جمعه, 14 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 بهمن 1400

 حق فروش اموالی که زوج بنام زوجه کرده

چنانچه پس از ازدواج اموالی شامل اموال منقول و یا غیرمنقول از طرف زوج بنام زوجه خریداری شود، زوجه بدون اذن همسر حق فروش و یا واگذاری به غیر را دارد ؟ 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 515

 

پاسخ – آیا زوجه حق دارد اموالی که زوج برایش خریده است را بفروشد ؟

  • مالکیت، اصطلاحی است که برای اشاره به رابطه ای مخصوص بین شیء (مملوک) و شخص (مالک) به کار میرود. این رابطه اعتباری به مالک اجازه میدهد که از شی استفاده کند و از آن بهره برد.
  • به تعبیردیگر، مالکیت عبارت است از رابطه اعتباری مخصوص بین مالک و مملوک که به مالک حق میدهد انتفاعات ممکن را از آن ببرد در آن مال تصرف کند و کسی نتواند از آن جلوگیری نماید. 

ویژگی های مالکیت

اطلاق مالکیت

 مطلق بودن در مالکیت بدین معناست که مالک، حق دارد ضمن ارتباط مستقیم با مالش از مال خود بهره برداری و استفاده نماید؛ بنابراین مالکیت، عام و فراگیر است و به مالک اختیار میدهد هر گونه تصرفی که بخواهد در مال خود بنماید. به موجب ماده 30 قانون مدنی هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد. لازم به ذکر است تا زمانی که مانعی برای حق تصرف و انتفاع از مک وجود ندارد، اشخاص مجاز به تصرف و انتفاع از ملک می باشند و در مواردی که قاعده لاضرر و اصل تسلیط تزاحم پیدا کند، حاکمیت با قاعده لاضرر خواهد بود. 

انحصار

در این معنا، مالک حق دارد به تنهایی و به صورت کامل، حقش را اجرا کند و هیچکس بدون اذن و اجازه او حق تصرف در مال او را ندارد. ماده 31 قانون مدنی در این خصوص مقرر می دارد هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمیتوان بیرون کرد مگر به حکم قانون. لازم به ذکر است که عدم رعایت این حق، ممکن است دارای عناوین مجرمانه مثل سرقت یا تصرف نامشروع و کلاهبرداری شود. 

دوام

دائمی بودن مالکیت، بدین معناست که گذشت زمان هر چند طولانی، و عدم استفاده مالک از مال خود، موجب سلب حق مالکیت از وی نمیگردد. بنابراین، حق مالکیت، یک حق موقت و محدود به زمان نمیباشد؛ البته در مواردی مثل تلف شدن موضوع آن یا اعراض مالک، حق مزبور زایل میشود. 

 

انواع مالکیت 

مالکیت مشاع و مفروز

مال مفروض مالی است که  فقط یک مالک داشته باشد و اگر مال بیش از یک مالک داشته باشد، مال مشاع نامیده می ‌شود. در مال مشاع، حق مالکیت تمامی شرکا در جزء جزء مال وجود دارد به گونه ای که نمی توان در عالم خارج مصداق مستقلی از آن برای هیچ یک از شرکا مشخص نمود.

مالکیت اختصاصی و مالکیت اشتراکی

مالکیت اشتراکی مالکی قسمتی از ملک است که همه مالکین حق استفاده از آن را دارند و هیچ یک از مالکین نمی‌توانند بصورت اختصاصی و انحصاری از آن بهره‌برداری کنند. در مقابل مالکیت اختصاصی مالکیتی است که در آن مالک می تواند به صورت انحصاری از آن مال استفاده نموده و بهره ببرد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص حق فروش اموال خریداری شده توسط زوج برای زوجه

♦ در پاسخ به پرسشی که در مورد حق فروش اموالی که زوج بنام زوجه کرده طرح نمودید باید گفت با انتقال اموال به زوجه، زوجه مالک اموال مذکور می باشد و می تواند حقوق مالکانه ی خود را بر اموال اعمال نماید. یکی از این حقوق، مطلق بودن است. بدین معنا که مالک می تواند هرگونه انتفاعی از ملک خود ببرد و در استعمال و واگذاری آن به غیر و حتی اتلاف آن محدودیتی ندارد.

♦ بنابراین، شما می توانید اموالی که بنام شماست را بدون نیاز به اجازه منتقل نمایید چراکه شما مالک آن محسوب می شوید. البته باید توجه نمایید که اگر این بنام نمودن و انتقال اموال به زوجه توسط زوج، فاقد سند بوده باشد، در صورت بروز اختلاف اثبات انتقال اموال مذکور از زوج به شما برعهده ی شما می باشد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - امکان فروش اموال خریده شده برای زوجه توسط زوج

ماده ۳۰ قانون مدنی
هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.
ماده ۳۱ قانون مدنی
هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمیتوان بیرون کرد مگر به حکم قانون.
ماده ۳۲ قانون مدنی
تمام ثمرات و متعلقات اموال منقوله و غیر منقوله که طبعاً یا در نتیجه عملی حاصل شده باشد بالتبع مال مالک اموال مزبوره است.
ماده ۳۳ قانون مدنی
نما و محصولی که از زمین حاصل میشود مال مالک زمین است چه به خودی خود روئیده باشد یا به واسطه عملیات مالک مگر اینکه‌ نما یا حاصل از اصله یا حبه غیر حاصل شده باشد که در این صورت درخت و محصول مال صاحب اصله یا حبه خواهد بود اگر چه بدون رضای صاحب زمین کاشته شده باشد.
ماده ۳۴ قانون مدنی
نتایج حیوانات در ملکیت تابع مادر است و هر کس مالک مادر شد مالک نتایج آن هم خواهد شد.
ماده ۳۵ قانون مدنی
تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
ماده ۳۶ قانون مدنی
تصرفی که ثابت شود ناشی از سبب مملک یا ناقل قانونی نبوده معتبر نخواهد بود.
ماده ۳۷ قانون مدنی
اگر متصرف فعلی اقرار کند که ملک سابقاً مال مدعی او بوده است در این صورت مشارالیه نمیتواند برای رد ادعای مالکیت شخص‌ مزبور به تصرف خود استناد کند مگر اینکه ثابت نماید که ملک به ناقل صحیح به او منتقل شده است.
ماده ۳۸ قانون مدنی
مالکیت زمین مستلزم مالکیت فضای محاذی آن است تا هر کجا بالا رود و همچنین است نسبت به زیر زمین بالجمله مالک حق همه گونه‌ تصرف در هوا و فراز گرفتن دارد مگر آنچه را که قانون استثناء کرده باشد.
ماده ۳۹ قانون مدنی
هر بنا و درخت که در روی زمین است و همچنین هر بنا و حفری که در زیر زمین است ملک مالک آن زمین محسوب میشود مگر اینکه‌ خلاف آن ثابت شود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های مشاوره و تماس با وکیل متخصص عقود و قراردادها

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.