جمعه, 28 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 اردیبهشت 1401

 امکان اقدام و شکایت بابت چک قبل از سر رسید 

سلام بنده 24 گرم طلا به مبلغ 79 میلیون فروختم و چک یک ماهه دریافت کردم و برای استعلام به بانک مراجعه کردم و متوجه شدم ازم کلاهبرداری شده زیرا خریدار 75 میلیارد چک بلامحل کشیده و رسید جعلی داده که کد ملی را استعلام میگیرم اعتبار ندارد.موعد چک هنوز فرا نرسیده آیا راهی هست تا قبل از سر رسید و رسیدن موعد چک اقدام کنم ؟ زیرا تا اون زمان احتمالا از ایران خارج شده اند همانطور که گفتم حجم کلاهبرداری آنها زیاد است من فقط دو تا شماره تلفن و شماره پلاک ماشینشان را دارم.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4132

پاسخ – آیا می شود قبل از تاریخ مندرج در چک در خصوص آن شکایت کرد یا توقیف اموال گرفت ؟

  • در تعریف قانونی چک، ماده 310 قانون تجارت بیان میدارد چک نوشته ای است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد، کلا یا بعضاً مسترد و یا به دیگری واگذار مینماید؛ در نتیجه محل چک عبارت است از وجوهی که صادرکننده نزد محال علیه دارد.
  • به موجب ماده 2 قانون صدور چک، چک‌‌ های صادر عهده بانک ‌هایی که طبق قوانین ایران در داخل کشور دایر شده یا می‌ شوند همچنین شعب آنها در خارج از کشور در حکم اسناد لازم ‌الاجرا است و دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل یا به هر دلیل دیگری که منتهی به برگشت چک و عدم پرداخت گردد می ‌تواند طبق قوانین و آیین‌نامه‌ های مربوط به اجرای اسناد رسمی وجه چک یا باقیمانده آن را از صادرکننده وصول نماید. 
  • در تاریخ مندرج در چک، دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم کفایت موجودی حساب صادر کننده چک می تواند نسبت به برگشت زدن چک و گرفتن گواهی عدم پرداخت با دریافت کد رهگیری از بانک اقدام کند. 
  • پس از این اقدام، دارنده چک می تواند با در دست داشتن گواهی عدم پرداخت، با مراجعه به دفتر خدمات قصایی نسبت به ثبت شکایت اقدام کند.
  • لازم به ذکر است برای شکایت از صادرکننده دارنده باید ظرف مدت 6 ماه از زمان دریافت گواهی عدم پرداخت شکایت کیفری یا حقوقی خود را به مراجع قضایی تقدیم نماید.
  • نکته ی قابل توجه در خصوص نوع شکایت این است که در تمام شرایط می‌ توان چک برگشتی را در قالب دعوای حقوقی مطرح کرد اما در موارد زیر به‌دلیل عدم امکان تعقیب کیفری الزاماً می‌ بایست دعوا به ‌شکل حقوقی مطرح گردد:

1- در صورتی که چک مدت‌ دار باشد.
2- هرگاه ثابت شود چک بابت تضمین انجام معامله یا تضمین تعهدی صادر شده باشد.
3- در صورتی‌که ثابت شود چک سفید امضاء صادر شده باشد.
4- در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده است.
5- هرگاه وصول چک منوط به تحقق شرطی باشد.
6- در صورتی که چک بابت معاملات نامشروع و ربا صادر شده باشد.
7- هرگاه دارنده‌ی چک تا ۶ ماه پس از تاریخِ چک، برای وصول مبلغ آن به بانک مراجعه نکند یا تا ۶ ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت (یعنی همان برگشتی چک) شکایت نکند.
در خصوص امکان اقدام و شکایت بابت چک قبل از سر رسید باید گفت برای شکایت از صدور چک بلامحل و برگشتی ابتدا باید در تاریخ چک مبلغی در حساب صادرکننده نباشد تا این جرم محقق گردد و پیش از آن این جرم محقق نشده است. البته علاوه بر عدم موجودی حساب یا کافی نبودن آن، چک به دلایل دیگری نیز می تواند برگشت بخورد.

  • این موارد شامل صدور دستوری عدم پرداخت وجه چک از طرف صاحب حساب به بانک، وجود اشتباهات عمدی یا سهوی در خصوص تنظیم چک، صدور چک از حسابی که مسدود است، می باشد. 

