پنجشنبه, 13 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 اردیبهشت 1401

 شرایط و مراحل خروج زن متاهل از کشور

سلام خسته نباشید. آیا برای خروج زن از کشور تنها رضایت شوهر در دفتر خانه جهت صدور گذر نامه کافیه یا باید موقع خروج از کشور در جای دیگر مثلا در فرودگاه هم باید رضایت کتبی بدهد؟ با تشکر

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3502

اجاره خروج از کشور بانوان

 

زن متاهل برای خروج از کشور چه مراحلی را باید طی کند ؟

  • نظام حقوقی ایران موافقت زوج جهت خروج زوجه از كشور را ذيل بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه مصوب 1351 ضروری شناخته است.مطابق ماده فوق "زنان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که‌مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است. زنانی که با شوهر خود
  • مقیم خارج هستند و زنانی‌که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند."
  • طبق ماده 19 اين ضرورت تاكيد ميشود : « درصورتی كه موانع صدور گذرنامه بعد از صدور حادث شده يا كسانی كه به موجب ماده 18 صدور گذرنامه موكول به اجازه آنان است از اجازه خود عدول كنند، از خروج دارنده گذرنامه جلوگيری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد.»بنابراین، شرط خروج زن متاهل از کشور موافقت کتبی همسر است.
  • در ماده فوق الذکر منظور از موافقت كتبي شوهر، ثبت موافقتنامه او تحت عنوان گواهی امضا در دفترخانه ثبت اسناد با احراز هويت وی توسط دفترخانه است. از اين رو موافقت شفاهی يا اجمالی شوهر به لحاظ حقوقی برای صدور گذرنامه كفايت نمي كند. 
  • لازم به ذکر است طبق قانون لزوم موافقت كتبی شوهر، در شرايط اضطراری منتفی شده و اجازه شخص دادستان جايگزين آن ميشود.منظور از اجازه دادستان اعلام موافقت كتبی از سوی شخص دادستان به اداره گذرنامه جهت صدور گذرنامه زن برای عزيمت به خارج از كشور است.
  • مراد از موارد اضطراری، اعم از اضطرار شرعی، عقلی و عرفی است و موارد اكراهی و اجباری را شامل نميشود، زيرا اگرچه در اكراه و اضطرار، شخص مضطر و مكره در جايگاه ناچاری قرار ميگيرند با وجود اين، موقعيت مضطر و مكره و منشأ خطری كه هر دو را تهديد ميكند، متفاوت است. بنابراین می توان گفت مضطر خويشتن را در شرايط و موقعيتی ميبيند كه خروج از آن مستلزم ارتكاب عملكردی برخلاف شرع، عقل يا عرف است.
  •  بنابراين منظور از موارد اضطراری، مصاديقی است كه در آن به حكمی شرعی، عرفی يا عقلی اختلال وارد ميشود. براي مثال از زمره موارد اضطراری، سفر به حج واجب است كه در صورت احراز استطاعت زن و تعلق گرفتن وجوب حج به وی در شرايطی كه با عدم موافقت با خروج از كشور توسط شوهر مواجه گردد، به حكم شرعی  (وجوب تمكين خاص) اخلال وارد ميشود. از اين حيث ميتوان گفت اضطرار شرعی محقق شده است.
  • در این موارد، افزون بر لزوم تحقق شرايط مذكور، در صدور اجازه دادستان در موارد اضطرار، لازم است كه دليل زن برای خروج از كشور، به لحاظ شرعی يا عقلی يا عرفی قابل قبول باشد؛ مثلاً بيماری صعب العلاج زن و لزوم خروج از كشور برای درمان بيماری با تأييد پزشک قانونی؛ يا حج واجب با احراز استطاعت مالی، جانی و طريقی زن و مواردی از اين دست.
  • لازم به ذکر است زنان می توانند به هنگام عقد نکاح یا پس از جاری شدن نکاح و در سند جداگانه، اجازه خروج از کشور را در قالب یکی از شروط ضمن عقد قرار دهند.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran .com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص شرایط و مراحل خروج زن متاهل از کشور

♦ در پاسخ به پرسش شما باید گفت برای دریافت گذرنامه اجازه محضری مرد برای زنان متأهل کفایت می کند و پس از دریافت آن، نیاز به حضور مرد در فرودگاه برای صدور اجازه نیست.

 

 

مستندات قانونی - شرایط خروج از کشور زن متاهل

ماده ۱۸ قانون گذرنامه
برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:
۱ (اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۲۳) - اشخاصی که کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
۲- مشمولین وظیفه عمومی با اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی.
۳- زنان شوهردار و لو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است. زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.

ماده ۱۹ قانون گذرنامه
در صورتی که موانع صدور گذرنامه بعد از صدور آن حادث شود یا کسانی که به موجب ماده ۱۸ صدور گذرنامه موکول به اجازه آنان است از اجازه خود عدول کنند از خروج دارنده گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran .com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.