دوشنبه, 10 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: یکشنبه 01 اسفند 1400

 راه های شکایت و اثبات بی اعتباری سند مجعول – جعلی

ادعای جعل و استفاده از سند مجعول کردم به سند برادرم. ولی قرار منع تعقیب صادر شد. دیگه چه راهی دارم واسه اثبات جعل سندش؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2768

پاسخ  - چه راه هایی برای شکایت بابت جعل و استفاده از سند مجعول وجود دارد ؟

  • در رابطه با راه های شکایت و اثبات بی اعتباری سند مجعول  باید گفت جعل اصولاً يكي از دعاوی كيفری است و در ماده 523 قانون مجازات اسلامی مصادیق آن اینگونه بیان گردیده است جعل و تزوير عبارت اند از ساختن نوشته يا سند، سـاختن مهـر يـا امضاي اشخاص رسمی يا غيررسمی، خراشيدن يا تراشـيدن يـا قلـمبـردن و ... بـه قصـد تقلـب. 
  • بنابراين بايد گفت جعل عبارت از تغيير يا تحريف يا ساختن متقلبانه يک نوشته يا سند (به صورت مادی يا معنوی) به قصد اضرار به غير و به طريق پيش بينی شده در قانون است.
  • جعل مادي آن است كه در ظاهر و صورت نوشته يا سند و غيره خدشه ای وارد مـيشـود و جعـل معنوی يا مفادی آن است كه بدون ايراد هيچگونه خدشه ای به ظاهر سند يا نوشته و غيره، حقيقـت در آنها تحريف شود. 
  • تعقيب جرم جعل به عهـده دادسرا اسـت و می تواند با شكايت شاكی آغاز شود و در هر حال بـر اسـاس آيـين دادرسـی كيفـری و در مرجـع كيفري مورد رسيدگی و اتخاذ تصميم قرار گيرد.
  • هرگـاه دادرسي كيفری منتهی به صدور حكم نهايی مبنی بر جعليت سند گردد، سند مزبور، حسب مـورد، جزئاً يا كلاً اعتبار خود را از دست داده و اگر به استناد آن دعوايی اقامه شده يـا شـود، طرفـی كـه سند عليه او ابراز گرديده است، ميتواند با ارائه و يا استناد به حكم نهايی مرجع كيفری، از آثار سند مزبور يا قسـمت مجعـول آن رهـا شـود.
  • باید توجه داشت دعـوای جعل كه موضوع  آيين دادرسي مدنی است يک نوع دعوی طاری محسوب می گـردد كـه در اثنـای يک دعوی اصلی مدنی اقامه ميگردد و تابع قواعد دادرسي مدنی است.
  • بنابراين دعوی جعل بر دو قسم است: دعوي جعل اصلی كه همان دعوی كيفری است كه از طرف دادستان عليه مـتهم اقامـه ميشود و دعوی جعل طاری كه يک دعوی مدنی است كه نظری به فاعل نداشـته و فقـط متوجـه جعل است. 
  • دعـوی جعل اصلی كه دعوی كيفری است به دو طريق است: 

1- بر اثر اعـلام جـرم به دادسرا به هر نوعی كه دادستان از وقوع جعل مستقيماً مطلع شود. 
2-  بر اثـر ارجـاع از دادگـاه مدنی در مواردی كه يكی از طرفین در دعوی مدنی نسبت به سند ابراز شد طرف مقابـل ادعـای جعل كند و جاعل آن را هم معرفی نمايد كه آن را ادعای جعل با تعيين جاعـل می گوينـد و در صورتی كه دلايل كافی بر اتهام شخصی كه جاعل معرفي شـده اسـت فـراهم نشـود، دعـوی جعل اصلی بلاتعقيب ميماند. اما در این صورت ادعای جعل در دادگاه مدنی بـا درخواسـت ابطال سند مجعول يا به اصطلاح يک دعوی جعل طاری بوده است، از بين نميرود.

