جمعه, 31 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 16 اسفند 1398
بررسی مفهوم غصب و غاصب

 بررسی مفهوم غصب و غاصب

در معرفی غصب و مفهوم غاصب باید گفت نحوه تسلط و تصزف افراد بر اموال اعم از منقول و غیر منقول ممکن است به چند روش باشد.متصرف یا مالک ملک است یا از مالک اجازه دارد،یا شروع تصرف او قانونی بوده و یا سابقه تصرف دارد و در نهایت ممکن است متصرف نه مالک باشد نه سابقه تصرف داشته باشد و نه از طرف مالک اجازه و رضایتی برای تصرف که در فرض اخیر به جهت غیر قانونی بودن عمل به آن غصب گفته می شود عامل آن را غاصب می گوییم.شباهت زیادی بین مفاهیم غصب و تصرف عدوانی وجود دارد ولی ماهیتاً با هم متفاوتند در رویه قضایی برای مقابله با غاصب دعوای خلع ید مطرح می شود.(ماده 308 ق م)

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 14366

وکیل برای رفع غصب

 

تعریف غصب در قانون مدنی

  • غصب استيلا بر حق غير است به نحو عدوان. اثبات يد بر مال غير بدون مجوز هم در حكم غصب است.
  • مقصود از «اثبات ید بر مال غیر» موردی است که شروع استیلا به اذن مالک باشد، ولی بدون مجوز ادامه یابد، مانند امینی که پس از مطالبه مالک نیز مال او را در تصرف خود نگاه می دارد.
  • لزومی ندارد که استیلا به مباشرت باشد؛ به عنوان مثال، هرگاه کسی به امر دیگری در خانه ای سکونت کند، آمر را باید مستولی بر آن مال شمرد. همچنین، استیلا به نحو اشاره نیز امکان دارد، اما استیلای مشترک از ضمان هر یک از غاصبان نمی کاهد و در برابر مالک مسوولیت تضامنی دارند. 
  • هرگاه کسی بدون مجوز قانونی در ملک خود که متصرف حق غیر است تصرف نماید، غاصب آن نمی باشد (مانند استیلای راهن بدون اذن مرتهن بر عین مرهونه)، ولی به اعتبار آنکه تصرف مزبور ملازمه با تصرف در حق غیر دارد، غاصب حق غیر می باشد. 
  • هرگاه شخص مال دیگری را به گمان اینکه متعلق به خود اوست تصرف کند، عمل او غصب محسوب نمی شود، هرچند که در حکم غصب و موجب ضمان است.
  • هریک از ادارات و سازمان های دولتی که بدون رعایت مقررات قانونی املاک اشخاص را تملیک نمایند، این تملک فاقد ارزش و اثر قانونی است و اقدام اداره در تصرف ملک غیر بدون اذن و رضای مالک و احداث بنا در آن در حکم غصب است و مالک می تواند ضمن تقاضای صدور حکم بر خلع ید قلع و قمع بنای مستحدثه و مطالبه اجرت المثل ایام تصرف را از دادگاه بخواهد.
  • معاملات سفیه و صغیر ممیز، غیرنافذ بوده در حالی که معاملات مجنون و صغیر غیرممیز، باطل است. بنابراین، چنانچه مال مورد نظر از سفیه و صغیرممیز به عنوان ودیعه قبول شده باشد، در صورت تنفیذ ولی، معامله نافذ و با تحقق چنین شرایطی مساله غصب منتفی است و چنانچه مال مزبور از مجنون و صغیر غیرممیز به عنوان ودیعه قبول شده باشد، با توجه به بطلان معامله با مجنون و صغیر غیرممیز، چنانچه مال مورد ودیعه به ولی رد نشود، مستودع یا امین در حکم غاصب خواهد بود.
  • هر گاه شخصي مالک را از تصرف در مال خود مانع شود، بدون آنكه خود او تسلط بر آن مال پيدا كند، غاصب محسوب نمي شود ليكن در صورت اتلاف يا تسبيت ضامن خواهد بود.
  • هرگاه مال در اثر حوادث خارجی یا اقدام سایر اشخاص تلف یا ناقص شود، کسی که مانع از تصرف مالک بوده است، مسئولیتی ندارد؛ مگر اینکه ثابت شود که منع او باعث شده است تا مالک نتواند از مال خود حفاظت کند، که در این صورت به عنوان یکی از اسباب تلف مال، ممکن است ضامن قرار گیرد.​
  • اگر كسي كه مالي به عاريه يا به وديعه و امثال آنها در دست اوست منكر گردد، از تاريخ انكار در حكم غاصب است.
  • هرگاه سبب قانونی استیلا (عقد یا اذن) زایل شود و امین یا ماَذون از تسلیم به هنگام مال به مالک خودداری کند یا منکر وجود آن گردد یا در نگهداری مال تعدی و تفریط نماید یا با یک سبب غیر قانونی بر مال استیلا پیدا کند، در حکم غاصب است.
  •  به موجب ماده 310 قانون مدنی اگر کسی که مالی به عاریه یا به ودیعه و امثال آن، که شامل اجاره نیز هست، در دست او باشد، منکر گردد؛ از تاریخ انکار در حکم غاصب است و به موجب ماده 320 قانون مذکور نسبت به منافع مال مغضوب، هریک از غاصبین به اندازه منافع زمان تصرف خود و ما بعد خود ضامن است؛ اگر چه استیفاء منفعت نکرده باشد و استناد به مواد 728 و 727 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1318 در چنین موردی صحیح نیست؛ زیرا مواد مزبور راجع به عدم انجام تعهد است و ارتباطی با مواد مرقومه قانون مدنی ندارد.
  • در آخر توصیه میکنیم قبل از هر گونه اقدامی در خصوص این دعاوی حتما با یک وکیل تصرف عدوانی در تهران در و وکیل متخصص خلع ید مشورت نماید.

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.