ﺳﻪشنبه, 04 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 تیر 1401
متن قرارداد جعاله انجام امور ثبتی

 متن قرارداد جعاله انجام امور ثبتی

قرارداد جعاله به قراردادی اطلاق می شود که موضوع آن نوعاً انجام عمل و حصول نتیجه ای از سوی عامل است و به کسی که پیشنهاد انجام کار و پرداخت اجرت به عامل را می دهد و به اصطلاح ایجاب کننده ، جاعل گفته می شود.به مبلغی هم که قرار است پس از انجام کار و حصول نتیجه به عامل پرداخت شود، جُعل می گویند.برای رهایی از الزامات و سختگیری های قرارداد اجاره اشخاص یا مضاربه می توان از تاسیس جعاله که اصولاً پرداخت جعل و دستمزد منوط به حصول نتیجه است بهره برد.به نظر نگارنده اگر یک قرارداد جعاله به صورت بی نقص و همه جانبه تنظیم شود هم برای شخص عامل در صورت وجود صداقت و عدم قصد سوء استفاده مناسب است و هم برای شخص جاعل تا فقط در صورتی اجرت بپردازد که از منافع عمل عامل بهره ببرد.دو مصداق بارز عقد جعاله در حال حاضر یکی عمل بانک ها در توجیه معامله ربوی در قالب عقد جعاله به بهانه بانکداری اسلامی ! و دیگری عمل مشاوران املاک و بنگاه های معاملات ملکی برای فروش یا خرید یا اجاره ملک است که دستمزد خود را در قالب عقد جعاله منوط به انجام معامله می نمایند.طبیعتاً برای مالک نیز ایده آل این است که در صورت وقوع معامله اجرت بپردازد البته این خاص موردی است که با رضایت مالک قرار است مشاوران املاک مبلغی بیشتر از کمیسیون دریافت کنند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 5424

قرارداد جعاله انجام امور ثبتی

ماده 1. طرفین قرارداد جعاله

الف) طرف اول (جاعل)
آقای عبدالحسین ............ فرزند محسن شماره شناسنامه .... صادره از ........ کد ملی ............ تلفن همراه ............. به عنوان اصیل تام الاختیار به آدرس: تهران خیابان ولیعصر ....................... که در این قرارداد منبعد جاعل نامیده می شود از یک سو و از سوی دیگر.
 

تبصره: تمامی متصالحین قرارداد مورخ ........تنظیمی فی ما بین جاعل بعنوان مصالح و آقایان و خانمها زینا ........ فرزند عبدالحسین به شماره شناسنامه ..... صادره از تهران کد ملی ..... تلفن همراه ............ - نیلوفر ......... فرزند عبدالحسین به شماره شناسنامه ....... صادره از تهران کد ملی .......... تلفن همراه ................- صدف .......... فرزند عبدالحسین به شماره شناسنامه ......... صادره از رشت کد ملی ........... تلفن همراه ..............- رضا ....... فرزند عبدالحسین  به شماره شناسنامه .......... صادره از تهران کد ملی ......... تلفن همراه ........... به عنوان متصالحین با امضای ذیل این قرارداد متعهد و ملزم به مفاد این قرارداد بوده و در صورت فوت جاعل به عنوان قائم مقام قانونی و قراردادی مصالح دارای تمام حقوق و تکالیف مقرر در این جعاله می باشند و با امضای این قرارداد هر گونه اقدام بعدی بر خلاف این قرارداد را از خود سلب و ساقط می نمایند. مضافاً اینکه متصالحین متعهد شدند همزمان با امضای این قرارداد نسبت به تنظیم وکالتنامه های تام الاختیار با تمامی حدود اختیارات لازم جهت انجام موضوع جعاله به نام عامل اقدام نمایند. 
 

ب) طرف دوم (عامل)
آقای غلامرضا ......... فرزند داوود به شماره شناسنامه ......... صادره از ..... کد ملی ............ به آدرس تهران خیابان هویزه ............ تلفن همراه ............. که منبعد در این قرارداد عامل نامیده می شود بر اساس مفاد مندرج در ذیل منعقد گردید. 

