جمعه, 31 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 30 شهریور 1399
آنچه باید در مورد مرخصی کارگر و تعطیلات کارگران بدانید

 آنچه باید در مورد مرخصی کارگر و تعطیلات کارگران بدانید

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1720

 

13 ماده از قانون کار در خصوص تعطیلات و مرخصی های کارگران

 

1- روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می باشد. (ماده 62)

تبصره 1 - در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب، برق، اتوبوسرانی و یا در کارگاه هایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین، به طور مستمر روز دیگري براي تعطیل تعیین شود همان روز در نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین، به طور مستمر روز دیگري براي تعطیل تعیین شود همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود و به هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباري است.

کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهاي جمعه کار می کنند در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.

تبصره 2 - در صورتی که روزهاي کار در هفته کمتر از شش روز باشد ، مزد روز تعطیل هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع مزد یا حقوق دریافتی وي در روزهاي کار در هفته خواهد بود.

تبصره 3 - کارگاه هایی که با انجام 5 روز کار در هفته و 44 ساعت کار قانونی کارگرانشان از دو روز تعطیل استفاده می کنند، مزد هریک از دو روز تعطیل هفتگی برابر با مزد روزانه کارگران خواهد بود.

2- علاوه بر تعطیلات رسمی کشور ، روز کارگر (11 اردیبهشت) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید. (ماده 63)

3- مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یک ماه است. سایر روزهاي تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. براي کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود. (ماده 64)

4- مرخصی سالیانه کارگرانی که بـــه کارهاي سخت و زیان آور اشتغال دارنـــد 5 هفتــه می باشد. استفــاده از این مرخصی، حتی الامکان در دو نوبت و در پایان هر شش ماه کار صــورت می گیرد.(ماده 65)

5- کارگر نمی تواند بیش از 9 روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند. (ماده 66)

6- هر کارگر حق دارد به منظور ادای فریضه حج واجب در تمام مدت کار خویش فقط براي یک نوبت یک ماه به عنوان مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده نماید. (ماده 67)

7- میزان مرخصی استحقاقی کارگران فصلی بر حسب ماه هاي کارکرد تعیین می شود. (ماده 68)

8- تاریخ استفاده از مرخصی با توافق کارگر و کارفرما تعیین می شود در صورت اختلاف بین کارگر و کارفرما نظر اداره کار و امور اجتماعی محل لازم الاجراء است. (ماده 69)

تبصره - در مورد کارهاي پیوسته (زنجیره اي) و تمامی کارهایی که همواره حضور حداقل معینی ازکارگران در روزهاي کار را اقتضاء می نماید، کارفرما مکلف است جدول زمانی استفاده از مرخصی کارگران را ظرف سه ماه آخر هر سال براي سال بعد تنظیم و پس از تایید شوراي اسلامی کار یا انجمن صنفی یا نماینده کارگران اعلام نماید.

9- مرخصی کمتر از یک روز کار جزء مرخصی استحقاقی منظور می شود. (ماده 70)

10- در صورت فسخ یا خاتمه قرارداد کار یا بازنشستگی و از کار افتادگی کلی کارگر و یا تعطیل کارگاه مطالبات مربوط به مدت مرخصی استحقاقی کارگر به وي و در صورت فوت او به ورثه او پرداخت می شود. (ماده 71)

11- نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت آن و شرایط برگشت آنها به کار پس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین خواهد شد. (ماده 72)

12- کلیه کارگران در موارد ذیل حق برخورداري از سه روز مرخصی با استفاده از مزد را دارند:

الف – ازدواج دائم   

ب- فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان (ماده 73)

13- مدت مرخصی استعلاجی، با تائید سازمان تامین اجتماعی، جزء سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.