جمعه, 10 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 05 تیر 1400
مراحل یک پرونده الزام به تمکین

 مراحل یک پرونده الزام به تمکین

قانونگذار ما به تبعیت از شرع اسلام مرد را صاحب بضع و زن را ملزم به تبعیت عام و خاص از مرد دانسته است. منظور از تمکین عام بودن زن در منزل شوهر و منظور از تمکین خاص تن دادن به درخواست های مشروع و متعارف جنسی مرد است. حقوق نوین و انسان های روشنفکر با نگاه جهانی چنین تفوق و تسلطی را نمی پسندند ولی آنچه ما می گوییم بحث حقوقی است به عنوان یک واقعیت موجود ! در هر حال در صورتی که مرد مدعی باشد همسر وی از او اطاعت و تمکین نمی نماید می تواند از دادگاه مراتب الزام وی به انجام آن را بخواهد. با این وجود دو نکته را باید در نظر داست؛ یکی اینکه به هیچ وجه الزام به تمکین در سیستم حقوقی فعلی در قالب اجبار فیزیکی و مادی ظاهر نمی شود و زن ناشزه (زنی که تمکین نکرده) فقط از حق دریافت نفقه محروم است و چنین نیست که مثلا اجرای احکام دادگستری او را بگیرد و به زور به خانه شوهر ببرد. نکته دیگر اینکه ریاست و تسلط مرد به معنای امکان صدور هر نوع دستور و رفتار آمرانه نیست، مثلاً انجام کارهای منزل و بچه داری قانوناً وظیفه زن نیست.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 5093

الزام به تمکین

 

اظهار نامه مرد - الزام به تمکین 

اظهارکننده : عرفان .... نام پدر : حمید  به نشانی : تهران.یوسف آباد ...... .

مخاطب : نگار ..... نام پدر : مصطفی به نشانی : تهران.خیابان آیت الله کاشانی ...... .

وکیل : 

موضوع اظهارنامه : اظهار رسمی مبنی بر : سایر دعاوی

منضمات : 1- وکالتنامه رسمی به شماره .... مورخ 1395/08/15 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 15000 ریال باطل شد.

متن اظهارنامه الزام به تمکین

مخاطب محترم

سرکار خانم نگار .... 

با عنایت به ارتباطات نامتعارف سرکار با مرد اجنبی و نامحرم (فردی موسوم به محسن) و با توجه به اینکه بعد از علنی شدن و آشکار شدن این ارتباط نامشروع که طی مدت طولانی از طریق تلگرام و پیامک و تماس و ایمو ادامه داشته است، منزل مشترک را ترک نموده اید و به ادامه آن ارتباط موصوف اصرار ورزیده اید بدینوسیله به شما اخطار و اعلام می گردد که جهت ادامه  زندگی  مشترک تا تعیین تکلیف قانونی، می تواندی به نشانی : تهران.خیابان امیرآباد ......(محل سکونت جدید) که از این به بعد محل سکونت رسمی و قانونی همسر شما می باشد و جهت اطلاع کلیه اسباب و اثاثیه موجود در آپارتمان محل سکونت قبلی به این محل انتقال یافته است، مراجعه نمایید. بدیهی است در صورت عدم انجام تکالیف قانونی و زناشویی مشمول ضمانت اجراهای قانونی این تخلف خواهید شد.

 

پاسخ زن به اظهارنامه الزام به تمکین مرد

اظهار کننده : نگار ....  نام پدر : مصطفی  محل اقامت : تهران.خیابان آیت الله کاشانی ....... .

مخاطب : عرفان .... نام پدر : حمید   محل اقامت : تهران.خیابان امیر آباد ....... .

وکیل : .............

موضوع اظهارنامه : اظهار رسمی مبنی بر پاسخ به اظهارنامه شماره .....

منضمات : 1- وکالتنامهبه شماره .... مورخ 95/09/04 تمبر مالیاتی به مبلغ 15000 ریال باطل شد.

شرح اظهارنامه الزام به تمکین

مخاطب محترم

به استناد ماده 156 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 را طبق وکالتنامه شماره .... که پیوست می باشد در پاسخ به اظهارنامه شماره .... مورخ 1395/08/17 طبق اظهارات موکله مفروض می دارد :

1- موکل هیچ وقت منزل مشترک را ترک نکرده بلکه در اثر ایجاد ضرب و جرح عمدی توسط شما که منجر به صدور گواهی پزشکی قانونی گردیده  و متعاقباً  به طرح شکایت در دادسرا انجامیده پیگری می نماید.

