شنبه, 08 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 30 خرداد 1399
طلاق به درخواست زن، طلاق زن

 طلاق به درخواست زن، طلاق زن

طبق تبصره (الحاقی 19/8/1381) زن نیز می تواند با وجود شرایط مقرر در موارد 1130،1129،1119 این قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید.بر اساس ماده 1146 طلاق به درخواست زوجه، طلاق خلع نام دارد که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق بگیرد اعم از این که مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهریه باشد.به دلیل پیچیده بودن جریان طلاق به درخواست زن، بهتر است قبل از هر اقدامی جهت طلاق با وکیل طلاق مشاوره نمایید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2091

 

 

موارد طلاق به درخواست زن:

1- استنکاف از دادن نفقه ماده 1129 قانون مدنی:

در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراي حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می تواند براي طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید. همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

 

2- موارد عسر و حرج ماده 1130 قانون مدنی:

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وي می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضاي طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود.

تبصره: عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را براي زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.

 

3- استفاده از وکالت در طلاق به استناد شروط ضمن عقد مندرج در سند نکاحیه.

 

4- استفاده از وکالت در طلاق به استناد شروطی که زن و شوهر ضمن عقد ازدواج خود امضا می کنند :

کامل بودن اختیارات زن در متن وکالتنامه مربوط به حق طلاق، جهت اقدام زن برای طلاق بسیار اهمیت دارد جهت تسریع در انجام امر طلاق که بهتر است در این باب از وکیل طلاق راهنمایی بخواهید.

 

موارد و مصادیق عسر و حرج

1-  ترك زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

2-  اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وي به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وي به ترك آن در مدتی که به تشخیص پزشک براي ترك اعتیاد لازم بوده است.

3-  محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.

4- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

5- ابتلاي زوج به بیماري هاي صعب العلاج روانی یا ساري یا هر عارضه صعب العلاج دیگري که زندگی مشترك را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردي که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

 

 

 

 

مواد قانونی قابل استناد در طلاق به درخواست زوجه

 

ماده 1119

قانونی مدنی طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضاي عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند: مثل این که شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترك انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوءقصد یا سوءرفتاري نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.

بنابراین زوجه می تواند به استناد مواردی که طبق قانون یا بر اساس شروط مندرج در سند نکاحیه، حق مراجعه برای الزام زوج به طلاق یا استفاده از وکالت در طلاق خود را دارد، از دادگاه تقاضای صدور حکم الزام به طلاق یا احراز شرایط اعلام وکالت در طلاق را نماید.

 

ماده 26

قانون حمایت خانواده می گوید در صورتي كه طلاق، توافقي يا به درخواست زوج باشد، دادگاه به صدور گواهي عدم امكان سازش، اقدام و اگر به درخواست زوجه باشد، حسب مورد، مطابق قانون به صدور حكم الزام زوج به طلاق يا احراز شرايط اعمال وكالت در طلاق مبادرت مي كند.

بنابراین زوجه باید طبق دادخواستی تقاضای صدور حکم الزام زوج به طلاق یا اعمال وکالت در طلاق را از دادگاه درخواست کند در این نوع طلاق هم دادگاه موضوع را به داوری ارجاع می دهد. از آنجایی که طلاق از حقوق مرد بوده و زن صرفاً بر اساس مقررات می تواند از دادگاه تقاضای طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق نماید، لذا برای اثبات وقوع موارد فوق مثل عسر و حرج، غیبت و... باید استشهادیه یا گواهی پزشکی قانون مبنی بر ضرب و شتم توسط زوج، گواهی پلیس مبنی بر آزار و اذیت زوجه و... به دادگاه ارائه نماید.

معمولاً در این نوع طلاق به جهت خلع بودن آن، زن اقدام به بذل مالی به شوهر می نماید که این مال می تواند عین مهریه یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر باشد. پس از ثبت دادخواست به دادگاه اقدام به ارجاع امر به داوری می کنند. در صورت احراز شرایط توسط دادگاه، دادگاه مبادرت به صدور حکم طلاق می نماید که حکم صادره قابل تجدیدنظرخواهی و فرجام و مهلت آن شش ماه پس از قطعی شدن حکم صادره یا ابلاغ رأی قطعی می باشد. پس از آن زوجه می تواند با مراجعه به دفترخانه طلاق، اقدام به مطلقه نمودن خود نماید.

 

 

 

 

مطالب مرتبط با دلایل طلاق زن:

1- چگونه یک وکیل خوب و مجرب برای طلاق و خانواده انتخاب کنم؟

2- فهرست دعاوی خانوادگی، صلاحیت دادگاه خانواده

3- شرایط طلاق به درخواست زن (زوجه)

4- طلاق به درخواست زوجه، طلاق زن

5- شرایط جدید طلاق توافقی 

 

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.