جمعه, 31 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 شهریور 1397
سرقفلی در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376

 سرقفلی در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376

قانون روابط  موجر و مستاجر مصوب سال 1376 در حال حاضر (اوایل سال 2021 میلادی و 1400 شمسی) آخرین قانون خاص در خصوص اجاره اماکن مسکونی و تجاری است.این قانون بر خلاف قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356 به جای مفهوم حق کسب و پیشه به مفهوم سرقفلی اشاره نموده و باز هم برخلاف آن قانون انقضای مدت می تواند دلیل تخلیه باشد و تخلف مستاجر وی را از دریافت حقوق خود محروم نمی نماید.متاسفانه در عمل قضات جوان و فاقد تجربه اجتماعی تعیین میزان سرقفلی را به کارشناسان رسمی دادگستری سپرده و ایشان هم از همان ملاک های تعیین میزان حق کسب و پیشه برای تعیین سرقفلی استفاده می نمایند که متاسفانه جز اختلاط بین این دو مبحث و تضییع حقوق و آشفتگی در اینگونه روابط، نتیجه ای نداشته است.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3441

 

مفهوم سرقفلی

هرگاه مالک‌، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار نماید می‌تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت نماید. همچنین مستاجر می‌تواند در اثنا مدت اجاره برای واگذاری حق‌خود مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت‌کند، مگر آن‌ که در ضمن عقد اجاره حق انتقال به غیر از وی سلب‌شده باشد.

در قانون موجر و مستاجر مصوب ۲۶/۵/۱۳۷۶ مواد قانونی زیر به سرقفلی اختصاص داده شده است.

 

مقررات سرقفلی‌

ماده ۶

هرگاه مالک‌، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار نماید می‌تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت نماید.همچنین مستاجر می‌تواند در اثنا مدت اجاره برای واگذاری حق ‌خود مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت‌کند، مگر آن‌ که در ضمن عقد اجاره حق انتقال به غیر از وی سلب ‌شده باشد.

تبصره ۱ـ  چنانچه مالک سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری واگذار نماید پس از پایان مدت‌اجاره مستاجر اخیر حق مطالبه سرقفلی از مالک را ندارد.
تبصره ۲ـ  در صورتی که موجر به‌ طریق صحیح شرعی‌ سرقفلی را به مستاجر منتقل نماید، هنگام تخلیه مستاجر حق‌ مطالبه سرقفلی به قیمت عادله روز را دارد.

 

ماده ۷

هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود، تا زمانی که عین‌مستاجره در تصرف مستاجر باشد مالک حق افزایش اجاره‌بها وتخلیه عین مستاجره را نداشته باشد و متعهد شود که هرساله عین‌ مستاجره را به همان مبلغ به او واگذار نماید در این صورت مستاجر می‌تواند از موجر و یا مستاجر دیگر مبلغی به‌عنوان سرقفلی برای ‌اسقاط حقوق خود دریافت نماید.

 

ماده ۸

هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود که مالک عین‌مستاجره را به غیر مستاجر اجاره ندهد و هرساله آن را به اجاره‌متعارف به مستاجر متصرف واگذار نماید، مستاجر می‌تواند برای ‌اسقاط حق خود و یا تخلیه محل مبلغی را به عنوان سرقفلی مطالبه‌ و دریافت نماید.

 

ماده ۹

چنانچه مدت اجاره به پایان برسد یا مستاجر سرقفلی‌ به مالک نپرداخته باشد و یا این که مستاجر کلیه حقوق ضمن عقد را استیفاء کرده باشد هنگام تخلیه عین مستاجره حق دریافت سرقفلی‌ را نخواهد داشت‌.

 

ماده ۱۰

در مواردی که طبق این قانون دریافت سرقفلی مجازمی‌باشد هرگاه بین طرفین نسبت به ‌میزان آن توافق حاصل نشود بانظر دادگاه تعیین خواهد شد.

تبصره ـ مطالبه هرگونه وجهی خارج از مقررات فوق در روابط ‌استیجاری ممنوع می‌باشد.

 

ماده ۱۱

اماکنی که قبل از تصویب این قانون به اجاره داده شده‌از شمول این قانون مستثنی و حسب مورد مشمول مقررات حاکم برآن خواهند بود.

 

 

 

مطالب مرتبط با سرقفلی:

1-وکیل اجاره | وکیل تخلیه | وکیل پایه یک دادگستری| دعاوی ملکی

2-سرقفلی در قانون روابط موجر و مستاجر

3-نکاتی در مورد انتقال سرقفلی، وکیل سرقفلی

4-سرقفلی و حق کسب و پیشه تجارت اماکن تجاری

5-سرقفلی در قانون روابط موجر و مستاجر

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
در مورد تمامی قراردادهای اجاره اماکن مسکونی و تجاری که بعد از زمان تصویب این قانون یعنی از تاریخ 1376/05/26 به بعد منعقد می شود.البته مقررات این قانون بر خلاف قانون سال 56 آمره نبوده و بر خلاف آن می شود توافق کرد.
در مورد کلیه قراردادهای اجاره محل کسب و تجارت که قبل از سال 1376 منعقد شده باشد و یا بعد از سال 1376 و در تمدید قراردادهای اجاره اماکن تجاری سابق.
فقط در خصوص قراردادهای اجاره اماکن مسکونی که قبل از سال 76 منعقد شده باشد و یا بعد از سال 76 درجهت تمدید قراردادهای سابق.
خیر، این قانون به تصریح قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356 صراحتاً نسخ شده و دیگر قابلیت اجرایی ندارد اما از ملاک های آن می توان برای تعیین میزان سرقفلی و حق کسب و پیشه با فرض سکوت قانونگذار در قانون سال 76 بهره برد.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.