جمعه, 28 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 17 شهریور 1397
آيا حضور وكيل در دادگاه كيفری مقدم بر دادگاه حقوقی است؟

 آيا حضور وكيل در دادگاه كيفری مقدم بر دادگاه حقوقی است؟

همانطور كه می دانیم شخصی كه وكالت كسی را می پذیرد، وظیفه دفاع از حق او را عهده دار می شود و حضور در جلسه دادرسی لازمه اعمال درست این تكلیف است؛ به همین علت قانون، حضور وكیل دادگستری در جلسه دادگاه را ضروری می داند. البته این ضرورت طبق ماده قانون آیین دارسی مدنی از حیث تكلیف وكیل است و گرنه صرف عدم حضور وكیل، براساس ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی اصولاً مانع رسیدگی دادگاه نیست.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3333

اولویت حضور در دادگاه برای یک وکیل در صورت همزمانی جلسات رسیدگی

  • ماده 42 قانون آیین دادرسی مدنی

 «در صورتی كه وكیل دادگستری همزمان در دو یا چند دادگاه دعوت شود و جمع بین آنها ممكن نباشد در دادگاهی كه حضور او برابر قانون آیین دادرسی كیفری یا سایر قوانین الزامی باشد، حاضر شود و به دادگاه های دیگر لایحه بفرستد و یا در صورت داشتن حق توكیل، وكیل دیگری معرفی نماید.» مفاد این ماده تقریبا به نحو جامع تری و البته با مقداری تفاوت در ماده 28 قانون وكالت مصوب 1315 ( اصلاحی 1346 ) آمده است.

  • برخی از قضات و وكلا از ماده 42 مذكور چنین استنباط كرده اند كه اگر وكیل از سوی یک دادگاه حقوقی و یک دادگاه كیفری همزمان دعوت شوند، همواره باید دادگاه كیفری را مقدم دارند. این برداشت از عبارت «در دادگاهی كه حضور او برابر قانون آیین دادرسی كیفری یا سایر قوانین الزامی باشد» به عمل آمده است.
  • به نظر می رسد برداشت مزبور بنا به دلایل زیر اشتباه باشد:

1- اگر مقصود قانونگذار مقدم بودن دادگاه كیفری بر دادگاه حقوقی (از حیث حضور وكیل) به طوركلی بود، می توانست در عبارتی روشن و ساده بگوید: «باید در دادگاه كیفری حاضر شود.» به همین راحتی! نه اینكه عبارت طولانی فوق الذكر را بیاورد.

2- مقصود از الزامی بودن حضور وكیل دادگستری در ماده مورد بحث، موردی است كه حضور وكیل از جهت تشكیل جلسه دادگاه الزامی است و نه صرفا از جهت تكلیف حرفه ای وكیل. به تعبیر دیگر در برخی موارد حضور وكیل جزو مقدمات تشكیل جلسه دادگاه است كه اگر وكیل حاضر نباشد، به مانند موردی كه به طرفین ابلاغ صحیح صورت نگرفته است، امكان تشكیل جلسه و انجام رسیدگی نخواهد بود. مثال این مورد، تبصره 1 ماده 186 قانون آین دادرسی کیفری است كه حتی اگر متهم وكیل نداشته باشد دادگاه موظف است برای او وكیل تسخیری تعیین نماید.

3- مفاد ماده 42 در قانون آیین دادرسی مدنی 1318 نبوده است و از ابداعات قانون 1389 است كه البته به نحو كامل تری در ماده 28 قانون وكالت وجود داشته و دارد. مفاد ماده 28 مزبور نیز موید توضیحات فوق است.

4- به طور كلی دلیلی بر تقدم دادگاه كیفری بر دادگاه حقوقی و بالعكس نیست. زیرا پیچیدگی و اهمیت هر دعوا با دعوای دیگر متفاوت است. البته حتی از جهاتی می توان گفت به طور كلی رسیدگی دادگاه حقوقی رسیدگی پیچیده تری است. زیرا در این دادگاه تشریفات دادرسی بیشتری اعمال می شود و مثلا اهمیت اقداماتی كه صرفا باید در جلسه اول داگاه حقوقی به عمل آید بر كسی پوشیده نیست. با این حال قانونگذار هیچ دادگاهی را از حیث لزوم حضور وكیل مقدم ندانسته است و حتی تقدم دادگاه كیفری در حد تبصره 1 ماده 186 مورد اشاره نه به خاطر نفس و ذات دادگاه، بلكه به علت آن است كه در صورت عدم حضور وكیل در جلسه آن دادگاه، موجبات رسیدگی فراهم نمی شود.

  • با این توضیحات معلوم شد كه برداشت مزبور ناشی از اشتباه در دو مفهوم « الزامی بودن حضور وكیل» است. كه یك مفهوم ناظر به تكلیف وكیل و مفهوم دیگر ناظر به تكلیف دادگاه و تشكیل جلسه دادرسی است.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.