جمعه, 07 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 04 اردیبهشت 1400
نمونه رای ابطال اجراییه

 نمونه رای ابطال اجراییه

از جمله مراجعی که امکان اقدام برای مطالبه و وصول مهریه در آن وجو دارد؛ اداره پنجم اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا یا به تعبیری اداره پنجم اجرای ثبت است.تصمیم اداره اجرای ثبت چون مورد رسیدگی قضایی قرار نگرفته است در همان مرجع قابل اعتراض نیست بلکه در صورتی که مخاطب اجراییه مدعی عدم رعایت شرایط و جهات قانونی باشد می تواند ابطال اجراییه را از دادگاه بخواهد.دادخواست ابطال اجراییه به دادگاه اقامت خوانده یا دادگاه محل استقرار اداره پنجم اجرای ثبت تقدیم می گردد و از جمله دعاوی غیر مالی است.خوانده این دعوا نیز هم متقاضی اجراییه و هم اداره اجرای ثبت است.آنچه در این قسمت گفته شد و در ادامه بررسی می شود در خصوص تمامی اسناد لازم الاجرا مانند چک و قراردادهای داخلی بانک ها با موضوع اعطای وام نیز صادق است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 7057

رای دادگاه ابطال اجراییه

بتاریخ : ۸۳/۷/۱۵

پرونده کلاسه : ..........

شماره دادنامه : .........

مرجح رسیدگی : شعبه ۲۷۱ دادگاه عمومی تهران
خواهان : نادر .... با وکالت آقای ...............
خوانده : صدیقه ........ به نشانی تهران نیاوران ............. .
خواسته : الزام به انجام تعهد -ابطال اجرائیه
گردشکار: خواهان دادخواستی به خواسته فوق بطرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس ازارجاع به این شعبه وثبت به کلاسه فوق وجری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده/ مقرر دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام وبه شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

متن رأی دادگاه ابطال اجراییه 

در خصوص دادخواست آقای .... به وکالت از آقای نادر ..... به طرفیت خانم صدیقه ........ بخواسته الزام به انجام تعهد و ابطال اجرائیه شماره ..... شعبه ۵ اجرایی ثبت تهران (اداره ثبت) هر یک مقوم به سه میلیون و یکصد هزار ریال و خسارات دادرسی با توجه به اوراق قضایی وکیل خواهان اظهار نموده طبق سند رسمی شماره ... دفتر ... اتهران,مورخ ‎65/08/29 خوانده همسر دائم خواهان است در روز قبل از ثبت واقعه ازدواج، مهریه خوانده یک جلد کلام الله مجید هدیه ده هزار ریال و یک جام آینه و یک زوج شمعدان به عنوان مهر تعیین می شود و تسلیم زوجه می گردد و بنا بر درخواست خوانده از لحاط نمایش ظاهری پانصد عدد سکه طلا نیز به عنوان مهریه در سند نکاحیه ذکر می شود و خوانده روز قبل از واقعه ازدواج 65/08/28 با تسلیم مدرک عادی تعهد نمود بعد از ازدواج مهریه خود را به ارزش پانصد عدد سکه به شوهرش بیخشد و پس از شروع زندگی و با گذشت سنوات متمادی خواهان با اطمینان به خوانده یکصد و چهاره سهم شرکت ...... را بنام خوانده خریداری می کند و حال خوانده از طریق اجرائیه فوق اقدام به وصول یکصد سکه از مهریه نموده به استناد ماده ‎۲۱٩‏ قانون مدنی تقاضای صدور حکم انجام تعهد از ناحیه خوانده و ابطال اجرائیه و به لحاط فوریت امر صدور قرار توقف عملیات اجرائی نمود و در جلسه دادرسی از طرف وکیل خواهان درخواست صدور حکم تمکین خوانده از خواهان کرده و موضوع اخیر را نشأت گرفته از موضوعات مندرج در دادخواست دانسته و به لحاظ وحدت منشأ درخواست حکم نموده خوانده با اطلاع از وقت دادرسی در دادگاه حاضر نگردید و دفاعی نیز ننموده دادگاه پس از بررسی و صرفنظر از تقویم خواسته که از طرف وکیل پرونده به ارزش معادل سه عدد سکه طلا بهار آزادی می باشد و نیز صرفنظر از اینکه می بایست اداره ثبت استاد و املاک تهران را نیز به عنوان خوانده دعوی مطرح می نمود (مدرک ارائه شده خواهان با فرض صحت و اعتبار اولاً حاکی از انعقاد قرارداد بین طرفین وعقد شرعی و قانونی نمی نماید و شرایط و ارکان عقد را نیز ندارد و از ثانیاً تعهد خوانده برامری واقع شده که هنوز وجود خارجی نداشته و به صراحت اظهارات وکیل خوانده وعده بخشش قبل از ایجاد علقه زوجیت طرفین بود ثالثاً هیچگونه علت و موجبی برای بخشش ذکر نگردیده  و در صورت محمول بر ایراد ذمه  مالبه به انتقاد موضوع است زیرا اشتغال ذمه در زمان تعهد وجود نداشته اشت رابعا مهریه زوجه دارای جهات ممتازه  است که از ویژگی آن است پس از بذل مهریه و اثبات آن حتی به زوجه قانوناً اجازه رجوع به مابذل داده شده و از این بابت  با دیگر دیون مستقر در ذمه مجزا نمی باشد خامساً درخواست صدور حکم تمکین خوانده موضوعاً مرتبط با موضوعات درخواستی در متن دادخواست نمی باشد و می بایست از طریق تقدیم دادخواست و با رعایت تشریفات مربوطه طرح گردد.علیهذا دعاوی وکیل خواهان قابلیت استماع ندارد و ذیحقی خواهان نیز غیر ثابت و مردود اعلام می گردد.رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.