جمعه, 10 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 20 مهر 1399
تعریف، انواع و مقررات اجرای مجازات

 تعریف، انواع و مقررات اجرای مجازات

در جرایم تعزیری درجه سه تا هشت، دادگاه می تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حكم، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یك تا پنج سال معلق نماید. دادستان یا قاضی اجرای احکام كیفری نیز پس از اجرای یک سوم مجازات می تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای تعلیق نماید. همچنین محكوم می تواند پس از تحمل یک سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرایط قانونی، از طریق دادستان یا قاضی اجرای احكام كیفری تقاضای تعلیق نماید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1663

 

تعریف تعلیق اجرای مجازات

  • تعلیق اجرای مجازات یکی از روش های تخفیف پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی است. بدین معنا که وجود شرایطی خاص (شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم ) و وجود جهات تخفیف اجرای تمام یا بخشی از مجازات محکوم برای مدتی معلق می گردد. این نهاد در ماده 46 تا 54 قانون مجازات پیش بینی شده است.

 

شروط تعلیق اجرای مجازات 

  • وجود شرایط تعویق صدور حکم :

1- وجود جهات تخفیف شامل گذشت شاکی، همکاری موثر محکوم و...

2- پیش بینی اصلاح مرتکب  

3- جبران ضررو زیان یا ایجاد ترتیب جبران  

4- فقدان سابقه کیفری موثر محکوم

  • مدت تعلیق مجازات 1 تا 5 سال است که برای جرائمی که مجازات آن کمتر از یک سال باشد تعلیق به اندازه آن مدت است.(کمتر از یک سال از مجازات باقی مانده باشد)
  • مطابق ماده 46 قانون مذکور، تعلیق در جرائم تعزیری درجه 3تا8 قابل اعمال است و شامل صدور، قصاص و دیات نمیشود.(تعزیر درجه 1 و 2 را شامل نمیشود)
  • اعمال تعلیق مجازات پس از گذشت یک سوم مجازات امکان پذیر است .
  •  مرجع درخواست کننده تعلیق دادستان یا قاضی اجرای احکام و همچنین محکوم از طریق دادستان و قاضی اجرای احکام است .
  • انواع تعلیق مطابق ماده 48 قانون مجازات اسلامی تعلیق مجازات با رعایت مقررات مربوط به تعویق صدور حکم به دو نوع ساده و مراقبتی تقسیم می شود.
  • در تعلیق ساده محکوم متعهد میشود که در طول مدت تعلیق مرتکب جرم نشود ودر تعلیق مراقبتی علاوه بر تعهد مذکور دستور های دادگاه را نیز باید انجام دهد. 

 

شرایط لغو قرار تعلیق 

  • بر اساس ماده 54 قانون مجازات اسلامی هرگاه محکوم از تاریخ صدور قرار تا پایان مدت تعلیق مرتکب یکی از جرائم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا تعزیر درجه 7 شود، پس از قطعیت حکم اخیر، دادگاه (غیراز دادگاه صادرکنده دادگاه) قرار تعلیق را لغو و دستور اجرای حکم معلق را صادرمیکند.
  • دادگاه صادر کننده قرار نیز هرگاه متوجه شود (پس از صدور قرار) که محکوم دارای سابقه کیفری موثر یا محکومیت قطعی که درمیان آنها محکومیت تعلیق بوده، قرار تعلیق را لغو میکند .

نکته : منظور از محکومیت کیفری موثر،محکومیت در جرائمی است که دارای مجازات تبعی باشند.بنابراین مطابق ماده 25 قانون مجازات اسلامی جرائم تعذیری درجه 6 و 7 و8 فاقد مجازات تبعی است و درنتیجه محکومیت به آن محکومیت کیفری موثر محسوب نمیشود و مانع تعلیق نیست.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.