پنجشنبه, 13 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: یکشنبه 03 بهمن 1400

 تاثیر کمتر شدن متراژ زمین بعد از وقوع معامله

من یک قطعه زمین به متراژ 126متر از یک پلاک بزرگ زمین رو به شخص دیگری فروختم الان بعد از حدود 20 سال ،خریدار تماس گرفت و گفت برای اخذ سند رفته ام و سازمان اسناد گفته که الباقی زمین مالک اصلی که به شما فروخته در سند اصلی 100متر بوده و 126متر زمین نداشته و برای 100متر آن سند صادر میکنند درحالی که این زمین 126متری ساخته شده است حال خریدار از من میخواهد که 126متر به نام او سند بزنم درحالی که من هم از مالک قبلی با قولنامه 126متر خریدم و با قولنامه فروختم حال تکلیف من چیست؟ 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 14513

پاسخ – اگر بعد از قولنامه مشخص شود متراژ زمین کمتر است چه باید کرد ؟

  • در رابطه با تاثیر کمتر شدن متراژ زمین بعد از وقوع معامله باید گفت اختلاف متراژ در یک ملک زمانی به وجود می آید که مساحت تعیین شده ی ملک در مبایعه نامه یا قولنامه برابر با مساحت واقعی ملک نباشد.
  • اختلاف متراژ اعم است از کمبودن متراژ یا زیاد بودن متراژ ملک. 
  • اختلاف متراژ از آنجایی حائز اهمیت می باشد که طرفین در هنگام معامله با توجه به مساحت ملک ثمن معامله را تعیین می نمایند. بنابراین کمبود متراژ ملک موجب ضرر خریدار و زیاد بودن متراژ یا مساحت ملک به ضرر فروشنده تمام می شود.
  • ماده 385 قانون مدنی در خصوص اختلاف متراژ ملک بیان می دارد اگر مبیع از قبیل خانه یا فرش باشد که تجزیه آن بدون ضرر ممکن نمیشود و به شرط بودن مقدار معین فروخته شده ولی در حین تسلیم‌ کمتر یا بیشتر در آید در صورت اولی مشتری و در صورت دوم بایع حق فسخ خواهد داشت.
  • لازم به ذکر است که اعطای حق فسخ توسط قانونگذار مانع از توافق طرفین مبنی بر جبران ضرر ناشی از اختلاف متراژ نخواهد بود. برای نمونه، بعد از آگاهی از اختلاف متراژ طرفی که متضرر گردیده است می تواند درخواست تفاوت قیمت نماید و بدین صورت با جبران ضرر از حق فسخ خود استفاده ننماید. ماده 355 قانون مدنی در این باره مقرر می دارد اگر ملکی به شرط داشتن مساحت معین فروخته شده باشد و بعد معلوم شود که کمتر از آن مقدار است، مشتری حق فسخ معامله را‌ خواهد داشت و اگر معلوم شود که بیشتر است بایع میتواند آن را فسخ کند مگر این که در هر دو صورت طرفین به محاسبه زیاده با نقیصه تراضی‌ نمایند.
  • بر اساس ماده 384 قانون مدنی نیز چنانچه مبیع به مقدار معین فروخته شده باشد، اگر کمتر از میزان شرط شده که همان شرط صفت است باشد، خریدار حق دارد بیع را نسبت به بقیه آن نیز فسخ نماید (خیار تبعض صفقه) و یا اینکه از عوض به میزان کسري بکاهد.
  • در صورتی هم که مبیع زیادتر باشد برابر قسمت انتهایی همین ماده، زیاده مال بایع است. لازم به ذکر است که حکم این ماده در خصوص مبیع تجزیه پذیر است و در حالتی که مبیع قابل تجزیه نباشد خریدار تنها حق فسخ داشته و زیاده به بایع تعلق نخواهد گرفت.
  • نحوه فسخ معامله به موجب اختلاف متراژ بدین گونه است که طرف متضرر با ارسال اظهارنامه طرف مقابل را مطلع نموده و در صورت عدم انجام اقدامات لازم برای فسخ توسط مخاطب، شخص می تواند با مراجعه به دادگاه طرح دعوای تایید فسخ نماید.
  • دادگاه صالح به رسیدگی به اختلاف متراژ دادگاه محل وقوع ملک می باشد.
  • رأی صادره از دادگاه در خصوص فسخ قرارداد به موجب اختلاف متراژ اعلانی بوده و نیاز به صدور اجراییه ندارد. 
  • ماده 149 قانون ثبت جهت اصلاح سند راه حل شکلی ارائه نموده است. نسبت به ملکی که با مساحت معین مورد معامله قرار گرفته باشد و بعداً معلوم شود اضافه مساحت دارد ذی‌نفع می‌تواند قیمت اضافی را بر اساس ارزش مندرج در اولین سند انتقال و سایر هزینه‌های قانونی معامله به صندوق ثبت تودیع و تقاضای اصلاح سند خود را بنماید.
  • لازم به ذکر است که اصلاح سند موضوع ماده 149 قانون ثبت به دو شرط قابل تحقق است:

1-  در صورتی که اضافه مساحت در محدوده سند مالکیت بوده باشد
2-  در صورتی که به ملک مجاورین تجاوز نشده باشد

 

