پنجشنبه, 13 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 شهریور 1397
نکاتی در مورد رابطه وکیل با موکل

 نکاتی در مورد رابطه وکیل با موکل

در عین احترام به سایر حِرَف باید بین حرفه وکالت و مشاغلی مانند قصابی، بقالی، فروشندگی هر نوع کالا تمییز قائل شد؛ چرا که اصولاً کسی بدلیل عشق و علاقه مثلاً به دنبال شغل بقالی نمی رود و هدف او صرفاً کسب درآمد است و متقابلاً کسی ممکن است صرفنظر از میزان درآمد فقط به خاطر علاقه برای کسب پروانه وکالت تلاش نماید. مشاغلی چون سردفتری اسناد رسمی، کارشناسی رسمی و طبابت نیز از این دسته اند و نمی توان آنها را فقط یک منبع کسب درآمد دانست. رابطه وکیل و موکل به دلیل ویژگی استمرار عقد وکالت و اینکه در طول زمان رابطه ادامه خواهد داشت یک رابطه مستمر است و انتظار می رود یک وکیل با تجربه این رابطه را طوری مدیریت نماید که حرمت ها حفظ شده و همکاری وکیل و موکل به اصطلاح ختم به خیر شود. اصولا انتظار مدیریت رابطه بین وکیل و موکل از آن طرفی می رود که واجد تجربه، دانش و آگاهی است؛ ای بسا موکلانی که اولین بار است به وکیل مراجعه می نمایند و مسئولیت ذهنیت دادن و آگاه کردن ایشان با شخص آن وکیل است.و نیز بسیارند موکلانی که سابقه مراجعه به وکیل را داشته اند و در اثر عملکرد آن وکیل خاطره ای خراب در ذهن آنها شکل گرفته است.در هر حال تلاش می شود در ادامه تا حد امکان تجربیات خود را خطاب به وکلا و موکلین در موضوع مدیریت رابطه وکیل و موکل خدمت عزیزان ارائه دهیم.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2366

رابطه وکیل و موکل

 

وظایف وکیل در مقابل موکل

الف- صداقت

1- توانایی های علمی و فنی و امکانات و ارتباطات خود، که در موفقیت موکل می تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

2- میزان احتمال موفقیت موکل در دعوا (بدون تضمین درصد و فقط به صورت رد یا قبول کار).

3- بیان این که وجوهی که موکل می پردازد دقیقا بابت چیست (مثلا هزینه دادرسی، حق الوکاله، هزینه کارشناسی و غیره).

 

ب- صراحت

1- بیان آنچه در بند الف آمد بدون هیچ پرده پوشی یا مبهم گویی

2- مسایل و موضوعاتی که در جامعه در مورد روش های پیشبرد کارها مطرح است. وکیل باید صریحا به موکل بگوید که با این عوامل و عوالم آشنایی و سر و کار ندارد و نمی خواهد چیزی در این موارد از موکل خود بشنود. اگر موکل امکانات و ارتباطات فراقانونی و فوق العاده ای برای پیشرفت کارش دارد، وکیل حتی به آگاهی از آنها هم مایل نیست.

3- این که تعهد وکیل به «ایجاد وسایل پیروزی موکل در دعوا، با توجه به قوانین و مقررات است» نه «حصول نتیجه مثبت قطعی برای موکل».

4- این که پرداخت های موکل هیچ ارتباطی به نتیجه کار ندارد و نتیجه قابل تضمین نیست.

 

پ- امانت

1- حفظ اسرار موکل در همه حال و با نهایت دقت و وسواس

2- حفظ مدارک و اسناد موکل

3- حفظ وجوه یا اموال مربوط به موکل که در نتیجه انجام کار وکالتی در اختیار وکیل قرار می گیرد.

 

از جهت اخلاق حرفه ای و مسئولیت انتظامی بازگرداندن مدارک و اسناد و وجوه و اموال به موکل نباید موکول به تسویه حساب حق الوکاله شود. البته بهتر است وکیل روابط مالی خود را با موکل چنان تنظیم کند که اصولا چنین حالتی به وجود نیاید .