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص اقدام و شکایت بابت چک قبل از سر رسید

♦ در پاسخ به پرسش شما باید گفت پیش از موعد چک نمی توانید از شخص مذکور شکایت نمایید چراکه برای وقوع جرم صدور چک بلامحل لازم است تا در تاریخ مندرج در چک وجه در حساب وجود نداشته باشد. البته باید توجه داشته باشید که در صورتی که آن چک از طریق سامانه یکپارچه صدور چک یا همان سامانه صیاد، صادر شده باشد، بانک می ‌تواند از سایر حساب های صادر کننده چک وجه چک را برداشت و به دارنده چک پرداخت نماید.
♦ نکته دیگر اینکه از آنجایی که داشتن چک های بلامحل قبلی موجب مسدود بودن حساب فرد می باشد، ایشان از حساب مسدود اقدام به صدور چک کرده است و صدور چک از حساب مسدود نیز در حکم صدور چک بلامحل می باشد. بنابراین شاید بتوانید با اثبات صدور چک از حساب مسدود پیش از موعد نسبت به شکایت بابت چک بلامحل اقدام نمایید. 
♦ در خصوص خروج از کشور نیز باید گفت در صورت صدور چک بلامحل می توان صادر کننده چک برگشتی را از طریق شکایت کیفری، شکایت حقوقی یا از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی ممنوع الخروج نمود.
♦ البته مطابق بند (ب) ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی که دارنده چک بتواند قاضی را مجاب کند که خواسته وی (مطالبه وجه چک) در معرض تضییع و تفریط است، می تواند تقاضای تامین و توقیف اموال بدهکار را بنماید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - امکان شکایت چک قبل از سر رسید

