جمعه, 07 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 17 شهریور 1397
آیا دادخواست اعسار مانع حبس محکوم علیه می شود ؟

 آیا دادخواست اعسار مانع حبس محکوم علیه می شود ؟

یکی دیگر از نوآوری های قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی این است که صرف تقدیم دادخواست اعسار تا سی روز پس از ابلاغ اجراییه به همراه ارائه صورت کلیه اموال، توسط محکوم علیه موجب خواهد گردید تا دادگاه دیگر نتواند وی را تا روشن شدن نتیجه قطعی اعسار یا ایسار او حبس کند. به طور مثال در دعوای مطالبه مهریه زوجه به طرفیت زوج، پس از محکومیت زوج به پرداخت مهریه، وی اقدام به تقدیم دادخواست اعسارمی نماید. مطابق قوانین سابق وی تا روشن شدن نتیجه رسیدگی دادگاه مبنی بر تشخیص اعسار یا ایسارش مجبور می بود تا در حبس بماند. بنابراین زوج هم برای جلوگیری از این امر هم زمان با دعوای مطالبه مهریه، دعوای اعسار خویش را نیز مطرح می‌کرد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4918

درخواست اعسار

 

تاثیر دادخواست اعسار در جلب و بازداشت بدهکار 

اصولاً بعد از قطعیت حکم چیزی مانع اجرای حکم نمی شود با این وجود قانونگذار در جهت یک دادرسی عادلانه و عدم تکلیف امری خلاف طاقت مواردی را به طور استثنایی در نظر گرفته که توسل به آنها به طور موقتی از تمامی ابزارهای اجرایی یا قسمت هایی از آن جلوگیری می کند.

به عنوان مثال درخواست رسیدگی مجدد و شکایت از آراء قطعیت یافته محاکم در قالب طرق فوق العاده مانند اعاده دادرسی ، فرجامخواهی ، اعتراض ثالث اصلی و اعتراض ثالث اجرایی تحت شرایطی اجرای حکم و بهره گیری از ابزارهای ایجاد فشار بر محکوم علیه را تا تعیین تکلیف نهایی و رسیدگی مجدد به طور کامل متوقف می کند و دیگر نمی توان اموال و حساب های محکوم علیه را توقیف نمود و یا حکم جلب او را در قالب اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی گرفت.

در خصوص دادخواست اعسار و تاثیر آن بر اجرای حکم نیز باید چنین گفت که با توجه به اینکه متقاضی اعسار ظاهراً به رای صادره تمکین دارد و مفاد آن را پذیرفته است و قبول کرده که به محکوم له بدهکار است ولی مدعی است به دلیل محدودیت های مالی توانایی پرداخت یکجای آن را ندارد، قانونگذار در ماده 3 قانون فوق الذکر صدور حکم جلب برای وی را در صورتی که ظرف 30 روز پس از ابلاغ اجراییه صورت کلیه اموال را ارائه نموده و دعوای اعسار خود را اقامه کرده باشد به حکم صدر ماده 3 جلب نمی شود پس از انقضاء مدت 30 روزه استفاده از این امتیاز موکول به سپردن وثیقه یا معرفی کفیل در کنار ارائه لیست اموال و تقدیم دادخواست اعسار است. در این فرض سایر طرق اعمال فشار بر محکوم علیه مانند معرفی مال و توقیف حساب ها منتفی نیست؛ چرا که اگر ثابت شود شخص بدهکار اموالی برای اجرای حکم دارد اصلا اعسار وی پذیرفته نمی شود.

 

دادخواست اعسار محکوم به

خواهان : فریبا ..... نام پدر : ابراهیم  به نشانی : تهران.میدان فردوسی ....... .

خوانده : علی .... نام پدر : جمال  به نشانی : تهران.خیابان مطهری ........ .

وکیل : مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها .... .

تعیین خواسته و بهای آن : اعسار از پرداخت محکوم به

دلایل و منضمات دادخواست :

1- فتوکپی مصدق دادنامه شماره ..... صادره از شعبه ...

2- فتوکپی مصدق دادنامه به مشاره ... صادره از شعبه ....

3- وکالتنامه به شماره ..... 

4- فتوکپی استشهادیه محلی

5- وکالتنامه رسمی به شماره .....

6- وکالتنامه رسمی به شماره ....

7- لیست اموال و دارایی به شماره  .....

شرح دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

ریاست محترم شعبه 41 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر تهران

با سلام

احتراماً مراتب دادخواهی موکل را به شرح ذیل به استحضار میرساند ؛

خانم فریبا ... (موکل) به موجب دادنامه شماره ..... صادره از سوی شعبه محترم محکوم به پرداخت مبلغ نه هزار یورو به انضمام جمیع خسارات دادرسی گردیده است و رای مزبور نیز به جهت مضی مهلت اعتراض قطعی شده است حالیه نظر به اینکه موکل خانه دار می باشند و مستنداً به استشهادیه تقدیمی قادر به پرداخت دفعتاً واحده مبلغ فوق الاشاره نمی باشد از محضر عالی تقاضای صدور حکم بر اعسار ایشان و دستور پرداخت محکوم به بر اساس اقساط عادلانه مورد استدعا می باشد.

 

رای دادگاه اعسار از پرداخت محکوم به 

پرونده کلاسه : .......

شعبه رسیدگی :  شعبه 41 دادگاه عمومي حقوقي مجتمع قضايي شید صدر تهران

تصمیم نهایی شماره :  ........

خواهان : خانم فریبا .......... فرزند ابراهیم با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ...... .

خوانده : آقای علي......... فرزند جمال  به نشاني نهران- خیابان مطهري ............ .

خواسته: اعسار از پرداخت محکوم به

متن رای دادگاه اعسار

در خصوص دادخواست خواهان آقای مسعود محمدی به وکالت از خانم فریبا ...... به طرفیت خوانده آقای علی ..... به خواسته اعسار از پرداخت مبلغ محکوم به دادنامه شماره ..... این شعبه دادگاه که حکم به محکومیت خواهان اعسار به پرداخت مبلغ 9 هزار یورو در حق خوانده صادر گردیده است، دادگاه با عنایت به جمیع اوراق و محتویات پرونده، ملاحظه مستندات تقدیمی خواهان , گواهی گواهان تعرفه شده و پاسخ استعلامات واصله خواسته خواهان را موجه و محمول بر صحت تلقی و مستندا به مواد 2 و 3 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی حکم به تقسیط کل مبلغ محکوم به ، به 10 قسط ماهیانه مساوی در حق خوانده صادر و اعلام مینماید رای صادره حضوری و ظرف 20 روز قابل نجدید نظر در محاکم تجدید نظر استان تهران است.

رئیس شعبه 41 دادگاه عمومی نهران 

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.