جمعه, 14 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 06 اردیبهشت 1399
آشنایی با عقد صلح - صلحنامه

 آشنایی با عقد صلح - صلحنامه

صلح یکی از انواع قراردادها و عقود معین است به این معنا که قانونگذار در قانون مدنی از آن نام برده و برای آن آثار، احکام و قواعدی را بیان نموده است. همواره از سوی حقوقدانان و وکلای متخصص قرارداد انجام و جایگزینی آن به جای عقود دیگر توصیه شده است. عقدی که بعضی اوقات برای پایان دادن به دعواهای موجود و همین طور جلوگیری از دعواهای احتمالی آینده منعقد می‌شود و گاهی اوقات در مقام تنظیم روابط، جانشین قراردادهای آزاد یا قراردادهای غیر معین و یا بی نام می گردد. توصیه می شود قبل از تنظیم قرارداد و توسل به قالب صلح، جهت آشنایی با عقد و قرارداد صلح و آثار، احکام و ویژگی های آن با یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه قراردادها، دعاوی حقوقی و حقوق خصوصی مشورت نمایید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 5437

عقد صلح

 

مزایای انعقاد عقد صلح در مقام عقود دیگر

عقد صلح گاهی در مقام و به جای قراردادهای دیگر واقع می‌شود. قانون این امکان را به شما داده است که با یکدیگر به جای قراردادهایی مانند خرید و فروش، اجاره، هبه یا هدیه و ... متوسل به عقد صلح شوید. همانطور که گفته شد می‌توانید قرارداد صلح یا صلح نامه  را به جای عقود قانونی دیگر و در مقام سایر عقود منعقد کنید. مثلا به جای عقد فروش، صلح در مقام فروش یا به جای اجاره، صلح در مقام اجاره منعقد کنید.

ما با اطمینان می‌گوییم که ضرر نخواهید کرد چراکه از این طریق می‌توانید اثر و نتیجه عقدی را که در مقام و به جای آن صلح کرده‌اید داشته باشید در عین حال احکام و مقررات مربوط به آن عقد را هم رعایت نکنید و از کنارشان رد شوید.

تصور کنید شما و شخصی هرکدام مالک سه دانگ از یک ملک هستید و پس از مدتی قصد می‌کنید سهمتان را از خانه بفروشید.

در این صورت می‌توانید به جای قرارداد فروش با مشتری، قرارداد صلح در مقام فروش منعقد کنید. به این ترتیب می‌توانید نتیجه و اثر عقد فروش که همان انتقال مالکیت بوده را داشته باشید و در عین حال احکام و شرایط مربوط به عقد فروش را هم رعایت نکنید. بنابراین شما این امکان را دارید که از طریق قرارداد صلح در مقام فروش سه دانگ خود را به دیگری منتقل کنید و در عین حال احکام مربوط به عقد فروش را هم معطل و بلا استفاده بگذارید.

از جمله احکام عقد فروش، اخذ به شفعه است. در صورتی که ملک یا زمینی متعلق به دو نفر باشد و یکى از آنها سهم خود را به فرد دیگری بفروشد، شریک حق دارد قیمتى را که مشترى داده است به او بدهد و سهمی را که خریداری کرده است برای خود کند.

 این عمل اخذ به شفعه نام دارد. اما با انعقاد قرارداد صلح در مقام فروش سهم شما از خانه به مشتری منتقل می‌شود بدون اینکه شریکتان امکان اخذ به شفعه داشته باشد.

 

ارکان عقد یا قرارداد صلح (صلحنامه)

هر عقد صلحی دارای 4 رکن یا طرف است. وقتی می‌گوییم رکن یعنی برای اینکه عقد صلح واقع شود وجود همه آنها ضروری و لازم است و در صورت نبود هر یک از آنها، عقدی هم واقع نخواهد شد.

این ارکان عبارتند از:

مُصالِح: کسی است که مال خود را به عنوان عقد صلح به دیگری می­دهد.

متصالح: کسی است که مال را مصالح قبول می‌کند.

مورد صلح: مالی است که مورد عقد صلح قرار می‌گیرد.

مال‌الصلح: پول یا مالی است که یک طرف در ازای پذیرش پیشنهاد صلح از دیگری دریافت می‌کند.

نکته- صلح می­تواند در ازای مال یا به صورت رایگان باشد. همچنین می‌توان مال گران‌قیمتی را در برابر مال کم‌قیمتی صلح کرد؛ چنین صلحی، محاباتی نامیده می‌شود. مانند صلح در مقام فروش یک خانه در برابر یک شاخه نبات.

 

شرایط انعقاد عقد صلح

اگر می‌خواهید عقد صلحی بی‌عیب و نقص داشته باشید توجه کنید به هنگام انعقاد قرارداد شرایط زیر وجود داشته و رعایت شود. این شرایط عبارتند از:

  • طرفین عاقل و بالغ بوده و قدرت اداره اموال خود را داشته باشند.
  • طرفین انعقاد عقد صلح را بخواهند و از انجام آن راضی باشند.
  • مالی که مورد صلح قرار می‌گیرد از نظر قانون ارزش اقتصادی داشته باشد؛ بنابراین صلح چیزهایی مانند خوک یا مشروبات الکلی باطل است.

