندارد.

اگر آن عمل حقوقی که از سوی غیر رشید صورت می گیرد هم احتمال سود برای او داشته باشد و هم احتمال زیان:

مثل زمانی که فرد غیر رشید که قدرت تشخیص سود و زیان خود را ندارد، عقد بیعی منعقد کند که هم احتمال سود برای او می رود و هم احتمال زیان. اینگونه اعمال از سوی سفیه، غیر نافذ می باشد و تنفیذ آن بستگی به تنفیذ ولی یا قیم دارد که با توجه به رعایت مصلحت طفل صورت می گیرد اعم از اینکه این اجازه قبلا داه شده باشد یا بعد از انجام عمل

اگر آن عمل حقوقی که از سوی غیر رشید صورت می گیرد، صرفا مضر باشد:

مثل زمانی که غیر رشید هبه ای به دیگری می کند و به واسطه این هبه مالی از اموال او به دیگری منتقل می شود. این اعمال صرفا مضر هستند و حتی با اذن ولی یا قیم باطل و بلا اثر است.

البته لازم به ذکر است در مورد هدایای متعارف از سوی صغیر ممیز که برای فایده معنوی دارد:

مثل هدیه به دوستان در جشن تولد، هبه غیر نافذ خواهد بود و با اذن ولی نافذ می گردد.

 

معامله سفهی:

معامله شخص غیر سفیه (عاقل، بالغ و رشید) که با توجه به خصوصیات و طبع آن، تصرف معامله کننده در اموالش به دور از عقل است. یعنی معامله از جنس معامله سفاء است، هر چند که خود معامل از سفهاء نیست.

حکم این معامله بطلان است.

مثل: صلح بلاعوض (صلحی که یک طرف آن "مصالح یا صلح کننده"، مال یا حق موجود یا محتملی را برگزار می کند، بدون اینکه متقابلا از طرف خود چیزی دریافت دارد. تمام دارایی به خویشاوندان یا غیر آن، به طوری که مصالح ( صلح کننده) تهیدست گردد و محتاج.

 

راه های مشاوره و ارتباط با وکیل متخصص دعاوی حقوقی و قراردادها 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.