پنجشنبه, 13 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آبان 1400

 فک رهن در خرید آپارتمان با مبایعه نامه

من آپارتمانی را با مبایعه نامه خریدم و واحد دیگر این ساختمان در رهن می باشد. آیا اگر فروشنده باقی بدهی اش را پرداخت ننماید با توجه به اینکه واحد ما از فک رهن خارج شده، بانک دیگر نمی تواند واحد ما را تصاحب کند؟ 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 849

پاسخ - راه فک رهن بعد از خرید آپارتمان با مبایعه نامه

  • هر بانکی برای وام و تسهیلاتی که در اختیار مردم قرار می دهد ضمانت و اصطلاحا وثیقه ای در نظر می گیرد در مورد وام مسکن وثیقه ای که وام در نظر می گیرد رهن سند خانه ای است که شخص وام گیرنده یا دریافت کننده وام خریداری می کند.برای اینکه این ملک بتواند مورد معامله قرار بگیرد باید فک رهن شود.
  • فک رهن به معنای آزاد کردن سند ملکی که به عنوان بانک در نظر گرفته شده است، از حالت رهن است.
  • خانه‌ای که به عنوان وثیقه تحت رهن بانک است، برای معامله خرید و فروش باید از رهن بانک خارج شود.
  • معامله خانه‌ بدون فک رهن، طبق قانون مخالف منافع بانک است و در نتیجه بانک می‌تواند به جرم کلاهبرداری از شما شکایت کند.
  • زمانی که یک ملک در رهن بانک قرار گرفته، با دو روش می توان حکم الزام به فک رهن بانک را دریافت نمود؛ دو راه فک رهن وجود دارد که به اختصار آن ها را توضیح داده می شود؛

۱-تسویه حساب کامل 
به طور قطع اولین و موثرترین راه برای فک رهن یک ملک تسویه کامل بدهی ها به بانک می باشد. زمانی که فردی از بانکی مشخص وام دریافت نموده و اقساط معوقه دارد باید طبق برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی بانک یا مراجع قضایی برای تسویه کامل اقساط یا جرایم تعویق اقدام نموده سپس سند ملک را از رهن بانک خارج سازد.

۲-سپرده گذاری
در روش سپرده گذاری شخص وام گیرنده باید با مراجعه به بانک مبلغی حدود 110 درصد اقساط باقی مانده از کل بدهی ها را در حسابی مشخص سرمایه گذاری نماید. شخص وام گیرنده پس از سپرده گذاری نیز به پرداخت اقساط وام می پردازد و این سپرده گذاری او را از ادامه تسویه بدهی ها معاف نمی سازد. بانک در تمام مدت نگهداری سرمایه موظف است که به حساب سپرده سود بانکی پرداخت کند. اما صاحب سند با سپرده گذاری می تواند سند ملک را از رهن بانک خارج ساخته و به اصطلاح حکم الزام به فک رهن ملک را به سود خود دریافت نماید.

  • نکته ای که در این باره بسیار مهم است این است که همچنان باید اقساط وامی را که دریافت کرده اید را پرداخت کنید و تا زمانی که آخرین قسط تمام نشود نمی توانید به مبلغ سپرده گذاری در بانک دسترسی داشته باشید البته این ضمانت اجرا با دریافت سود سپرده گذاری توسط بانک منافاتی ندارد و سود برای شما واریز خواهد شد.
  • تمامی دعاوی راجع به اموال غیر منقول الزاما باید در دادگاهی اقامه شوند که ملک مورد تنازع در حوزه ی آن دادگاه قرار دارد.
  • در دادخواست الزام ، خواهان شخصی است که میخواهد از ملکی که در رهن گذارده شده است ، فک رهن نماید. و خوانده نیز کسی است که یا حسب قانون و یا طبق قرارداد، ملزم و متعهد به فک رهن شده است و همچنین مالک رسمی ملک است.
  • پس از صدور اجراییه و ابلاغ آن به محکوم علیه ، اجرای احکام مهلت ده روزه ای به محکوم علیه میدهد تا ظرف آن در جهت فک رهن اقدام نماید، در صورتی که محکوم علیه از اجرای حکم مبنی بر فک رهن خودداری نماید ، محکوم له میتواند وفق ماده ۴۷ قانون اجرای احکام مدنی درخواست توقیف اموال محکوم علیه را تقدیم مرجع اجرا کند و از محل فروش اموال ، فک رهن انجام شود.
  • ماده ۷۷۱ قانون مدنی

رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین میدهد; ‌رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن میگویند.

  • ماده ۴۷ قانون اجرای احکام مدنی

هر‌گاه محکوم به انجام عمل معینی باشدو محکوم‌علیه از انجام آن امتناع ورزد و انجام عمل به توسط شخص دیگری ممکن باشد‌; محکوم‌له می‌تواند تحت نظر دادورز (‌مامور اجرا) آن عمل را وسیله دیگری انجام دهد; و هزینه آن را مطالبه کند و یا بدون انجام عمل هزینه لازم را به‌وسیله قسمت اجرا از محکوم‌علیه مطالبه نماید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص املاک و قراردادها 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.