ماده ۲ قانون صدور چک
چكهاي صادر عهده بانكهايي كه طبق قوانين ايران در داخل كشور داير شده يا ميشوند همچنين شعب آنها در خارج از كشور در حكم اسناد لازم‌الاجراء است و دارنده چك در صورت مراجعه به بانك و عدم دريافت تمام يا قسمتي از وجه آن به علت نبودن محل و يا به هر علت ديگري كه منتهي به برگشت چك و عدم پرداخت گردد ميتواند طبق قوانين و آئين‌نامه‌هاي مربوط به اجراي اسناد رسمي وجه چك يا باقي مانده آن را از صادركننده وصول نمايد. براي صدور اجرائيه دارنده چك بايد عين چك و گواهينامه مذكور در ماده ۴ و يا گواهينامه مندرج در ماده ۴ و يا گواهينامه مندرج در ماده ۵ را به اجراي ثبت اسناد محل تسليم نمايد. اجراء ثبت در صورتي دستور اجرا صادر ميكند كه مطابقت امضاي چك با نمونه امضاي صادر كننده در بانك از طرف بانك گواهي شده باشد.
دارنده چك اعم از كسي است كه چك در وجه او صادر گرديده يا به نام او پشت‌نويسي شده يا حامل چك (در مورد چكهاي در وجه حامل) يا قائم مقام قانوني آنان.
تبصره - دارنده چك ميتواند محكوميت صادركننده را نسبت به پرداخت كليه خسارات و هزينه‌هاي وارد شده كه مستقيماً و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحيه وي متحمل شده است، اعم از آنكه قبل از صدور حكم يا پس از آن باشد، از دادگاه تقاضا نمايد، در صورتيكه دارنده چك جبران خسارت و هزينه‌هاي مزبور را پس از صدور حكم درخواست كند، بايد درخواست خود را به همان دادگاه صادركننده حكم تقديم نمايد.
ماده ۳ قانون صدور چک
صادركننده چك بايد در تاريخ مندرج در آن معادل مبلغ مذكور در بانك محال عليه وجه نقد داشته باشد و نبايد تمام يا قسمتي از وجهي را كه به اعتبار آن چك صادر كرده به صورتي از بانك خارج نمايد يا دستور عدم پرداخت وجه چك را بدهد و نيز نبايد چك را به صورتي تنظيم نمايد كه بانك به عللي از قبيل عدم مطابقت امضاء يا قلم خوردگي در متن چك يا اختلاف در مندرجات چك و امثال آن از پرداخت وجه چك خودداري نمايد. هرگاه در متن چك شرطي براي پرداخت ذكر شده باشد بانك به آن شرط ترتيب اثر نخواهد داد.
ماده ۷ قانون صدور چک
هر كس مرتكب بزه صدور چك بلامحل گردد به شرح ذيل محكوم خواهد شد:
الف ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك كمتر از ده ميليون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰)ريال باشد به حبس تا حداكثر شش ماه محكوم خواهد شد.
ب ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك ده ميليون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰) ريال تا پنجاه ميليون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰)ريال باشد از شش ماه تا يك سال حبس محكوم خواهد شد.
ج ـ چنانچه مبلغ مندرج در متن چك از پنجاه ميليون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰) ريال بيشتر باشد به حبس از يك سال تا دو سال و ممنوعيت از داشتن دسته چك به مدت دو سال محكوم خواهد شد و در صورتيكه صادركننده چك اقدام به اصدار چكهاي بلامحل نموده باشد، مجموع مبالغ مندرج در متون چكها ملاك عمل خواهد بود.
تبصره - اين مجازاتها شامل مواردي كه ثابت شود چكهاي بلامحل بابت معاملات نامشروع و يا بهره ربوي صادر شده، نميباشد.
ماده ۹ قانون صدور چک
در صورتيكه صادر كننده چك قبل از تاريخ شكايت كيفري وجه چك را نقداً به دارنده آن پرداخته يا موافقت شاكي خصوصي ترتيبي براي پرداخت آن داده باشد، يا موجبات پرداخت آن را در بانك محال عليه فراهم نمايد قابل تعقيب كيفري نيست.
در مورد اخير بانك مذكور مكلف است تا ميزان وجه چك حساب صادر كننده را مسدود نمايد و به محض مراجعه دارنده و تسليم چك وجه آن را بپردازد.
ماده ۱۰ قانون صدور چک
هر كس با علم به بسته بودن حساب بانكي خود مبادرت به صدور چك نمايد عمل وي در حكم صدور چك بي‌محل خواهد بود و به حداكثر مجازات مندرج در ماده ۷ محكوم خواهد شد و مجازات تعيين شده غير قابل تعليق است. 
ماده ۱۱ قانون صدور چک
جرائم مذكور در اين قانون بدون شكايت دارنده چك قابل تعقيب نيست و در صورتيكه دارنده چك تا شش ماه از تاريخ صدور چك براي وصول آن به بانك مراجعه نكند يا ظرف شش ماه از تاريخ صدور گواهي عدم پرداخت شكايت ننمايد ديگر حق شكايت كيفري نخواهد داشت.
منظور ار دارنده چك در اين ماده شخصي است كه براي اولين بار چك را به بانك ارائه داده است براي تشخيص اين كه چه كسي اولين بار براي وصول وجه چك به بانك مراجعه كرده است بانكها مكلفند به محض مراجعه دارنده چك هويت كامل و دقيق او را در پشت چك با ذكر تاريخ قيد نمايند.
كسي كه چك پس از بازكشت از بانك به وي منتقل گرديده حق شكايت كيفري نخواهد داشت مگر آنكه انتقال قهري باشد.
در صورتيكه دارنده چك بخواهد چك را به وسيله شخص ديگري به نمايندگي از طرف خود وصول كند و حق شكايت كيفري او در صورت بيمحل بودن چك محفوظ باشد، بايد هويت و نشاني خود را با تصريح نمايندگي شخص مذكور در ظهر چك قيد نمايد و در اين صورت بانك اعلاميه مذكور در ماده ۴ و ۵ را به نام صاحب چك صادر ميكند و حق شكايت كيفري او محفوظ خواهد بود.
تبصره– هرگاه بعد از شكايت كيفري، شاكي چك را به ديگري انتقال دهد يا حقوق خود را نسبت به چك به هر نحو به ديگري واگذار نمايد تعقيب كيفري موقوف خواهد شد.
ماده ۱۳ قانون صدور چک
در موارد زير صادر كننده چك قابل تعقيب كيفري نيست.
الف ـ در صورتيكه ثابت شود چك سفيد امضاء داده شده باشد.
ب ـ هرگاه در متن چك، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطي شده باشد.
ج ـ چنانچه در متن چك قيد شده باشد كه چك بابت تضمين انجام معامله يا تعهدي است.
د ـ هرگاه بدون قيد در متن چك ثابت شود كه وصول وجه آن منوط به تحقق شرطي بوده يا چك بابت تضمين انجام معامله يا تعهدي است.
هـ ـ در صورتيكه ثابت گردد چك بدون تاريخ صادر شده و يا تاريخ واقعي صدور چك مقدم بر تاريخ مندرج در متن چك باشد.
ماده ۲۳ قانون صدور چک
دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهینامه عدم پرداخت، از دادگاه صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را درخواست نماید. دادگاه مکلف است در صورت وجود شرایط زیر حسب مورد علیه صاحب حساب، صادر کننده یا هر دو اجرائیه صادر نماید.
الف – در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد؛
ب – در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است؛
ج – گواهینامه عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت طبق ماده (۱۶) این قانون و تبصره‌های آن صادر نشده باشد.
صادرکننده مکلف است ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه، بدهی خود را بپردازد، یا با موافقت دارنده چک ترتیبی برای پرداخت آن بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای حکم را میسر کند؛ در غیر این‌صورت حسب درخواست دارنده، اجرای احکام دادگستری، اجرائیه را طبق «قانون نحوه محکومیت‌های مالی مصوب ۲۳/۳/۱۳۹۴» به مورد اجراء گذاشته و نسبت به استیفای مبلغ چک اقدام می‌نماید.
اگر صادرکننده یا قائم مقام قانونی او دعاوی مانند مشروط یا بابت تضمین بودن چک یا تحصیل چک از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا دیگر جرائم در مراجع قضائی اقامه کند، اقامه دعوی مانع از جریان عملیات اجرائی نخواهد شد؛ مگر در مواردی که مرجع قضائی ظن قوی پیدا کند یا از اجرای سند مذکور ضرر جبران ناپذیر وارد گردد که در این صورت با أخذ تأمین مناسب، قرار توقف عملیات اجرایی صادر می نماید. در صورتی که دلیل ارائه شده مستند به سند رسمی باشد یا اینکه صادرکننده یا قائم مقام قانونی مدعی مفقود شدن چک بوده و مرجع قضائی دلایل ارائه شده را قابل قبول بداند، توقف عملیات اجرائی بدون أخذ تأمین صادر خواهد شد. به دعاوی مذکور خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد. 

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.