شنبه, 08 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 فروردین 1402
نمونه دادخواست عزل وصی بدلیل عدم رعایت غبطه صغیر

 نمونه دادخواست عزل وصی بدلیل عدم رعایت غبطه صغیر

از جمله مصادیق ولایت و داشتن اختیار اداره اموال ، وصایت عهدی در خصوص صغار است؛ با این توضیح که ولی قهری می تواند در قالب وصیت عهدی اداره اموال مولی علیه خود را به وصی بسپارد.توسل بی قید و شرط به تاسیسات شرعی و عدم توجه به ضروریات زمان و عدم اصلاح مقررات کهنه از سوی قانونگذار مدنی باعث شده عناوینی که در واقع با هدف سهولت امر و رعایت مصلحت اشخاص به خصوص اطفال شکل گرفته است جنبه ایذائی به خود گرفته و نتیجه ای جز حیرانی ، بلاتکلیفی و سختی برای شخص موصی به نداشته باشد.هر چند قانونگذار ساکت است ولی به نظر می رسد چون وصایت عهدی اعتبار خود را از ولایت قهری پدر و وصی می گیرد، همانطور که طبق ماده 1184 قانون مدنی می شود عزل ولی قهری را خواست به قیاس اولویت امکان درخواست عزل وصی نیز وجود دارد.در پرونده پیش رو ، پدر که در دوره حیات با مادر طفل و همسر خود اختلاف داشته جهت عدم دسترسی مادر و بدون توجه به مصلحت طفل و اینکه یقیناً مادر دلسوز تر از سایرین برای طفل است، اقدام به تعیین وصی نموده و سه خواهر خود را به ترتیب به عنوان وصی تعیین نموده است.نتیجه این اقدام پدر این شده که وصی در اداره اموال سهل انگاری نموده و مقادیر زیادی پول نقد را در حالی که طفل برای اداره امور خود به آن احتیاج داشته در حسابی گذاشته و طبیعتاً در گذر زمان آنچه حاصل شده فقط بی ارزش شدن پول در اثر تورم است.همچنین با انتقام گیری عمه های طفل از همسر برادر خود طبیعتاً فشار روانی و مادی به طفل هم وارد شده است.متاسفانه آنچه در این پرونده مشاهده می شود سوءاستفاده از عنوان شرعی و قانونی وصایت عهدی برای انتقام و تسویه حساب است !

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 761

عزل وصی

 

درخواست عزل وصی بدلیل نادیده گرفتن مصلحت شخص صغیر

خواهان : سمیه ......
خوانده : سعادت ...... (وصی کنونی)
خواسته : عزل وصی از وصایت
دلایل : 
1-    گواهی فوت
2-    گواهی حصر وراثت
3-    تصویر وصیت نامه
4-    درخواست قرار معاينه و تحقيق محلی
5-    درخواست ارجاع امر به کارشناس حسابرسی

شرح دادخواست عزل وصی 

بسمه تعالی 
ریاست محترم دادگاه عمومی تهران
با سلام
احتراما اینجانب سمیه .....، احد از وراث مرحوم کامران ...... و خواهان پرونده کلاسه فوق، با تقدیم مدارک پیوست مراتب زیر را به عرض می رساند:
1-  همسر اینجانب مرحوم کامران ..... مستندا به گواهی حصر وراثت شماره ... مورخ .. در تاریخ ... فوت می نماید و ورثه وی عبارت از اینجانب (همسر متوفی) و دخترم سارا ..... (دختر متوفی) می باشد. 
2-  پس از فوت آن مرحوم مشخص می گردد مستندا به وصیت نامه رسمی شماره ...... مورخ ......، آن مرحوم سه خواهر خود را (خانم ها سیمین، سهیلا و سعادت .... ) را به عنوان وصی راجع به ثلث ترکه و اداره امور مالی فرزند صغیر به صورت متوالی تعیین نموده است. 
3-  وصی اول (خانم سیمین ....) در تاریخ ... فوت می نماید و وصی دوم (خوانده) به عنوان وصی بعدی، کلیه اموال فرزند صغیر را تحت تصرف خود می گیرد. 
4-  متاسفانه از تاریخ شروع وصایت خوانده و واگذاری اموال فرزند صغیر به وی تا کنون، مستندا به مدارک پیوست دادخواست، وصی نه تنها هیچ 

نظر به توضیحات فوق و مستندات تقدیمی، رسیدگی و صدور رای شایسته بر انعزال وصی مذکور به جهت تعدی و تفریط و نیز عدم اقدام به وصیتنامه به شرحی که موصی مقرر نموده است، مستندا به مواد 858 و 859 قانون مدنی از محضر آن مقام محترم مورد تقاضا می باشد. 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.