پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 16 تیر 1399
وکیل تنظیم قرارداد خرید - فروش (مبایعه نامه)

 وکیل تنظیم قرارداد خرید - فروش (مبایعه نامه)

مهم ترین قسمت ایجاد و تعریف یک رابطه حقوقی، مرحله تنظیم قرارداد یا مکتوب نمودن توافقات شفاهی است.در سیستم حقوقی ما قرارداد می تواند کتبی یا شفاهی یا حتی از راه دور و از طریق مکاتبه یا تلفن انجام شود اما متداول ترین نوع قرارداد که قرارداد خرید و فروش یا همان مبایعه نامه است، معمولاً در بنگاه های املاک و در فرم های از پیش نوشته شده و مخصوص قرارداد بیع ،بصورت کتبی انجام می شود.در هر حال توصیه کلی ما این است که برای تنظیم یک قرارداد خرید یا فروش (مبایعه نامه یا بیع نامه) حتماً با یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه قراردادها و املاک یا یک وکیل متخصص دعاوی حقوقی (گرایش حقوق خصوصی) مشورت نمایید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6668

وکیل قرارداد

 

نکات مهم تنظیم قرارداد خرید و فروش - بیع نامه

  • تنظیم قرارداد برخلاف آنچه که بعضی از افراد اعتقاد دارند، امری کاملا فنی، تخصصی و پیچیده است.به همین دلیل ضرورت دارد که به آگاهی های خود و رفتار مشاورین املاک (مشاورین معاملات ملکی و بنگاه های مسکن) اعتماد ننموده و قبل از امضای هر قراردادی با یک وکیل متخصص قرارداد مشورت ننمایید.

  • لازم است بدانید هزینه ی مشورت و تنظیم قرارداد توسط یک وکیل حتی از دستمزد مشاور املاک که هیچ تخصصی در این مقوله تخصصی ندارد، نیز کمتر است، ولی امنیت آن قرارداد و استاندارد بودن آن را تنظیم می نماید.
  • تقریباً در مورد هر مسئله ی مشروعی می توان قرارداد تنظیم نمود و هر رابطه حقوقی را میتوان در قالب یک قرارداد درج کرد اعم از قرارداد فروش ملک، قرارداد فروش زمین، قرارداد فروش آپارتمان، قرارداد فروش مغازه، قرارداد اجاره ی املاک، قرارداد مشارکت دو نفر در یک کار، قرارداد سرمایه گذاری، قرارداد مشارکت در ساخت و ...
  • حتی بین وکلای دادگستری هم هر کسی دانش و اطلاعات و تجربه ی کافی برای تنظیم قرارداد را ندارد که از این جهت ضروری است وکیلی را پیدا کنید که با این تخصص شناخته می شود و دانش آکادمیک و تجربه در زمینه ی قراردادها و حقوق خصوصی و حقوق مدنی دارد.
  • در نگارش متن مبایعه نامه یا همان قرارداد خرید و فروش لازم است نکاتی درج شود و به نوعی نوشته شود تا طرف قرارداد به خود جسارت تخلف ندهد به عنوان مثال اگر برای عدم حضور فروشنده در دفترخانه جهت تنظیم سند ضمانت اجرای قابل توجهی درج شود هیچ گاه طرف به خود اجازه تخلف نخواهد داد.
  • بعضی شروط و عبارات در قرارداد باعث ابطال و بی اعتباری قرارداد شده و افراد مطلع گاهاً از سر شیطنت و با سوء نیت چنین شروطی را در رقارداد درج می نمایند تا راه  فرارری برای عدم انجام تعهدات و ابطال قرارداد داشته باشند.مثلا دیده شده است که در قرارداد خرید و فروش خیار شرطی برای یکی از طرفین درج می شود بدون قید مدت، این شرط هم باطل است و هم مبطل (باطل کننده عقد) یعنی هم خود شرط باطل است و هم درج چنین شرطی باعث ابطال قرارداد می شود.
  • بر خلاف آنچه که بنگاه های معاملات ملکی به غلط به طرفین معامله القا می نمایند و بر خلاف باور عمومی غالب، نپرداختن ثمن یا وجه قرارداد بیع نمیتواند علت فسخ یا دلیلی برای انحلال قرارداد باشد مگر اینکه صراحتاً شرط شده باشد.
  • حتماً قبل از تنظیم قرارداد یا همزمان با تنظیم قرارداد خرید و فروش با یک وکیل متخصص قراردادها و دعاوی ملکی مشورت نموده یا وکیلی به همراه خود داشته باشبد  به هیچ عنوان به فرم های از پیش نوشته شده بنگاه های معاملات ملکی اعتماد نکنید.
  • دلالان معاملات ملکی یا همان بنگاه های املاک برای پیدا کردن مورد و کیس جهت خرید یا فروش تخصص و تبحر دارند ولی غالباً در زمینه تنظیم قرارداد بسیار بی اطلاع هستند.
  • معمولاً پاسخ بنگاه های املاک در مقابل درخواست شما مبنی بر درج شرطی در قرارداد خرید و فروش با مبایعه نامه این است که ((این متن سیستمی و از پیش نوشته شده است و امکان ویرایش آن نیست!!)) این حرف قطعاً غلط است ، باید بدانید که در قالب متمم یا در قسمت توضیحات حتماً می توانید و باید شرایط مورد نظر خود را درج نمایید.
  • هر کس اعلام آمادگی برای خرید مال یا ملک شما نمود با او بر سر جلسه معامله و قرارداد ننشینید و حتما توان مالی طرف را محک بزنید.یک وکیل خوب قرارداد به خوبی اینکار را برای شما انجام خواهد داد.
  • بعد از وقوع بیع و تنظیم مبایعه نامه و امضاء آن تمامی مدارک و مستندات و دلایل مالکیت فروشنده و سلسله ایادی را از وی دریافت کنید و تحویل بگیرید.تنها چیزی که لازم است نزد فروشنده بماند قرارداد بیع با شماست و نه چیز دیگر.

