دوشنبه, 17 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 15 آبان 1400

 امکان شکایت کیفری بابت جعل قولنامه 

سلام من با آقایی قولنامه کاری نوشتم بعد از مدتی این آقا قولنامه را چند جاشو دست کاری کرده و نسخه اولوهم به من نداده میخوام شکایت جعل کنم دستم را قانون میگیرد یا نه هیچ مدارکی ندارم الا اصل قولنامه که نزد طرف مقابل است توروخدا راهنماییم کنید.

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1302

پاسخ – شکایت در خصوص جعل قولنامه

  • جعل در لغت به معنای دگرگون کردن و وارونه ساختن است.القبیح حسنا (زشت را زیبا جلوه دادن).تزویر در لغت به معنی دروغ و باطل است (آراستن دروغ).
  • جعل و تزویر در اصطلاح حقوقی به یکی از جرایم علیه آسایش عمومی اطلاق میشود . جعل و تزویر عبارت است از قلب متقلبانه حقیقت به زیان دیگری به یکی از طرق نام برده در قانون در یک سند یا نوشته یا هر چیز دیگر.ماده 523 قانون مجازات تعزیرات  جعل و تزویر را توضیح داده است.
  • در اکثر موارد یک سند برای استفاده بعدی از آن جعل میشود اما از نظر حقوقی مرتکب دو جرم جداگانه را مرتکب شده است یکی جعل و دیگری استفاده از سند مجعول .
  • رای وحدت رویه شماره 1188 مورخه 1336 استفاده و استعمال اسناد مجعوله جرمی است مجزا از جرم جعل که باید احکام جداگانه برای آن صادر شود.به علاوه حکم شماره 299- مورخه 1320/5/31 هم در تایید همین نظر است.
  • از انواع طرق قلب حقیقت، جعل مادی است؛ جعل مادی عبارت است از تحریف حقیقت یا عمل مادی ضمن باقی ماندن اثر خارجی مادی جعل در نوشته یا سند و غیر آن.
  • از انواع جعل مادی، تحریف و تغییر سند یا نوشته است که یکی از انواع تحریف الحاق کردن است؛ الحاق شامل اضافه کردن رقم و عدد، کلمه یا کلمات است؛ اصولا عمل الحاق به نحوی است که نظم در نوشته را بهم میریزد و هم آهنگی متن را از بین می برد.
  • از دیگر انواع جعل مادی قلم بردن در سند یا نوشته است که عبارت است از تغییر و تبدیل حروف و کلمات یا ارقام موجود بدون اینکه کلمه جدیدی اضافه شود. در صورتی که در نتیجه قلم بردن به نوشته چیزی به نوشته اصلی الحاق شود، در این حالت الحاق به وسیله قلم بردن انجام می گیرد.
  •  برای تحقق جرم حصول نتیجه (به دست آوردن منافع مادی و معنوی ) شرط نیست بلکه صرف استعمال سند موجب تحقق جرم است. دو حکم به شماره 770- مورخه 1316/4/10و شماره 6782 مورخه1320/3/21 شعبه دوم دیوان عالی کشور هم در تایید همین نظر است.
  • علاوه بر بحث حصول نتیجه عنصر معنوی جرم جعل هم حایز اهمیت است به این معنا که عمل تحریف واقعیت در یک نوشته به قصد اضرار باشد علاوه بر آن وجود قصد متقلبانه الزامی است قصد متقلبانه هم باید مبتنی بر سوء نیت و آگاهی نسبت عمل ارتکابی  باشد.حکم شماره 292 - مورخه 1320/1/31 شعبه دوم دیوان عالی کشور در مورد قصد مجرمانه در جعل هم این نظر را تایید میکند.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 استفاده از سند مجعول

در بیشتر موارد یک سند به منظور استفاده بعدی جعل می‌شود ولی از نظر حقوقی دو جرم جداگانه رخ داده است یک جعل دو استفاده از سند مجعول.(رای وحدت رویه شماره ۱۱۸۸- مورخه ۳۰/۳/۱۳۳۶)(حکم شماره ۲۹۹-۳۱/۵/۱۳۲۰ شعبه دوم دیوان عالی کشور).
برای تحقق جرم استفاده از سند مجعول به دست آوردن منافع مادی شرط تحقق جرم مزبور نیست بلکه استفاده از سند مجعول شرط تحقق جرم مزبور است احکام شماره ۷۷۰- مورخه ۱۰/۴/۱۳۱۶ و شماره ۶۷۸۲ مورخه ۲۱/۳/۱۳۲۰ شعبه دوم دیوان عالی کشور حاکی از همین سخن است.همیچنین علم و اطلاع مرتکب از جعلی بودن سند الزامی است که صراحتا در ماده ۵۳۵ و ۵۳۶ قانون مجازات تعزیرات اشاره شده است.

اما در مورد اقامه دعوا علیه شخص جاعل باید گفت که طبق ماده 68 قانون آیین دادرسی کیفری، شرایط شکلی شروع رسیدگی توسط شاکی یا مدعی خصوصی را بیان کرده است که با توجه به میزان ارزش بهای سند جعل شده (کمتر از بیست میلیون در صلاحیت شورای حل اختلاف) توسط جاعل حسب مورد در صلاحیت دادگاه کیفری دو استان یا شورای حل اختلاف خواهد بود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - شکایت کیفری جعل

ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری
شاکی یا مدعی خصوصی می تواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. در شکوائیه موارد زیر باید قید شود:
الف - نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی شاکی
ب - موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم
پ - ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی
ت - ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان
ث - مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان
تبصره - قوه قضائیه مکلف است اوراق متحدالشکل مشتمل بر موارد فوق را تهیه کند و در اختیار مراجعان قرار دهد تا در تنظیم شکوائیه مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از اوراق مزبور مانع استماع شکایت نیست

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی
جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.

ماده ۵۳۵ قانون مجازات اسلامی
هر کس اوراق مجعول مذکور در مواد (۵۳۲)، (۵۳۳) و (۵۳۴) را با علم به جعل و تزویر مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت‌وارده به حبس از شش ماه تا سه سال یا به سه تا هیجده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی
هر کس در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران‌ خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص جعل اسناد

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.