ﺳﻪشنبه, 01 خرداد,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آذر 1400

 امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه پرداخت ثمن قرارداد پیش فروش آپارتمان

من در سال ۹۷یک واحد آپارتمان پیش فروش کردم و قرارداد ما با خریدار به این صورت بود که پول واحد را مرحله به مرحله با پیشرفت کار پرداخت کند و در موقع تحویل واحد بیست میلیون به من بدهد اما خریدار از صداقت من سو استفاده کرده و کلید واحد را به بهانه اینکه کابینت ساز به آپارتمان میگیرد گرفته اما پول من را تا الان پرداخت نکرده اکنون اگر من بخواهم شکایت کنم بیست میلیون به نرخ روز محاسبه می شود یا همان بیست میلیون ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1293

پاسخ – آیا خسارت تاخیر تادیه در خصوص ثمن آپارتمان قابل مطالبه و محاسبه است ؟ از چه زمان ؟

  • مطابق ماده 522 قانون مدنی در دعاویی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبه کار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر اینکه طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.
  • با توجه به ماده فوق برای مطالبه خسارت تأخیر تأدیه می باید شرایطی فراهم باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت :

 

شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه

1- موضوع دعوا دین باشد:

برابر ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی، اولین شرطی که برای دریافت خسارت تأخیر تأدیه نیاز است این است که موضوع دعوا می باید دین باشد. بنابراین، در صورتی که موضوع دعوا در مورد عین یا الزام به انجام یا عدم انجام کاری باشد، مطالبه خسارت تأخیر تأدیه ممکن نخواهد بود.
2- موضوع دعوا وجه رایج باشد:

بدین معنا که موضوع دعوا باید پول رایج داخلی باشد نه پول خارجی. 
3- مطالبه داین:

لزوم مطالبه داین به صراحت در این ماده آورده شده است و از آنجایی که این مطالبه محدود به شیوه ی خاصی نشده، می توان علاوه بر ارسال اظهارنامه، به شیوه غیررسمی که قابل اثبات باشد نیز خسارت تأخیر تأدیه را مطالبه نمود. لازم به ذکر است که در خصوص چک، مهریه و اسناد موضوع آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، خسارت تاخیر تادیه از تاریخ سر رسید سند محاسبه می شود و نیازی به مطالبه طلبکار نیست.
4- تمکن مدیون:

تمکن در این ماده اعم است از تمکن مادی و معنوی. به این معنا که علاوه بر تمکن مالی مدیون، قوه قاهره نیز نباید مانع از پرداخت دین شده باشد.
5- خودداری مدیون از پرداخت دین:

مدیون می باید با داشتن امکان پرداخت از پرداخت خودداری نماید. بنابراین در صورتی که مدیون ثابت کند پرداخت نردن وی به علت مانع خارجی بوده است، از پرداخت خسارت تأخیر تأدیه مبرا خواهد شد.
6-تغییر فاحش قیمت سالانه:

برای ارزیابی تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه معیار مشخصی ارائه نگردیده است و تشخیص این امر با توجه به عرف در دست دادرس ممی باشد. بنابراین چنانچه مدیون دین خود را چه با تقصیر یا به عمد بـه طلبکار نپردازد، دائن نمی تواند از این بابت خسارتی از مدیون دریافت کنـد مگـر اینکـه اثبـات نماید شاخص قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکز در مدتی کـه از موعـد پرداخـت گذشته، نه تنها تغییر داشته، بلکه تغییر آن فاحش بوده است.
7- مطالبه خسارت تأخیر تأدیه از سوی طلبکار از دادگاه:

دادگاه نمی تواند بی آنکه خواسته ای از سوی خواهان مطرح گردد از پیش خود نسبت به موضوعی که درخواست نشده حکم صادر نماید.
لازم به ذکر است که خسارت تأخیر تأدیه تنها شامل دیون قراردادی نبوده و دعوایی که منشأ غیرقراردادی دارد را هم شامل می شود. به همین دلیل چنانچه در خصوص دعوای غصب یا اتلاف و تسبیب دینی برعهده شخص ثابت گردد، مطالبه خسارت تأخیر تأدیه امکان پذیر خواهد بود. همچنین محاکم در کنار صدور حکم به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه، خوانده را به پرداخت خسارت دادرسی نیز محکوم می نمایند.
با توجه به عبارت پایانی ماده که بیان می دارد "مگر اینکه طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند" اشاره به صلح و سازش طرفین دعوا پس از تحقق شرایط الزام به تأدیه خسارت در خصوص دعوا یا مدعی به می باشد.

