یکشنبه, 30 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 آبان 1397
مقررات راجع به اقامتگاه

 مقررات راجع به اقامتگاه

برای تعین اقامتگاه هر شخص حقیقی، علاوه بر اینکه شخص باید در آنجا سکونت داشته باشد، مرکز مهم امور او نیز باید در آنجا باشد. در اهمیت مرکز مهم امور برای تعیین اقامتگاه زمانی پی برده می شود که قانونگذار در انتهای ماده 1002 قانون مدنی چنین مقرر داشته: اگر محل سکونت شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد، مرکز امور او اقامتگاه حسوب می شود. برای تعیین اقامتگاه هر شخص حقوقی نیز باید بررسی کرد و مرکز عملیات اداری آنها را به عنوان اقامتگاه در نظر گرفت. منظور از مرکز عملیات اداری، محلی است که ارکان تصمیم گیرنده شخص حقوقی (مجمع عمومی و هیئت مدیره) در آنجا قرار دارد. در واقع مرکز فرماندهی شخص حقوقی مورد نظر است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1923

اصل وحدت اقامتگاه

هیچ کس نمی تواند بیش از یک اقامتگاه داشته باشد.

 

اقسام اقامتگاه

اختیاری یا ارادی

که شخص با اراده و اختیار خود، محلی را جهت سکونت و مرکز مهم امور خود انتخاب می کند، اگر محل سکونت و مرکز مهم امور فرد، متفاوت باشد، مرکز مهم امور فرد، اقامتگاه وی محسوب می شود.

 

اقامتگاه اجباری

اقامتگاهی است که قانون با توجه به شرایط برخی اشخاص به لحاظ شغل و مقام و یا وابستگی آنان به دیگری، به اجبار تعیین میکند و اراده فرد در آن نقشی ندارد. مانند:

 

اقامتگاه زن شوهر دار

اقامتگاه زن شوهر دار همان اقامتگاه شوهر است. مع ذلک زنی که شوهر او اقامتگاه معلومی ندارد و همچنین زنی که با رضایت شوهر خود و یا با اجازه محکمه مسکن علی حده اختیار کرده، می تواند اقامتگاه شخصی علی حده نیز داشته باشد.

 

اقامتگاه محجور

اقامتگاه صغیر و محجور همان اقامتگاه ولی یا قیم آنهاست. لازم به ذکر است در صورت حیات پدر و جد پدری، محل سکونت هر کدام که صغیر در آن زندگی می کند، اقامتگاه محجورمحسوب می شود.

 

اقامتگاه مامورین دولتی

اقامتگاه مامورین دولتی، محلی است که در آنجا ماموریت ثابت دارند. بنابراین ماموریت موقت، موجب تغییر اقامتگاه نمی شود.

 

اقامتگاه افراد نظامی

اقامتگا افراد نظامی که در ساخلو (محل استقرار گروه نظامی) هستند، ساخلو آنها است. البته این امر شامل سربازان و نظامیانی می شود که خوابگاه و یا منزلی در پادگان دارند و اقامتگاه نظامیانی که در طول روز به پادگان می روند و بعد از انجام وظیفه به منزل خود بازمی گردند، پادگان محسوب نمی شود.

 

اقامتگاه خدمه

اگر اشخاص کبیر (شامل صغار نمی شود) که معمولا نزد دیگری کار یا خدمت می کنند در منزل کارفرما یا مخدوم خود سکونت داشته باشند، اقامتگاه آنها همان اقامتگاه کارفرما یا مخدوم آنها خواهد بود.

 

اقامتگاه انتخابی یا قراردادی

اگر ضمن معامله یا قراردادی، طرفین معامله یا یکی از آنها برای اجرای تعهدات حاصله از آن معامله، محلی غیر از اقامتگاه حقیقی خود انتخاب کرده باشد، نسبت به دعاوی راجع به آن معامله، همان محلی که انتخاب شده است، اقامتگاه او محسوب خواهد شد و همچنین است در صورتی که برای ابلاغ اوراق دعوی و احضار و اخطار، محلی را غیر از اقامتگاه حقیقی خود معین کند.
اقامتگاه انتخابی یا قراردادی، تنها در مورد قرارداد مربوطه و یا در خصوص ابلاغ اوراق دادرسی، تها در خصوص همان دعوی معتبر است و نسبت به اشخاص ثالث موثر نیست.

 

نحوه تغییر اقامتگاه

تغییر اقامتگاه به وسیله سکونت حقیقی درمحل دیگر به عمل می آید. مشروط بر اینکه مرکز مهم امور او نیز به همان محل انتقال یافته باشد.
البته اصل بر آن است که محل سکونت، مرکز مهم امور فرد و اقامتگاه وی تلقی شود. پس چنانچه محل سکونت و مرکز مهم امور فرد، متفاوت باشد، اقامتگاه وی، مرکز مهم امور فرد محسوب خواهد شد.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.