  • به عبارت دیگر، محكوم نشدن فاعل مطابق قواعد كيفری مانع از آن نيسـت كـه مطـابق مقررات حقـوق مـدنی تكليف جعل معين نشود. در واقع تعقيب فاعل برای مجازات او است كه از حقوق عموم اسـت اما خود جعل برای احراز اصالت سند يا عدم اصالت آن است و از حقوق خصوصـی محسـوب مـيشـود و بلاتعقيب ماندن دعوی جعل اصلی، دعوی طاری را از بين نميبرد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص راه های اثبات بی اعتباریسند مجعول - جعلی

♦ در پاسخ به پرسش شما باید گفت از آنجایی که شکایت کیفری شما به جایی نرسید، ميتوانید عليه برادرتان اقامـه دعوای جعل نمايید و با اثبات جعليت سند، حكم جعليت سند را گرفته و پس از نهايی شـدن آن، از آثار سند مجعول رها گردید.

♦ به عبارت دیگر اين شيوه طرح ادعای جعليت سند، دعوای جعل اصلی است زيرا تنها يک دعوا اقامه شده و خواسته آن صدور حكم مبنی بر اعلام جعليت سند و ابطال آن بوده و احكام آن مشمول قواعد آیین دادرسی مدنی اسـت. در صورتی که حكم نهايی مبنی بر جعليت سند صادر شـود، سـند مزبـور اعتبـار خـود را از دست می دهد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - راه های اثبات بی اعتباری سند جعلی

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی
جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.

ماده ۲۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی
ادعای جعلیت نسبت به اسناد و مدارک ارائه شده باید برابر ماده ۲۱۷ این قانون با ذکر دلیل اقامه شود، مگر اینکه دلیل ادعای جعلیت بعداز موعد مقرر و قبل از صدور رای یافت شده باشد، در غیر این صورت دادگاه به آن ترتیب اثر نمی‌دهد.
ماده ۲۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی
ادعای جعلیت و دلایل آن به دستور دادگاه به طرف مقابل ابلاغ می شود. در صورتی که طرف به استفاده از سند باقی باشد، موظف است ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، اصل سند موضوع ادعای جعل را به دفتر دادگاه تسلیم نماید. مدیر دفتر پس از دریافت سند، آن را به نظر قاضی دادگاه رسانیده و دادگاه آن را فوری مهر و موم می نماید. چنانچه در موعد مقرر صاحب سند از تسلیم آن به دفتر خودداری کند، سند از عداد دلایل او خارج خواهد شد.
تبصره- در مواردی که وکیل یا نماینده قانونی دیگری در دادرسی مداخله داشته باشد، چنانچه دسترسی به اصل سند نداشته باشد حق استمهال دارد و دادگاه مهلت مناسبی برای ارائه اصل سند به او می دهد.
ماده ۲۲۱ قانون آیین دادرسی مدنی
دادگاه مکلف است ضمن صدور حکم راجع به ماهیت دعوا نسبت به سندی که درمورد آن ادعای جعل شده است، تعیین تکلیف نموده، اگر آن را مجعول تشخیص ندهد، دستور تحویل آن را به صاحب سند صادر نماید و در صورتی که آن را مجعول بداند، تکلیف اینکه باید تمام سند از بین برده شود و یا قسمت مجعول در روی سند ابطال گردد یا کلماتی محو و یا تغییر داده شود تعیین خواهد کرد.اجرای رای دادگاه در این خصوص منوط است به قطعی شدن حکم دادگاه در ماهیت دعوا و گذشتن مدت درخواست تجدیدنظر یا ابرام حکم در مواردی که قابل تجدیدنظر می باشد و در صورتی که وجود اسناد و نوشته های راجع به دعوای جعل در دفتر دادگاه لازم نباشد، دادگاه دستور اعاده اسناد و نوشته ها را به صاحبان انها می دهد.
ماده ۲۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی
کارمندان دادگاه مجاز نیستند تصویر یا رونوشت اسناد و مدارکی را که نسبت به انها ادعای جعلیت شده مادام که به موجب حکم قطعی نسبت به انها تعیین تکلیف نشده است، به اشخاص تسلیم نمایند، مگر با اجازه دادگاه که در این صورت نیز باید در حاشیه آن تصریح شود که نسبت به این سند ادعای جعلیت شده است.
تخلف از مفاد این ماده مستلزم محکومیت از سه ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی خواهد بود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص جعل اسناد

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.