جمعه, 31 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 29 تیر 1399
مراحل مطالبه سهم ارث - تقسیم ارث

 مراحل مطالبه سهم ارث - تقسیم ارث

حسب مورد و بسته به موضوع و با توجه به نوع اموال به ارث رسیده (ماترک) و میزان هماهنگی ورثه و نحوه تصرف در اموال راه حل های متفاوتی برای تقسیم ارث وجود دارد.مثل اینکه اگر مال به ارث رسیده قطعه زمین قابل تقسیمی باشد که عملیات قبتی آن پایان یافته باشد باید از اداره ثبت تقاضای افراز نمود و اگر ملک آپارتمان غیر قابل تقسیمی باشد باید از دادگاه محل تقاضای فروش نمود و یا اگر وجه نقدی در یک حساب بانکی باشد با رائه گواهی انحصار وراثت هر شریک می تواند به میزان سهم الارث از آن حساب برداشت نماید و همینطور الی آخر.شرط ضروری تقسیم ارث و یا هر نوع تصرف حقوقی در ماترک گرفتن گواهی انحصار وراثت است، به این معنا که تا قبل از اینکه گواهی انحصار وراثت صادر شود امکان هیچ نوع تصرفی در اموال مشترک و اموال به ارث رسیده وجود نخواهد داشت.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2799

مراحل مطالبه سهم الارث

  • بعد از فوت متوفی، قبل از هر اقدامی وراث او باید در گام اول اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت نمایند.
  • گام بعدی این است که وراث با هم تقسیم نامه تنظیم نمایند و بعد از آن اقدام به تملک سهم خود و تنظیم سند نمایند.این در صورتی است که وراث بر سر تقسیم با هم اختلافی نداشته باشند.
  • در صورت اختلاف در تقسیم اموال و در صورتی که اموال از نوع غیر منقول باشد باید مطابق مقررات برای درخواست افراز به اداره ثبت و بعد از آن جهت مطالبه سهم الارث یا اخذ دستور فروش به دادگاه صالح مراجعه نمایند. 
  • تقسیم اموال منقول در فرضی که شرکا و وراث با هم برای تقسیم اختلاف داشته باشند نیز در قالب طرح دعوای مطالبه سهم ارث قابل انجام است.
  • دعاوی ناشی از ارث بسیار حساس هستند و گاهی فرد با یک اقدام ساده مثل خلع ید مشاعی به مقصود خود می رسد! توصیه می کنیم در صورت وجود مشکل، قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص مشاوره نمایید.

 

 

مطالب مرتبط با ارث و سهم ارث: 

1- تماس و مشاوره با وکیل متخصص ارث 

2- کسانی که ارث می برند و سهم هر یک از آنها

3- راههای مطالبه سهم الارث، وکیل ارث

4- مراحل و مدارک گواهی حصر وراثت

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
بله، حتی یکی از وراث به تنهایی و صرفنظر از میزان سهم اش می توانند تقاضای فروش ملک مشاع و وصول سهم خود را بنماید.
بله، هر نوع تصرف در ماترک توسط وراث مستلزم گرفتن گواهی انحصار وراثت است.
با جستجوی عباراتی نظیر ((تقسیم ارث)) یا ((مطالبه سهم ارث)) یا ((وکیل برای ارث)) در سایت گوگل و مطالعه مقالاتريال مطالب و دستنوشته های سایت آن وکیل می توانید به میزان دانش، تخصص، تبحر و تجربه آن وکیل در این زمینه پی برده و جهت مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت مراجعه کنید.
اموال موضوع ارث اگر غیر منقول نظیر خانه، آپارتمان، زمین و مغازه باشند، دادگاه محل وقوع آن اموال صالح است و اگر منقول نظیر خودرو، وجه نقد، اسباب منزل و اموالی از این قبیل باشند در دادگاه محل اقامت هر یک از ورثه و خواندگان طرح می شود.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.