آثار عقد صلح

همانند عقود دیگر، صلح هم دارای آثاری است که به محض اتمام کار و انعقاد قرارداد باید به آنها به شکل ویژه‌ای توجه داشت. این آثار عبارتند از:

لازم بودن عقد صلح

صلح عقدی لازم است به این معنی که طرفین قرارداد نمی‌توانند هر زمان که خواستند آن را منحل کنند. حتی آن قراردادهای صلحی که در مقام عقود جایز منعقد شده‌اند، هم لازم هستند.

به عنوان مثال صلحی که در مقام عقد هبه منعقد می‌شود یک عقد لازم است هرچند که قرارداد هبه خود جایز بوده و طرفین می‌توانند هر زمان که خواستند آن را بر هم بزنند.

 

باطل بودن عقد صلح مبتنی بر معامله باطل

در صورتی که مبنای قرارداد صلح، معامله باطلی باشد صلح هم باطل خواهد بود. مثلا دو نفر با یکدیگر در مورد انجام کار غیرقانونی مانند انتقال مواد مخدر قراردادی امضا کرده‌اند. حال اگر یکی از طرفین برای جلوگیری از به هم زدن قرارداد از سوی طرف دیگر با او صلح کند، صلح انجام شده باطل و بلا اثر خواهد بود.

 

صحیح بودن صلح دعوای ناشی از بطلان معامله

اگر معامله‌ای باطل شود و طرفین اختلافات ناشی از آن را با صلح برطرف کنند این عقد صحیح است.

 

تعریف و ویژگی های صلح عمری

صلح عمری عقدی است که به موجب آن، شخصی حق استفاده از ملکش را برای مدت عمر خود یا عمر منتفع یا عمر شخصی دیگر به منتفع (شخص استفاده‌کننده از ملک) منتقل می‌کند. بنابراین در طول مدت عمر فرد تعیین‌شده، حق استفاده از ملک برای منتفع خواهد بود.

نکته- صلح عمری عقد لازم است و منتفع در زمان انعقاد عقد صلح وجود دارد و الا عقد باطل است.در ضمن توجه داشته باشید که عمری تنها نسبت به اموالی که در عین استفاده، ماندگار هستند، برقرار می‌شود.پس اگر مالی صلح شود که با استفاده از آن بین می‌رود مانند مواد خوردنی عقد صورت گرفته باطل است.

نکته- در این نوع صلح، منتفع باید مال مورد قرارداد را در اختیار بگیرد؛ در غیر این صورت صلحی واقع نشده است. به طور نمونه اگر (الف) حق استفاده از ملک خود را به (ب) صلح کرد (ب) باید ملک را در اختیار بگیرد و الا عقد واقع نمی‌شود.

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص قراردادها کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
قانونگذار قانون مدنی در مواد 752 به بعد آن قانون ضمن بیان شرایط، آثار ، احکام و ویژگی های عقد صلح نه به طور مشخص بلکه با استنباط از مجموع مقررات صلح را اینگونه تعریف نموده است : صلح عقدی است که موضوع آن می توند عین یا منفعت یا حق باشد.بدون اینکه ضرورت و سختگیری در خصوص نوع ، میزان و کیفیت پرداخت عوض و یا حتی وجود عوض، صحت آن را مخدوش نماید.به عبارت دیگر صلح مبتنی بر مسامحه است و در خصوص عوضین و موضوع آن هیچ گونه سختگیری وجود ندارد.البته قواعد کلی و شرایط صحت و ایجاد، حاکم بر قراردادها در خصوص آن نیز باید وجود دشته باشد مثل قصد انشاء که شرط ایجاد عقد است و رضا که شرط نفوذ عقد است و موضوع مشخص و مشروعیت جهت که شرط صحت عقد است.
بله، به این نوع صلح، صلح عمری گفته می شود یعنی صلحی که فرد در زمان حیات عین مال را به دیگری صلح نموده ولی منافع را برای خود نگه می دارد.این قالب عمدتاً از سوی کسانی انتخاب می شود که نمی خواهند بعد از فوتشان اموالشان به تمام یا بعضی از ورثه برسد.راه حلی قانونی برای محروم کردن جزئی یا کلی ورثه از ارث.
راه های انحلال عقد صلح مانند سایر عقود عبارت است از : فسخ به جهت خیار شرط یا شرط خیار - انحلال به جهت اقاله - و نیز ابطال قرارداد.در هر یک از صور مذکور اگر طرف مقابل منکر انحلال باشد و با مدعی انحلال همراه نباشد باید در دادگاه طرح دعوا و شکایت نمود.
منظور از عقد و قرارداد عادی این است که متن قرارداد توسط یکی یا هر دوی متعاملین (طرفین قرارداد) تنظیم شود.در تمامی قراردادهای عادی امکان تنظیم متن قرارداد توسط طرفین آن وجود دارد ولی توصیه ما این است که حتما قبل از ان با یک وکیل متخصص قراردادها مشورت نموده یا تنظیم متن قرارداد را به وی بسپارید.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.