دوشنبه, 17 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: یکشنبه 04 مهر 1400

 حدود اعتبار وصیت نامه پدربزرگ

با سلام و درود. پدربزرگ‌ من قبل از فوتش وصیت نامه نوشته و وصیت کرده و‌ این وصیت نامه به تایید شورای روستا رسیده. تمام املاکش رو‌ داده به 2 تا پسرش و فقط یک قطعه زمین داده به دختراش. حالا ما میتونیم به این وصیت اعتراض کنیم ؟ خه ی جایی خوندم که متوفی فقط یک سوم مالشو‌ میتونه وصیت کنه ؟ ممنون

                                                                               

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 249

اعتبار وصیت نامه

 

شرایط اعتبار وصیت نامه

  • اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که وصیت فقط تا یک سوم اموال نافذ و معتبر است و اگر کسی به بیشتر از یک سوم اموال خود وصیت نماید فقط در صورت رضایت و اجازه از سوی سایرین اعتبار خواهد داشت.
  • نکته دیگر اینکه تشریفات تنظیم وصیت نامه باید رعایت شود از مجموع مقررات استنباط می شود که در حالت عادی فقط وصیت نامه رسمی معتبر است.
  • در گام اول باید کل اموال متوفی تعیین شود تا مشخص شود مقدار ثلث کل اموال چقد میشود.
  • نکته دیگری که در تعیین اموال بسیار اهمیت دارد پرداخت دیون متوفی است که درابتدا باید دیون طلبکاران پرداخت شود تا مقدار خالص دارایی مشخص شود. در این حالت اگر مقدار مال مورد وصیت (موصی به) بیشتر از مقدار ثلث ترکه باشد غیر نافذ است و وراث میتوانند مازاد بر ثلث را تنفیذ یا رد کنند.
  • قاعده این است که مقدار زاید بر ثلث از کل ترکه کسر شود.
  • پس در صورتیکه موصی به بیش از ثلث باشد وراث میتوانند آن را رد کنند و به دارایی جهت ارث بری وراث وارد شود.
  • موصی به (مال متعلق به خیرات) از آن اخراج می گردد.(ارزش دارایی خالص موصی بر أساس قیمت زمان فوت او به دست می اید).

 

 

مستندات قانونی - وصیت نامه قانونی

ماده ۸۴۵ قانون مدنی

مطابق ماده ۸۴۴ قانون مدنی ناظر به فرضی است که موصی به (املاک) عین معین و مفروز است (مشاع نیست). ابتدا قیمت کل ساختمان توسط کارشناس ارزیابی می‌شود (مبنای محاسبه همانطور که گفته شد تاریخ فوت است) بعد از آن ثلث ترکه از خالص دارایی حساب می‌شود. پس برای احقاق حق دادخواستی مبنی بر ابطال وصیت نامه به دادگاه حقوقی صالح تقدیم میشود. و شما به عنوان مدعی باید اثبات وصیت نامه را برای دادگاه اثبات کنید.پس دادخواست شما باید به طرفیت تمام کسانی که نامشان در گواهی انحصار وراثت است به دفتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده شود. در صورتیکه در دادگاه اثبات شود که وصیت نامه مازاد بر ثلث تنظیم شده است و وراث هم مقدار مازاد را تنفیذ نکرده اند دادگاه حکم به ابطال وصیت نامه نسبت به مازاد ثلث اموال میدهد و مقدار مازاد به دارایی های متوفی برمیگردد.

طبق قواعد باب ارث ابتدا صاحبان فرض ارث خواهند برد و بعد ازآن افراد دیگر به قرابت ارث میبرند.صاحبان فرض در ماده 905 قانون مدنی مشخص شده است و شامل مادر زوج و زوجه متوفی میشود سهم این سه نفر همیشه معین است و افراد قرابت بر سهم انها مشخص نیست.(ماده 896 قانون مدنی)

چون متوفی اولاد ذکور و اناث را باهم داشته است و دختر در این حالت فرض بر است ترکه نسبت ذکوردو برابر اناث بین آنها تقسیم میشود.

ماده 843

وصیت به زیاده برثلث ترکه نافذ نیست مگربه اجازه وراث واگر بعضی ازورثه اجازه کند فقط نسبت به سهم اونافذ است .

ماده 844

هرگاه موصی به مال معینی باشدآن مال تقویم می شود اگرقیمت آن بیش ازثلث ترکه باشد مازاد مال ورثه است مگراینکه اجازه ازثلث کند.

ماده 845

 میزان ثلث به اعتباردارائی موصی در حین وفات معین می شود نه به اعتبار دارائی از در حین وصیت .

ماده 896

اشخاصی که به فرض ارث می برند عبارتند از مادر و زوج و زوجه

 ماده 905

از ترکه میت هر صاحب فرض حصه خود را می برد و بقیه به صاحبان قرابت می رسد واگر صاحب قرابتی درآن طبقه مساوی با صاحب فرض دردرجه نباشد باقی به صاحب فرض رد می شود مگر در مورد زوج و زوجه که به آنها رد نمی شود لیکن اگر برای متوفی و ارثی بغیراز زوج نباشد زائد از فریضه به او رد می شود.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.