جمعه, 31 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 مهر 1399
متن قرارداد خرید و فروش - بیع نامه - مبایعه نامه

 متن قرارداد خرید و فروش - بیع نامه - مبایعه نامه

افراد برای آنکه بتوانند به تعهدات خود نظم و ترتیب بخشند باید آنچه در عالم ذهن به وقوع می پیوندد را در قالب الفاظ و به صورت کتبی منعقد سازند تا به این وسیله آثار قانونی بر قرارداد مکتوب وارد شود. ضمن اینکه برای اثبات مسائلی که در تعهدات طرفین وجود دارد می توان به قرارداد کتبی رجوع نمود.از جمله قراردادهایی که در روابط بین مردم وجود دارد و انعقاد آن اجتناب ناپذیر است، قرارداد بیع یا همان خرید و فروش است که طرفین برای انعقاد صحیح و قانونی آن، ملزم هستند نکاتی را رعایت نمایند که در زیر به شرح برخی از آنها پرداخته و نمونه ای از متن یک قرارداد خرید و فروش یا بیع نامه یا مبایعه نامه جهت اطلاع مخاطبان گرامی ارائه می شود.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3706

 

اجزای متن قرارداد بیع - خرید و فروش

هر قراردادی از متنی تشکیل شده که این متن هم اجزایی دارد که در تنظیم قرارداد باید به آنها توجه نمود:

1- طرفین قرارداد (با ذکر مشخصات کامل و آدرس و شماره تلفن آنها)

2- موضوع قرارداد (به صورت کامل مشخص شود. زیرا قرار است قرارداد در چهارچوب آن اجرا شود.)

3- مبلغ قرارداد (به صورت کامل مشخص شود)

نکته : برای ذکر نکات تکمیلی همچون زمان تحویل مبیع می توان از شروط ضمن عقد استفاده کرد. شروط ضمن عقد شامل کلیه توافقات بین طرفین می شود و تنظیم دقیق آن از دعاوی احتمالی آتی جلوگیری خواهد نمود.

نکته : لازم به ذکر است عباراتی که در تنظیم قرارداد بیع آورده می شود باید بدون ابهام باشند و به صورت عبارات حقوقی تنظیم شوند و حتی علائم نگارشی نیز می توانند در تغییر معنای جملات نقش به سزایی داشته باشند بنابراین باید به صورت دقیق به کار برده شوند.

نکته : بنابراین برای تنظیم قرارداد بیع، تسلط به موادی از قانون مدنی که در باب بیع به تصویب رسیده است و سایر قوانین مرتبط لازم و ضروری است و همچنین توجه به عرف های موجود در جامعه در خصوص بیع.
نکته : تمام نکات ذکر شده در بالا اموری تخصصی هستند و البته بسیار دقیق که با حضور یک وکیل آشنا به امور قراردادها می توان از انجام صحیح هر یک از آنها اطمینان خاطر نمود.

 

 

نکات مهم قرارداد بیع - خرید و فروش

جدای از نکات تخصصی ذکر شده، نکاتی نیز به صورت عمومی در قراردادها و حین تنظیم آنها باید رعایت شود که عدم رعایت هر یک از آنها باعث ایجاد دعاوی آتی می شود. در زیر به برخی از این شرایط می پردازیم:

  • امضای طرفین آنها را به آنچه نوشته شده است ملزم خواهد نمود. بنابراین در صورت اطمینان از متن قرارداد و تصمیمی که اتخاذ می کنید و با خواندن و تحلیل همه جانبه متن قرارداد، آن را امضا کنید.
  • لازم به ذکر است اگر قرارداد در چند صفحه تنظیم شده باشد تمام صفحات آن باید امضاء شود. داشتن نسخه هایی از قرارداد به جز نسخه اصلی نیز توصیه می شود.
  • برای اطمینان خاطر می توانید از طرف قرارداد خود بخواهید با زدن اثر انگشت کنار امضایش از سوء استفاده هایی که این روزها در جعل امضای طرفین می شود خاطر شما را آسوده سازد.
  • در تنظیم قرارداد از خط خوردگی ها و حاشیه نویسی خودداری کنید و در درج تاریخ دقت لازم را مبذول دارید.
  • از هر اقدامی که راه جعل و کلاهبرداری را باز می سازد خودداری کنید و تا حد امکان برای جلوگیری از این پیش آمد قسمت سفید و پر نشده ای در قرارداد باقی نگذارید.
  • وجود شاهد در بار اثبات قرارداد حتما به کار شما خوهد آمد. پس در صورت امکان قرارداد را نزد شهود منعقد سازید و مشخصات ایشان را درج نمایید.

 

 

مطالب مرتبط با قرارداد بیع:

1- نکات مهم درخصوص قرارداد بیع یا خرید و فروش

2- مشاوره با وکیل برای تنظیم انواع قراردادها و عقود

3- انواع عقود در قانون مدنی - وکیل متخصص عقود و قراردادها

4- راه های اعتراض به رأی دادگاه ، واخواهی، تجدیدنظر، فرجام

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
هر قرارداد ویژگی ها، عناصر، خصوصیات و موضوع مخصوص خود را دارد و نمیتوان یک متن واحد را برای قراردادها با عناوین مشابه استفاده کرد.بهترین راه برای در اختیار داشتن یک متن خوب برای قرارداد بیع یا مبایعه نامه این است که به یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه قراردادها مراجعه نموده و مطابق نیاز و ویژگی های معامله خود تنظیم متن یک قرارداد را از او بخواهید.
1- طرفین قرارداد که به فروشنده بایع و به خریدار مشتری گفته می شود. 2- موضوع قرارداد که به آن مبیع یا مثمن گفته می شود. 3- وجه قرارداد که به آن ثمن گفته می شود. 4- بلوغ و رشد طرفین قرارداد 5- معلوم بودن موضوع معامله 6- مشروع بودن موضوع معامله 7- موجود بودن موضوع معامله 8- قابلیت تسلیم و تحویل موضوع معامله و مواردی از این دست.
چون امکان تنظیم فوری قرارداد رسمی خرید و فروش یا همان بنچاق به جهت ضرورت رعایت تشریفات (اسعلام از ثبت، شهرداری، مالیات) وجود ندارد ناگزیر در قدم اول، قرارداد به صورت عادی در بنگاه های املاک تنظیم می شود و پس از حصول مقدمات و در مرحله تنظیم سند رسمی طبیعتاً قرارداد خرید و فروش به صورت رسمی تنظیم شده و متعاقب آن سند رسمی مالکیت به نام انتقال گیرنده صادر می شود.
بیع نامه به متن قرارداد خرید و فروش گفته می شود و صلح نامه به متن قرارداد صلح گفته می شود.از هر دو این عناوین می توان برای انتقال مال بهره برد و هر دو لازم الاجرا و معتبر هستند.فقط باید در نظر داشت که صلح یک عقد باز و بدون سختگیری و به اصطلاح مسامحی است ولی بیع تشریفات، عناصر، ارکان و سختگیری های مخصوص خود را دارد.به حکم ماده 758 قانون مدنی صلح می تواند در مقام یا به جای یا با آثار هر یک از عقود و قراردادها ایجاد شود که در این صورت بدون اینکه مقررات خاص آن عقد را داشته باشد واجد آثار آن خواهد بود.به جز عقد نکاح و ایجاد زوجیت که فقط در قالب عقد ازدواج محقق می شود.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.