 

ت- استقلال

1- درست است که وکیل در قبال خدمت خود از موکل پول می گیرد اما باید همواره به یاد داشته باشد که مستخدم و کارمند موکل نیست و این موضوع را به موکل به ویژه موکلین ثروتمند و قدرتمند تفهیم کند.

2- در نتیجه هر چند وکیل برای احقاق حق موکل با استفاده از ابزارهای قانونی اقدام می کند، اما مکلف به اجرای منویات موکل در جایی که با اصول اخلاقی یا نظر حقوقی وکیل سازگاری ندارد نیست.

 

وظایف موکل در مقابل وکیل

 احترام

البته رعایت احترام خاص موکل نیست و هر دوی وکیل وموکل متقابلاً باید به یکدیگر احترام بگذارند تا رابطه و همکاری در طول زمان دوام و بقاء داشته باشد. 

 

عمل و التزام به تعهد

در رابطه وکیل و موکل همانطور که وکیل موظف به انجام کار و طرح و پیگیری دعاوی و اموری است که به عهده گرفته، موکل نیز باید ملتزم به پرداخت دستمزد وکیل طبق قرار و تعهد فیمابین باشد. و نباید از مسامحه و ملاحظه وکیل در وصول دستمزد سوء استفاده کند. واقعیت این است که اگر وکیل تعهدات خود را انجام ندهد یا موکل به تعهد پرداخت دستمزد به موقع عمل ننماید این موضوع طرف مقابل را طبیعتاً در انجام کار دلسرد می نماید.

 

ارائه صادقانه اطلاعات

موکل موظف است واقعیت موضوع مورد مخاصمه را برای وکیل تشریح نماید تا وکیل نیز حسب مورد راه مناسب برای دفاع را بیابد. گاهی اوقات تصور موکلین این است که اگر همه واقعیت را بگویند ممکن است وکیل پرونده آنها را نپذیرد یا با پنهان کاری قسمتی از واقعیت به اصطلاح می خواهند کارشان خراب نشود و قسمتی از واقعه مکتوم بماند؛ این نگاه و تصور هم به نتیجه پرونده آسیب می زند و هم اعتبار وکیل را مخدوش می نماید ! 

 

عدم دخالت در جریان پرونده بدون اطلاع وکیل

با تاکید به موکلین می گوییم که اگر به وکیل خود اعتماد دارید هیچ گاه بدون هماهنگی با او به سراغ توصیه و سفارش و تاثیر گذاری از خارج بر پرونده نروید؛ چرا که اینکار در بسیاری از مواقع فقط حساسیت را افزایش می دهد یا پیگیری شما به طور موازی هم وکیل را نزد قضات و کارمندان بی اعتبار می کند و هم ممکن است حضور شما منجر به صحبت نسنجیده ای شود که نتیجه آن به زیان شما باشد. اگر هم به وکیل خود اعتماد ندارید که همکاری خود با او را پایان داده و به دنبال وکیل مورد اعتمادی بروید.

 

به رسمیت شناختن اوقات فراغت وکیل از کار

موکل گرامی توجه داشته باشید که وکیل گرفته اید و آن شخص اجیر شما نیست که موظف باید پیوسته و در تمامی ساعات شبانه روز پاسخگوی شما باشد. لازم است بدانید وکیل بعد از ساعات کاری مشغول امورات شخصی و زندگی خود است و در ساعات اداری هم احتمالاً در دادگاه ها و مشغول پیگیر پرونده ها.

به طور سنتی وکلا بعد از پایان ساعت اداری تا ابتدای شب در دفتر خود پاسخگوی تماس های تلفنی و مراجعات موکلین هستند. به این نکته هم توجه داشته باشید که شما تنها موکل ایشان نیستید و باید منتظر نوبت خود بمانید !

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.