جمعه, 31 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 29 تیر 1399
فرق مشارکت مدنی با شرکت تجاری

 فرق مشارکت مدنی با شرکت تجاری

​شرکت مدنی به معنای اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه می باشد. در این نوع شرکت هیچ قسمتی از مال متعلق به شخص خاصی نیست بلکه شرکاء در ذره ذره مال شریک هستند.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4140

 

 

فرق مشارکت مدنی با شرکت تجاری

 

تعریف شرکت تجاری

شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیان های حاصله را بین خود تقسیم کنند.

 

 

تعریف شرکت مدنی

شرکت های مدنی دارای شخصیت حقوقی نیستند ولی شرکت های تجاری دارای شخصیت حقوقی مستقل از اعضای خود می باشند.

با ایجاد شرکت مدنی، اشاعه در مالکیت اعضا ایجاد می شود. در حالیکه در شرکت های تجاری بحث اشاعه و مالکیت مشاع به وجود نخواهد آمد بلکه ماهیت وجودی شرکت تجاری با ادغام سرمایه شرکاء، ماهیتی جدید و واحدی می شود که شخصیت حقوقی نام دارد.

تصرفات شرکاء در شرکت مدنی به تصرفات مادی و حقوقی تقسیم می شود که در تصرفات حقوقی هر یک از شرکاء می توانند بدون رضایت سایرین، سهم الشرکه خود را به شخص دیگری منتقل کند اما در شرکت های تجاری نقل و انتقال سهم الشرکه با تشریفات قانونی امکان دارد.

از نظر هدف نیز می توان گفت هدف شرکت مدنی گاهی رسیدن به سود نیست ولی هدف شرکت تجاری، دست یابی به سود است.

در شرکت مدنی خروج از شرکت بدون رضایت سایر شرکاء امکانپذیر است در حالیکه در شرکت تجاری خروج از شرکت، دارای شرایط و ضوابط خاصی می باشد که باید مورد احترام قرر گیرد.

شرکت مدنی فاقد تابعیت و قامتگاه است در حالیکه شرکت تجاری به دلیل وجود شخصیت حقوقی مستقل، لزوما باید دارای تابعیت و اقامتگاه مستقل باشد.

در شرکتهای مدنی مسوولیت شرکاء به صورت منفرد است در حالیکه در شرکت های تجاری مسوولیت تضامنی که مسوولیت سنگینی برا هر یک از اعضاء می باشد وجود دارد.

تقسیم سود در شرکت های مدنی همیشه به نسبت سهم شرکاء می باشد در حالیکه در شرکت های تجاری تقسیم سود و و زیان مختلف و متفاوت است و بر اساس نوع شرکت تغییر می کند.

شرکت های مدنی اجباری به ثبت شدن ندارند در حالیکه شرکت های تجاری باید در مرجع ثبت شرکت ها ثبت شوند.

انحلال شرکت های مدنی با تقاضای افراز و تقسیم اموال از طرف هر یک از شرکاء صورت خواهد پذیرفت در حالیکه انحلال شرکت های تجاری با اراده جمعی شرکا محقق می شود.

 

 

مفهوم مشارکت مدنی

 

مهم ترین تفاوت شرکت مدنی با شرکت تجاری این است که شرکت تجاری دارای شخصیت مستقل از شرکای خود، اموال و دارایی مستقل است و می تواند به تنهایی خوانده یا خواهان قرر بگیرید.اما شرکت مدنی شخصیت مستقل از شرکا ندارد و هنگامی که خوانده قرار می گیرد نام کلیه شرکا باید ذکر شود.شرکت یعنی اجتماع حقوق مالکین متعدد درستی واحد شرکا مالک ذره ذره مال مشاع هستند یعنی هر جزئی از مال مشاع متعلق به تمام شرکاست.

 

 