شرایط ایجاد حق فسخ برای بایع در اثر اختلاف متراژ 

1- تجزیه ی ملک موجب ضرر شود: منظور از ضرر در این ماده تأثیری است که تجریه ی مللک بر ارزش آن خواهد گذاشت. بنابراین، برای آنکه اختلاف متراژ موجب حق فسخ گردد باید تقسیم ملک باعث کاهش یا از بین رفتن ارزش آن شود
2- ملک به شرط بودن مقدار معین فروخته شود: این مقدار معین هم می تواند در مبایعه نامه یا قولنامه ذکر شده و در توافقات شفاهی محقق گردد
3- کاهش یا افزایش متراژ باید در حین تسلیم باشد: بدین معنا که اگر در هنگام معامله این کاهش یا افزایش وجود داشته اما هنگام تسلیم ملک به نحوی جبران گردد، دیگر موجبی برای حق فسخ نخواهد بود
4- طرف متضرر اطلاعی از کم بودن یا زیاد بودن مساحت نداشته باشد
5- کمتر بودن مساحت از میزان توافق شده برای خریدار حق فسخ بوجود می آورد و بیشتر بودن مساحت از میزان توافق شده موجب تحقق حق فسخ برای فروشنده خواهد شد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.
 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص تاثیر کمتر شدن متراژ زمین بعد از وقوع معامله

♦ در پاسخ به پرسشی که در خصوص تاثیر کمتر شدن متراژ زمین بعد از وقوع معامله طرح نمودید باید گفت اینکه خریدار متوجه کسری متراژ شده است برای او موجب حق فسخ عقد می گردد. البته او می تواند به تفاوت قیمت رضایت داده و ملک را با همین میزان مساحت قبول نماید. بنابراین در هیچ صورتی مشتری حق اجبار و الزام شما به سند زدن 126 متر را ندارد.
♦ لازم به ذکر است که شما می توانید هرگونه ضرری را که از این بابت متحمل شده اید، همچنین ثمن معامله را نسبت به میزان کسری، از فروشنده ای که ملک را از او خریداری نمودید طلب نمایید. بهتر است در این رابطه از مشورت و همکاری وکیل استفاده نمایید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

مستندات قانونی - اختلاف متراژ زمین

ماده ۳۵۵ قانون مدنی
اگر ملکی به شرط داشتن مساحت معین فروخته شده باشد و بعد معلوم شود که کمتر از آن مقدار است و مشتری حق فسخ معامله را‌ خواهد داشت و اگر معلوم شود که بیشتر است بایع میتواند آن را فسخ کند مگر این که در هر دو صورت طرفین به محاسبه زیاده با نقیصه تراضی‌ نمایند.
ماده ۳۸۴ قانون مدنی
هر گاه در حال معامله مبیع از حیث مقدار معین بوده و در وقت تسلیم کمتر از آن مقدار در آید مشتری حق دارد که بیع را فسخ کند یا‌ قیمت موجود را با تادیه حصه‌ای از ثمن به نسبت موجود قبول نماید و اگر مبیع زیاده از مقدار معین باشد زیاده مال بایع است.
ماده ۳۸۵ قانون مدنی
اگر مبیع از قبیل خانه یا فرش باشد که تجزیه آن بدون ضرر ممکن نمیشود و به شرط بودن مقدار معین فروخته شده ولی در حین تسلیم‌ کمتر یا بیشتر در آید در صورت اولی مشتری و در صورت دوم بایع حق فسخ خواهد داشت.

ماده ۱۴۹ قانون ثبت اسناد و املاک
نسبت به ملکی که با مساحت معین مورد معامله قرار گرفته باشد و بعداً معلوم شود اضافه مساحت دارد ذی‌نفع می‌تواند قیمت اضافی را بر اساس ارزش مندرج در اولین سند انتقال و سایر هزینه‌های قانونی معامله به صندوق ثبت تودیع و تقاضای اصلاح سند خود را بنماید.
در صورتی که اضافه مساحت در محدوده سند مالکیت بوده و به مجاورین تجاوزی نشده و در عین حال بین مالک و خریدار نسبت به اضافه مذکور قراری داده نشده باشد، اداره ثبت، سند را اصلاح و به ذی‌نفع اخطار می‌نماید تا وجه تودیعی را از صندوق ثبت دریافت دارد. عدم مراجعه فروشنده برای دریافت وجه در مدتی زاید بر ده سال از تاریخ اصلاح سند اعراض محسوب و وجه به حساب درآمد اختصاصی ثبت واریز می‌شود.
تبصره - در مواردی که تعیین ارزش اضافه مساحت می‌سر نباشد ارزش اضافه مساحت در زمان اولین معامله به وسیله ارزیاب ثبت معین خواهد شد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص املاک و قراردادها

ثبت امتیاز
نظرات

ﺳﻪشنبه, 01 شهریور,1401

عباس

زمینی مشجر با سند منگوله دارخریداری نمودیم به متراژ ۳۱۹ متر بدون ارایه نقشه utm ازطرف فروشنده،بافروشنده هم تسویه حساب نمودیم،اداره ثبت جهت تک برگ شدن سند نیاز به نقشه utm داشته وپس ازنقشه برداری متوجه شدیم زمین۲۴۵ متره،از آنجائیکه شرط پرداخت ثمن معامله متراژ ۳۱۹ متربوده،الان تکلیف چیست و چکار میتوانیم بکنیم؟ممنون میشم ازپاسختان.


پاسخ وکیل:
با سلام
مطابق قاعده و مقررات قانون مدنی شما حق دارید معامله را فسخ نموده یا ثمن اضافی که پرداخت کرده اید را بگیرید.قاعدتا چون فروشنده سوء نیت نداشته و این اعلام متراژ اضافی بر اساس اشتباه بوده ارزش ثمن زمان معامله ملاک محاسبه است.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.