2- علیرغم عدم امنیت جانی و حیثیت موکله و به دلیل رضایت به ادامه زندگی مشترک زناشویی به آدرس اعلتمی دراظهارنامه مراجعه، اما متاسفانه پس از دق الباب هیچ شخصی در آنجا سکونت نداشته و درب را باز ننوده است و ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که جنابعالی طی اظهارنامهارسالی آدرس اعلامی خود را همان آدرس وکلای خویش اعلام نموده اید که جای بسی تامل است.

مغتنی است که در صورت صحت و سقم از اقامتگاه واقعی، آدرس و کلید آن را ظرف مدت 48 ساعت پس از ابلاغ این اظهارنامه به آدرس موکله ارسال فرمایید تا ادامه مشترک دچار تزلزل نگردد و موکله بتواند به محل سکونت مراجعه نماید.

با توجه به اظهارات صدرالذکر در اظهارنامه ارسالی توسط وکیل محترم به جرم رابطه نامشروع حق شکایت کیفری مبنی بر افترا از جانب موکله علیه مشارالیه و جنابعالی برای خود محفوظ می دارد که در صورت صلاحدید نامبرده اقدام قضایی مناسب به عمل خواهد آمد.

با تشکر

 

الزام به تمکین

 

دادخواست الزام به تمکین

خواهان :عرفان ..... نام پدر : حمید   به نشانی : تهران.خیابان امیرآباد ...... .

خوانده : نگار ..... نام پدر : مصطفی   به نشانی : ترهان.خیابان آیت الله کاشانی ....... .

وکیل : 

تعیین خواسته و بهای آن : الزام به تمیکن

دلایل و منضمات :

1- سند ازدواج شماره .... 

2- وکالتنامه به شماره ....

3- اظهارنامه به شماره .....

شرح دادخواست الزام به تمکین

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام

احتراماً مراتب دادخواهی موکل را به شرح ذیل به استحضار می رساند :

مستنداً به سند ازدواج شماره ... مورخ یکم تیر ماه 1360 خوانده همسر دائمی بنده گردیده است لکن از اواخر مهر ماه سال 95 بدون عذر موجه و علت شرعی و قانونی و بدون اخذ اجازه محل زندگی مشترک را ترک نموده و در منزل خواهر خود مستقر شده و با عنایت به مراجعات مکرر و اظهارنامه ارسالی به شماره ... که به پیوست تقدیم می گردد زوجه حاضر به تمکین و مراجعه به محل زندگی مشترک به نشانی خیابان امیرآباد ..... نمی باشد. فلذا مستنداً به مواد 1114 و 1102 و 1108 از اقنون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام زوجه به تمکین از اینجانب مورد استدعا می باشد.

 

 

رای دادگاه الزام به تمکین

پرونده کلاسه : ......

مرجع رسیدگی : شعبه 274 دادگاه خانواده مجتمع قضایی شهید مفتح تهران

تصمیم نهایی شماره : .....

خواهان : آقای عرفان ..... فرزند : حمید با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها...... .

خوانده : خانم نگار ..... فرزند : مصطفی به نشانی : تهران.خیابان آیت الله کاشانی ....... .

خواسته : الزام به تمکین

گردشکار : خواهان درخواستی به خواسته فوق بطرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده / مقرر دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

متن رای دادگاه الزام به تمکین

در خصوص دادخواست آقای عرفان ...... فرزند حمید بطرفیت خانم نگار .... به خواسته تمکین و ایفای وظایف زوجیت به این شرح که خوانده وفق سند نکاحیه ... مورخ 1390/04/21 صادره از دفترخانه شماره ... تهران همسر شرعی و قانونی خواهان می باشد.حال بدون عذر شرعی و قانونی از تمیکن نسبت به مشارالیها خودداری نموده.دادگاه نظر به اینکه زوجیت طرفین را به دلالت فتوکپی مصدق سند ازدواج مضبوط در پرونده احراز نموده و اینکه زوجه باید در منزلی که شوهرش تعیین کرده سکنی نماید و با توجه به اینکه خوانده نسبت به دعوای خواهان و مستندات آن ایرادی ننموده و دفاع موثری بعمل نیاورده است و دلیلی نیز دایر بر تمکین ارائه نکرده است و همچنین دلیل موجه و مشروع  دال بر وجود موانع تمکین ارائه نکرده است بنابراین دعوی خواهان به خواسته تمکین خوانده از همسرش ثابت تشخیص و مستنداً به ماده 1114 قانون مدنی حکم به محکومیت خوانده مبنی بر بازگشت به زندگی  مشترک با خواهان و تمکین و ایفای وظایف زوجیت با رعایت حسن خلق از سوی خواهان و خوانده نسبت به هم صادر و اعلام می نماید رای صادره حضوری است و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رییس شعبه 274 دادگاه خانواده مجتمع قضایی شهید مفتح تهران

 

جهت ارتباط با وکیل با تجربه دعاوی خانواده در تهران کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.