چهارشنبه, 05 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 27 تیر 1399
ویژگی ها و مقررات چک های صیادی

 ویژگی ها و مقررات چک های صیادی

قانونگذار در طول حدود پنجاه سال گذشته (از سال 1355 به بعد) و پس از تصویب متن اولیه قانون صدور چک پیوسته در تلاش بوده که این قانون را با توجه به اقتضائات روز همگام و همسان نماید.از این رو و در جهت ایجاد ضمانت اجرا و اعتبار بخشیدن به چک به عنوان مهم ترین و فراگیر ترین سند تجاری، به طور متوسط هر ده سال یکبار متن قانون صدور چک مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.آخرین تغییرات اعمال شده مربوط به متحد الشکل نمودن و جلوگیری از جعل ورقه چک است و حاصل آن به وجود آمدن چک های صیادی.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 12007

 

نکات مهم  چک های صیادی

  • صدور چک بانکی در وجه حامل، پشت نویسی و ظهر نویسی چک بر اساس قانون جدید چک از 21 آذر 99 ممنوع خواهد بود و هر گونه نقل و انتقال چک باید در سیستم یکپارچه بانک مرکزی به ثبت برسد.
  • بر اساس جدول زمانبندی که برای قانون چک در روزنامه رسمی تاریخ 5 آذر 97 منتشر شده و از 21 آذر 97 نیز به صورت رسمی، در سال 99 شاهد تغییرات بسیار عمده ای در زمینه چک خواهیم بود که مهم ترین این تغییرات، ممنوعیت صدور و انتقال چک در وجه حامل و صدور چک به صورت فیزیکی است.
  • بر اساس تبصره یک ماده 21 مکرر قانون چک, از زمان اجرای این قانون از 21 اذر سال 99, آن دسته از چک هایی که صادر خواهند شد مکلف به تسویه صرفأ در سامانه چکاوک و طبق مبلغ و تاریخ مندج در سامانه و در وجه دارنده نهایی هستند به نحوی که از این تاریخ به بعد صدور چک بانکی در وجه حامل ممنوع خواهد بود . 
  • برای پرداخت وجه هر چک بانکی, باید استعلام لازم از سامانه صیاد صورت گرفته و بر اساس آن, پرداخت انجام شود.این در حالی است که بر اساس این روش, صدور و ظهر نویسی چک در وجه حامل ممنوع است.
  • اگر فردی بخواهد چکی را از تاریخ 21 آذر 99 به بعد صادر نماید , باید وارد سامانه چکاوک شده و مبلغ چک را درج کند. ضمن این که ذی نفع را مشخص کرده و پس از آن, عملیات فیزیکی صدور چک را انجام دهد.در زمان صدور چک سیستم به فرد نشان می دهد که آیا اجازه صدور چنین چکی را دارد و در سقف مجاز برای صدور چک قرار دارد یا خیر, البته در این سامانه تعداد چک برگشتی وی نیز نمایش داده شده و اگر چک برگشتی نداشته باشد, آنگاه در صلاحیت وی هست که چک جدید صادر نماید .
  • نام فرد ذی نفع صدور این چک نیز در سیستم کاملا مشخص بوده و چک دیگر در وجه حامل نیست: نام فرد دریافت کننده چک در سیستم چکاوک به عنوان ذی نفع و دارنده چک ذکر می شود و آن فرد ذی نفع هم, هر زمان که بخواهد این چک را به فرد دیگری منتقل کند, باز باید خودش وارد سیستم شود, و اطلاعات دریافت کننده جدید چک را وارد نماید پس نمی تواند بدون اینکه وارد سیستم شود, چک را با امضا در ظهر و پشت چک, به فرد جدید منتقل کند و حتما باید این اطلاعات از طریق سیستم وارد شود .
  •  نام و مشخصات ذی نفع و فردی که قرار است چکی به وی منتقل شود, باید در سامانه درج کند و اگر صلاحیت دریافت چک را داشته باشد و ممنوعیتی برای وی وجود نداشته باشد, آنگاه می تواند به عنوان فرد ذی نفع, چک را دریافت نماید. ضمن اینکه تسویه چک نیز بر اساس همین سیستم صورت خواهد گرفت. بنابراین سیستمی که در بانک مرکزی برای این امر طراحی شده, سیستم چکاوک و صیاد است .
  • اگر فردی چک در دست داشته باشد و به بانک مراجعه کند ,اما سامانه صیاد و چکاوک او را به عنوان ذی نفع نهایی نشناسد و تاریخ و امضا با آنچه که روی چک نوشته شده, مغایرت داشته باشد ,سیستم به عنوان ملاک عمل بانک قرار خواهد گرفت, و اگر چک در سامانه صیاد ثبت نکند, برگه ای که در دست افراد هست مشمول قانون چک نخواهد بود و مزایای سند تجاری را ندارد و بانک ها از پرداخت آن خودداری می کنند و فرد دارنده چک می تواند در نهایت به مراجع قضائی مراجعه کرده و بر اساس آن مثل یک سند مدنی عادی ,درخواست وجه را داده و مطالبه عادی را در دادگاه صورت دهد .
  • بدیهی است چک هایی که تاریخ صدور آن ها قبل از 21 آذر 99 باشد, تابع قانون زمان صدور هستند اما در عین حال, این امر مستلزم آن است که بانک مرکزی سامانه و سیستمی را راه اندازی کند که انتقال چک بر اساس آن سیستم باشد, ولی به هر حال یک بخشی نیز تغییر صدور و ظهر نویسی در وجه چک حامل باید رخ دهد و از نظر قانونی بعد از تاریخ 21 آذر , چیزی به نام چک در وجه حامل نخواهیم داشت .

 

 

راه های ارتباط، مشاوره و اعطای وکالت به وکیل متخصص چک و اسناد تجاری

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
برای مطالبه چک های صیادی تمام راه های گذشته در خصوص مطالبه وجه چک وجود دارد به علاوه اینکه دارنده می تواند بدون اقدام به شکایت حقوقی یا شکایت کیفری مستقیماً به اجرای احکام دادگستری مراجعه نموده و تقاضای صدور اجراییه دادگستری بنماید.
تفاوت های بسیاری وجود دارد که به چند مورد آنها اشاره می شود ولی توصیه می شود برای اطلاع دقیق و کامل مقاله در خصوص معرفی چک های صیادی در سایت دادگران حامی مطالعه شود.
خیر.به طور صریح صدور چک های جدید به صورت در وجه حامل ممنوع و محدود شده است.
خیر.امکان ظهرنویسی و انتقال چک های صیادی وجود ندارد.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.