نکات مهم شرکت مدنی

  • راههای به وجود آمدن شرکت مدنی یا قراردادی است (فعلا چند نفر با توافق هم یک شرکت مدنی را به وجود می آورند) یا قهری است فعلاً در نتیجه ارث
  • طرز اداره کردن شرکت تابه اراده ی شرکا می باشد. اگر شرکا به هر شریکی ازن اداره مال را داده باشند، هرزمان می توانند از اذن شان رجوع کنند مگر اینکه اذن را ضمن عقد لازم داده باشند.
  • شریکی که به عنوان شریک مأذون در اداره مال مشاع انتخاب شده است می تواند هر کاری که لازمه ی اداره است را انجام دهد و مسئول خسارات حاصل از اعمال خود نخواهد بود مگر در صورت تعدی و تفریط.
  • هرگاه یکی از شرکا بدون اذن یا خارج از حدود اذن در مال تصرف کند تصرفشان فوضولی است.
  • اگر چه هر یک از شرکا بدون اذن سایر شرکا، اجازه تصرف عادی در مال موضوع شرکت را ندارند اما تصرف حقوقی در مال مدفوع شرکت بدون اذن سایر شرکا صحیح است بنابراین، شرکت می تواند قسمت مشاع را بفروشد
  • در صورت تقسیم یا تلف شدن تمام مال، شرکت از بین می رود اگر قسمتی از مال تلف شود و قسمتی باقی بماند در آن قسمت که مال تلف نشده است، شرکت باقی می ماند.
  • شریکی که مال الشرکه با اذن شرکا در ید اوست در حکم در حکم امین است و در صورت تلف مال، ضامن نمی باشد مگر در صورت تعدی و تفریط.
  • هر یک از شرکا، هروقت که بخواهد می تواند تقاضای تقسیم مال مشترک را کند مگر در مواردی که به تقسیم به موجب قانون ممنوع است یا شرکا به وجه ملزمی، ملتزم بر عدم تقسیم شرکا باشند.
  • هرگاه تقسیم موجب ضرر برخی از شرکا شود، دادگاه تنها در صورتی ملزم به تقسیم است که درخواست تقسیم از سوی شرکا متضرر داده شود اگر برعکس باشد، اجبار به تقسیم رخ نمی دهد.
  • ضرری که مانع تقسیم است عبارت از نقصان فاحش قیمت به نحوی که قابل اغماض نباشد.
  • هرگاه تقسیم متضهن از مالیت افتادن تمام مال مشترک یا حصه یک یا چند شریک باشد، تقسیم ممنوع است اگرچه شرکا توافقی ننمایند.
  • هرگاه بعد از تقسیم معلوم شود که مقدار معینی از اموال تقسیم شده، مال غیر بوده است تنها در صورتی تقسیم صحیح است که مال غیر در تمامی حص مفروزاً به تساوی باشد در غیر این صورت تقسیم باطل است.
  • هرگاه در حصه ی یک یا چند نفر از شرکا عیبی ظاهر شود که در حین تقسیم عام بر آن نبودند شریک یا شرکا مزبور حق دارند تقسیم را بهم بزنند.

 

 

راه های پایان شرکت مدنی و تقسیم اموال

  • تقسیم عبارت است از معادله ی حصه ی مشاع با حصه ی مفروز و بعد از اینکه تقصیم صحیحاً انجام شد لازم است و هیچ یک از شرکا بدون رضای دیگران نمی تواند از آن رجوع کند.
  • تقسیم ترکه قبل ز ادای دیون صحیح است اما برای ورثه ذمان آور است.
  • تقسیم ممکن است به افراز باشد یا تعدیل یا همراه با رد درخواست فروش مال مشاع.
  • تقسیم به افراز : تنها در اموال فعلی امکان دارد یعنی اموالی که ارزش اجزای آن با هم برابر باشد.
  • تقسیم به تعدیل : در صورتی که اموال فعلی نباشد یعنی ارزش اجزای اموال با هم برابر نباشد ممکن است تقسیم به تعدیل رخ دهد یعنی اموال قسمت گذاری می شود و هر شریک به میزان ارزش سهمش مالک مال مشاع می شود.
  • تقسیم به رد : گاهی ممکن است در تقسیم اموال که صورت می گیرد ارزش سهم شرکا برابر نباشد بنابراین شریکی که مال بیشتری به او می رسد باید مال یا پولی معادل ارزش اضافی مالی که به او رسیده است را به سایر شرکا بدهد.    
  • درخواست فرو مال مشاع : در صورتیکه مال مشاع قابل تقسیم نباشد، شرکا می توانند از دادگاه تقاضای فروش مال را بکنند مالپس از آنکه به فروش رسید، ثمن اش در مالکیت مشاعی شرکا در می آید با این تفاوت که این بار ثمن به راحتی می تواند تقسیم شود. (البته اگر ثمن پول باشد.)

 

 

مطالب مرتبط با وکیل متخصص شرکت های تجاری :

1- افراز و تقسیم ملک مشاع و مشترک

2- وکیل برای شرکت - انواع شرکت های تجاری

3- وکیل برای قانون تجارت، شرکت های تجاری و اشخاص تاجر

4- حق اختراع، مالکیت های فکری، مالکیت های صنعتی، علامت تجاری

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.