 

ماده2. موضوع قرارداد جعاله

عبارت است از انجام خدمات مربوط به بازیابی و رفع تصرف پلاکهای ثبتی و املاک و مستغلات واقع در استان .... که جاعل مالک آنها می باشد و یا در آنها سهم مالکانه دارد به شرح لیست پیوست که به عنوان ضمیمه شماره یک پس از امضائ طرفین پیوست قرارداد گردیده و جزو لاینفک قرارداد می باشد. در این رابطه 
(الف) شناسایی املاک و متصرفین احتمالی به عهده عامل می باشد.
(ب) هر نوع اقدام اداری، قضایی، حقوقی، انتظامی و غیره به عهده و هزینه عامل می باشد.
(ج) استخدام وکیل یا کارشناس یا هر فردی که برای شناسایی و بازیابی املاک موضوع قرارداد ضروری باشد به عهده عامل می باشد
(د) کلیه هزینه هایی که در طول انجام کار ایجاد می شود از قبیل ایاب و ذهاب و اقامت در هتل و پرداخت حق الزحمه وکیل و کارشناسی و غیره کلاً به عهده عامل می باشد. و با عنایت به حدود اختیارات وکالتنامه تضمینی فیما بین در خصوص پیگیری و انجام امور ثبتی اعم از پیاده نمودن نقشه و جستجوی موقعیت استقرار سپس شناسایی متصرفین احتمالی و النهایه هر گونه اقدامی در جهت توافقات و حصول نتیجه به نفع موکل موضوع املاک مندرج در پیوست یک در اداره ثبت اسناد و املاک ... می باشد.

 

ماده 3. حق العمل و اجرت عامل قرارداد جعاله

جعل اجرت این تعهدات برای عامل در صورت بازیابی و تصرف هر یک از املاک و اموال مذکور تا حصول به نتیجه قیمت یا عین و یا معوض یا هر حاصل اعم از عین یا منافع و ثمره پس از حصول به نسبت 60% (شصت درصد) متعلق به جاعل و 40% (چهل درصد) متعلق به عامل خواهد بود که مورد توافق و رضایت طرفین قرار گرفت.

 

ماده 4. مراحل پرداخت و دریافت حق العمل یا اجرت عامل قرارداد جعاله

اجرت عامل در یک مرحله به شرح مندرج در ماده 3 قرارداد حاضر با حصول هر پلاک قابل پرداخت بوده و جاعل در کمال صحت وسلامت عقل و بدون هیچ گونه فشار و یا جو مصنوعی و با رضایت کامل خود را متعهد و ملزم به پرداخت اجرت عامل نمود، مبنی بر اینکه بلافاصله همزمان با حصول قیمت یا عین یا معوض یا منافع و یا ثمره و بدون هیچ گونه منع قانونی عندالمطالبه به آقای غلامرضا ..... پرداخت و ارائه گردد.

 

ماده 5. مدت قرارداد جعاله 

مدت اجرای این قرارداد جعاله از تاریخ امضای آن به مدت سی سال می باشد مگر آنکه طرفین با تنظیم صورتجلسه کتبی خاتمه قرارداد را اعلام نمایند.

 

ماده 6. تعهدات طرفین قرارداد جعاله

الف) تعهدات جاعل
1- جاعل متعهد گردید که کلیه شرایط لازم در این زمینه را بررسی و صحت و سقم اسناد و مدارک مثبته قانونی ارائه شده خود را برای عامل فراهم سازد.
 2-  جاعل متعهد گردید رونوشت و اصل کلیه اسناد و هر آن چه را که مورد نیاز عامل باشد درقبال اخذ رسید کتبی در اختیار عامل قرار داده و شخص جاعل، ضامن صحت و اعتبار اصل اسناد و مدارک و همچنین رونوشت های تحویلی به عامل می باشد.


3- این قسمت از قرارداد به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است. 


4- جاعل متعهد گردید مادامی که این قرارداد به قوت خود باقی است، جاعل حق انعقاد قرارداد مشابه با شخص یا اشخاص دیگری را ندارد. 
 

ب) تعهدات عامل
1-
عامل متعهد گردید تمامی تلاش و همت خود را در جهت حصول نتیجه از  نزد هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا ادارات و سازمان های خصوصی یا دولتی بر اساس ضوابط و مقررات جاریه حاکم بر جمهوری اسلامی ایران به کار گیرد.
2- عامل متعهد گردید در صورتی که بعد از قرارداد حاضر به هر دلیل در مهلت قرارداد، نتیجه نهایی حاصل نگردد، بر عودت وکالتنامه و قرارداد اخذ شده و همچنین کلیه اسناد و مدارک را به جاعل مسترد نماید.
3- جاعل هیچ هزینه ای را برای انجام کار تا زمان نتیجه نهایی پرداخت نمی نماید.

 

ماده 7. شرایط خاص قرارداد جعاله

1- این قسمت از قرارداد به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.


2- این قسمت از قرارداد به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.


3- این قسمت از قرارداد به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.


4- این قسمت از قرارداد به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.

 

ماده 8.نسخ قرارداد جعاله 

این قرارداد در هشت ماده و در دو نسخه که هر یک اعتبار واحد را دارند در تاریخ 14/12/1400 تنظیم  امضا و مبادله گردید و مفاد آن بین طرفین و قائم مقام قانونی آنها لازم الاجرا می باشد. 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.