همچنین با وجود اینکه آغاز محاسبه خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ مطالبه ی داین می باشد (چراکه مطالبه داین یکی از شروط اساسی برای مطالبه این خسارت است)، طرفین می توانند در خصوص آغاز تاریخ محاسبه خسارت تأخیر تأدیه توافق نمایند. البته خسارت تأخیر تأدیه چک از تاریخ چک محاسبه خواهد شد.
همچنین طرفین می توانند در رابطه با میزان خسارت ناشی از تأخیر در تأدیه نیز توافق نمایند. البته چنانچه طرفین میزان خسارت تأخیر در تأدیه وجه نقـد را بـیش از نـرخ تعیین شده برابر مادە 522 قانون آیین دادرسی مدنی قرار دهند، این توافق در تعـارض بـا نظـم عمومی بوده و قابلیت اجرا نخواهد داشت.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مطالبه خسارت تاخیر تادیه پرداخت ثمن قرارداد پیش فروش آپارتمان

 ♦ در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید و در خصوص امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه پرداخت ثمن قرارداد پیش فروش آپارتمان باید گفت شما می توانید مطابق ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی در دادخواستی که الزام خوانده به پرداخت مبلغ ثمن را خواستار می شوید، جبران خسارت تأخیر پرداخت وجه ثمن به اضافه ی هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه و حق ‌الوکاله وکیل را نیز در دادخواست بیاورید.

♦ همچنین به منظور اثبات تغییر شاخص سالانه می توانید به نموداری که هر سال توسط بانک مرکزی ارائه می گردد استناد کنید.

♦ لازم به ذکر است که برای اثبات مطالبه مبلغ ابتدا اظهارنامه ای برای خریدار ارسال نمایید.

♦ ارسال اظهارنامه از طریق دفاتر خدمات قضایی صورت می گیرد و در شهرستان هایی که دفاتر خدمات قضایی وجود ندارد، ارسال اظهارنامه توسط دادگستری می باشد.در هنگام ارائه دادخواست برای اثبات مطالبه می باید اظهارنامه را ضمیمه دادخواست نمایید.

♦ در نهایت شما با صدور حکم علاوه بر مبلغ ثمن، خسارت تأخیر تأدیه و هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل را از خریدار دریافت می کنید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - مطالبه خسارت تاخیر تادیه پرداخت ثمن

ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی
در دعاویی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبه کار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر اینکه طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

‌ماده 14 قانون صدور چک
دارنده چک می‌تواند وجه چک و ضرر و زیان خود را در دادگاه کیفری مرجع رسیدگی مطالبه نماید.

آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم اجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی

ماده 2 قانون صدور چک

درخواست نامه طبق فرم مخصوص تنظیم می شود و باید شامل نکات زیر باشد :
1- نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه و محل صدور آن و محل اقامت درخواست کننده اجرائیه یا نماینده قانونی او و شماره دفتر خانه ای که سند در آن ثبت شده و یا قبوض اقساطی که صادر گردیده است .
2- نام و محل اقامت متعهد و در صورت فوت متعهد نام و مشخصات ورثه او با تعیین اقامتگاه هر یک و هر گاه بین ورثه محجور یا غایب وجود داشته باشد باید نام و مشخصات نماینده قانونی محجور و یا غایب معین گردد.
3- موضوعی که اجراء آن تقاضا شده است اگر راجع به چگونگی اجراء مورد درخواست توضیحی دارد باید قید کند.
4- تصریح به مطالبه خسارت تاخیر تادیه و اگر نخواسته باشد باید آن را نیز ذکر کند.
5- شماره و تاریخ مستند درخواست صدور اجرائیه .
تبصره - هر گاه درخواست اجراءاز طرف وکیل یا مدیر شرکت یا ولی یا قیم یا سایر نمایندگان قانونی متعهد له بعمل آمده باشد باید مدارکی که صلاحیت متقاضی را محرز بدارد پیوست شود و اگر اختیار انجام تعهد با متعهدله باشد با توجه به ماده 226 قانون مدنی باید اخطار یا اظهارنامه رسمی را نیز که طی آن مطالبه بعمل آمده پیوست درخواست نامه کند.

ماده 3 قانون صدور چک

بستانکار با وثیقه باید در درخواست نامه صدو راجرائیه از دفتر خانه نکات ذیل را بنویسد:
(1 میزان اصل طلب.
(2 میزان اجور عقب افتاده ( اگر قبوض اقساطی دارد باید رونوشت یا فتوکپی گواهی شده آن را پیوست کند .(
(3 میزان خسارت تاخیر تا روز درخواست اجرائیه .
تبصره - در مورد بند ه ماده واحده مصوب 26/5/1320 محاسبه فیمابین متعهد و متعهد له تا تاریخ صدور اجرائیه انجام می شود. محاسبه خسارت تاخیر تادیه در هر مورد با اداره ثبت مربوطه است .

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص قراردادها

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.