 

جهت ارتباط با وکیل ممتخصص قراردادها کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
توجه داشته باشید که برای تنظیم قراداد خرید و فروش یا همان مبایعه نامه یا بیع نامه لازم است وکیل و مشاور شما هم دانش آکادمیک و سواد حقوقی داشته باشد و هم تجربه عملی.برای پیدا کردن وکیل خوب قرارداد در درجه اول از تجربیات نزدیکان و آشنایان استفاده کنید پس از آن با جستجوی عباراتی مانند ((وکیل خوب برای تنظیم قرارداد)) یا ((وکیل برای خرید ملک)) یا ((مشاوره با وکیل جهت تنظیم قرارداد)) و عباراتی از این دست را در موتور جستجوی گوگل سرچ نموده و پس از مطالعه مطالب و مقالات آن وکیل از میزان دانش و تبحر و تخصص وی اطمینان حاصل نمایید.
در حال حاضر (اوایل سال 2021 میلادی و 1400 شمسی) حسب مورد و بسته به موضوع و پیچیدگی قرارداد و زمانی که لازم است وکیل صرف نماید دستمزد تنظیم یک قرارداد به طور معمول مبلغی بین 3 تا 5 میلیون تومان است.البته در قراردادهای به زبان غیر فارسی و قراردادهای بین المللی و قراردادهای چند وجهی و پیچیده این دستمزد می تواند بیشتر باشد.
کد رهگیری هیچ اعتبار و امتیاز ویژه ای برای قرارداد خرید و فروش و مبایعه نامه محسوب نمی شود و در هر حال قراردادی که در بنگاه های املاک منعقد می شود قراردادی عادی است.درج کد رهگیری در غالب موارد جهت جلوگیری از فرار مالیاتی بوده و بعضاً جلوی معاملات متعدد روی یک مال را سلب می نماید.توجه داشته باشید بعضاً افراد با درج کدپستی جعلی یا املاک مجاور روی یک مال معاملات متعدد انجام می دهند.
صلحنامه به قرارداد صلح یا عقد صلح گفته می شود که اثر آن انتقال حقوقی مال است ولی سختگیری های عقد بیع در آن وجود ندارد.بیع نامه به متن قرارداد بیع یا خرید و فروش گفته می شود.قولنامه در واقع تعهد به انجام معامله است ولی از سوی عوام به جای قرارداد خرید و فروش استفاده می شود.
نظرات

جمعه, 06 خرداد,1401

حمید

دمتون گرم.واقعا راهنمایی خوبی بود.
مطالب تازه و بروز و کاربردی بدون کپی برداری
خدا خیرتون بده

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.