جمعه, 10 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 تیر 1401
لایحه پاسخ به ادعای مطالبه وجه و قیمت کالا از واسطه

 لایحه پاسخ به ادعای مطالبه وجه و قیمت کالا از واسطه

مهم ترین هدف و رسالت وضع قوانین نظم بخشیدن به روابط معاملی و تجاری و همچننین جلوکیری از سوء استفاده افراد مغرض، ناشناس و بی اعتبار است.از همین رو قانونگذار برای شهرت تجاری افراد احترام قائل شده و امتیازاتی را برای حسن شهرت کسبه بعنوان یک عامل مشوق در نظر گرفته است.مانند حق کسب و پیشه که پاداش تاجر و  کاسبی است که کسب و کار می کند و فعالیت او واجد حسن شهرت است.همچنین امتیازاتی که بانک ها در جهت اعطای وام و دسته چک به تجار خوشنام می دهند و یا امتیازی که قانون تجارت به تاجر معتبری که ورشکسته شده است در قالب قرارداد ارفاقی اعطا می نماید.متاسفانه در سالهای اخیر به جهت مشکلات اقتصادی و فقدان اخلاق معاملی و تجاری و ضعف اعتقادات و تعصبات جامعه افرادی شغل خود را بردن اموال شهروندان از راه های به ظاهر مشروع یا فاقد وصف کیفری، قرار داده اند.قطعا حاکمیت در سرایت این بداخلاقی مسئول و مقصر است چرا که بهانه خیلی از این افراد در توجیه وجدان خود تعدد اختلاس ها و رشوه ها از سوی بعضی دولت مردان است بعضا حتی دیده می شود که شخصی اشتغال به شغل تجارت و تولید دارد ولی به هر نحو از پرداخت بدهی امتناع می کند، در قراردادها خلف وعده می نماید و ملزومات مورد نیاز صنعت خود را از راه های غیر اخلاقی بدست می آورد.در ادامه توجه مخاطبان گرامی را به لایحه ای جلب می نماییم که یک فرد صنعتگر با سوء نیت برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام به فریب فروشنده نموده ولی متاسفانه چون بابت خرید خود چک داده است هر چند که چک با ویژگی هایی که دارد اصلا قابلیت وصول ندارد امکان تعقیب کیفری و اعمال فشار هم نیست.در این پرونده فروشنده کالا که دسترسی به خریدار اصلی و واقعی ندارد با طرح دعوای مطالبه وجه اقدام به شکایت از معرف و واسطه نموده است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1035

نمونه لایحه پاسخ به مطالبه وجه از واسطه معامله

بسمه تعالی
ریاست محترم شعبه 129 دادگاه عمومی حقوقی
با سلام
احتراما اینجانب محسن ..... خوانده پرونده کلاسه بایگانی ...... با موضوع مطالبه وجه و خواهان پرونده کلاسه بایگانی ...... با موضوع جلب ثالث، مراتب زیر را به استحضار آن مقام محترم می رسانم:
در مورخه 1400/03/19 آقای حسن ....... (مجلوب ثالث) با تماس با اینجانب اعلام نمود که کارخانه تولید ...... دارد و نیازمند 10 تن .... برای تولید می باشد و اگر شخصی را سراغ دارم که این ماده اولیه را دارد به وی معرفی نمایم. 
با بررسی و تحقیق اینجانب از تولید کنندگانی که می شناختم مشخص گردید که آقای حسین ...... حقیقی (خواهان اصلی) کارگاه تولیدی .... دارد و پس از این که اینجانب آقای حسن .... را به آقای حسین ..... معرفی نمودم ، آقای حسن ..... محلی را که قرار بود بار در آنجا تخلیه گردد (به نشانی: اصفهان،جاده  ......)  برای اینجانب ارسال نمود و من هم نشانی را برای آقای حسین ..... ارسال نمودم و ایشان با یکدیگر توافق نمودند که پس از رسیدن بار به مقصد و پیش از تخلیه بار نسبت به پرداخت پول به حساب فروشنده (آقای حسین ....) اقدام نمایند (مستندا به بارنامه پیوست دادخواست).
متاسفانه راننده بدون هماهنگی با فروشنده و پیش از آن که خریدار (آقای حسن .....) نسبت به واریز ثمن معامله به حساب فروشنده اقدام نماید، بار را تخلیه و به آقای حسن ..... تحویل می دهد و در پشت همان بارنامه از وی رسید می گیرد که رسید دریافت بار توسط آقای حسن ...... از راننده ی آقای حسین .... پیوست دادخواست جلب ثالث تقدیم گردیده است.
آقای حسن ..... پس از دریافت بار از واریز ثمن معامله به حساب فروشنده خودداری نموده و اظهار می نماید پول نقد ندارم که به حساب فروشنده واریز کنم و چون آقای حسین ..... ساکن مشهد بودند من به شما چک می دهم و شما پس از وصول مبلغ آن در تاریخ چک، آن را به حساب فروشنده واریز نمایید (پیوست لایحه).
در زمان سررسید چک با مراجعه به بانک مشخص گردید که اقای حسن ..... از حساب مسدود چک را صادر نموده است و چک قابلیت وصول ندارد و چک ایشان برگشت خورد.
در پی مذاکرات و پیام های تلفنی و در واتساپ با آقای حسن ..... ایشان اعلام می نمایند که سه تن از بار را مصرف نموده اند و در صورتی که چک را به ایشان برگردانیم، حاضر هستند 7 تن باقی مانده را به آقای حسین ...... مسترد نمایند و بابت 3 تن باقی مانده چک و سفته می دهد (تصویر پیام های رد و بدل شده پیوست این لایحه تقدیم گردیده است). اما متاسفانه آقای حسین ...... پیشنهاد آقای حسن .... را نپذیرفتند و پس از آن با این تصور که با بنده آشنایی دارند و مشخصات و نشانی بنده را دارند و دسترسی به من برای ایشان راحت تر از دسترسی به آقای حسن ..... می باشد، اقدام به طرح دعوا علیه اینجانب نمودند که موضوع پرونده حاضر می باشد. 

 

این قسمت از لایحه به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.


بنا به مراتب فوق و با توجه به این که اینجانب مستندا به متن پیام های میان من و آقای حسن .... و آقای حسین  ...... صرفا واسطه ی میان خریدار و فروشنده بوده ام و مستندا به بارنامه و ظهر آن هیچ کالایی دریافت ننموده ام و طرفین معامله آقای حسن ........ (مجلوب ثالث) به عنوان خریدار و تحویل گیرنده کالا و آقای حسین ....... (خواهان اصلی) به عنوان فروشنده و ارسال کننده کالا بوده اند، صدور رای شایسته بر محکومیت مجلوب ثالث (آقای حسن ....) به پرداخت وجه معامله بابت کالای دریافتی از محضر آن مقام مورد تقاضا می باشد.
با تشکر و تجدید احترام

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.