جمعه, 10 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 17 شهریور 1397
فوت و فن و روش تنظیم قرارداد

 فوت و فن و روش تنظیم قرارداد

برای ایجاد یک رابطه حقوقی که طی آن طرفین متعهد می شوند در روابط بین خود به تعهدات خود عمل کنند نباید به الفاظ بسنده نمود و باید تعهداتی که طرفین برای خود ایجاد می کنند را در قالب یک قرارداد دقیق و به صورت مکتوب درآورد تا طرفین بتوانند با رجوع به مندرجات و محتویات قرارداد از بروز اختلاف پیشگیری نمایند. گذشته از این درج ضمانت اجرا یا شرط جزا یا وجه التزام مطابق آنچه در ماده 230 قانون مدنی آمده است جسارت تخلف قراردادی را از طرف مقابل می گیرد. مشورت با یک وکیل قرارداد و تنظیم قرارداد تحت نظر یک وکیل با تجربه و متخصص تا حد زیادی (شاید تقریباً به طور کامل) از آسیب های احتمالی به قرارداد و اموال و رابطه طرفین، جلوگیری می نماید. قواعد حاکم بر قراردادها اصولاً جزء قواعد و مقررات تکمیلی هستند به این معنا که اراده طرفین بر آن تفوق و حکومت دارد و فقط در موارد سکوت و ابهام و اجمال به قانون مراجعه می شود؛ به عبارت اخری در تنظیم و ایجاد یک قرارداد مطابق اصل حکومت اراده شرایط و جزییات قرارداد را طرفین با توافق تعریف می نمایند. البته در موارد نادری مثل مشروعیت جهت معامله یا لزوم وجود قصد انشاء یا اهلیت طرفین یا معلوم بودن (مشکوک و مردد نبودن) مورد معامله قواعد و مقررات مقدم بر اراده و توافق طرفین است. در ادامه تلاش میشود در قالب چند نکته به فوت و فن ها و نکات مهم در تنظیم یک قرارداد استاندارد و مطابق اصول اشاره می شود.هر چند که توصیه کلی ما سپردن کار تنظیم قرارداد به یک وکیل متخصص حقوق قراردادها و یک وکیل با تجربه است. 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4138

نکات تنظیم قرارداد

 

نکات مهم و روش تنظیم یک قرارداد خوب 

  • در تعریف عقد (قرارداد) ماده 183 قانون مدنی بیان می دارد: " عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آنها باشد ". بنا بر این تعریف قرارداد حاصل توافق اراده دو یا چند نفر است و از آنجا که حصول توافق بین افراد امری دشوار به نظر می رسد، انعقاد این توافق به صورت یک قرارداد کتبی و دقیق، لازم به نظر می رسد.
  • قرارداد مهم ترین مدرک برای تنظیم روابط طرفین و تعیین حدود و ثغور روابط طرفین است. بنابراین نحوه تنظیم و انعقاد قرارداد از اهمیت فراوانی برخوردار است. 
  • چه بسیار قرردادهایی که به دلیل نقص دانش حقوقی و قراردادی لازم در نحوه تنظیم آن، به بن بست های فراوانی رسیده است و طرفین را ناگزیر از مراجعه به محاکم قضایی، داوری و غیره نموده است در هر حال قراردادها بسته به نوع آنها، از پیچیدگی بسیار برخوردار هستند مباحث مهم قرردادها مثل فسخ، ضمانت اجراها و تضامین، نحوه حل اختلاف، تعیین تعهدات تر یک از طرفین و غیره مباحثی نیستند که افراد به صرف داشتن دانش عرضی و تجاری و صنفی در حرفه و تجارت خود و بدون برخورداری از اطلاعات قراردادی و حقوقی لازم بتوانند از عهده تنظیم آنها برآیند.
  • چه بسیار از صاحبان حرف و تجارت که با دانش صنفی خود قراردادی را تنظیم کرده اند که پس از آن با دشواری های فراوان در مرحله اجرا تفسیر، حل اختلاف و ... مواجه گشته و بسیار خود را شماتت نموده اند که چرا با بهره مندی از وکیل و مشاور حقوقی و قراردادی توانند و با صرف هزینه ای به مراتب بسیار پایین تر از هزینه شکست قرارداد خود، از ضررهای بعدی جلوگیری ننموده اند.
  • هر قراردادی در آغاز باید دارای عنوانی باشد.عنوان باید دقیق انتخاب شود زیرا طرفین با انتخاب عنوان برای قراردادشان در واقع به روشن کردن حقوق و تعهدات خود می پردازند و حتی دادرس هم در هنگام تفسیر قرارداد به عنوان نظر خواهد داشت.با این وجود مطابق قانون مدنی عقد تابع قصد طرفین است و ممکن است طرفین اسم عقد خود را وکالت بگذارند ولی محتوا، شرایط و مندرجات آن حاکی از وقوع بیع باشد.
  • به دلیل طیف گسترده ای از عقود معین در قانون مدنی و شباهت زیاد برخی از این عقود به یکدیگر، وکلای دادگستری که آشنا به ماهیت این عقود هستند با انتخاب نام و عنوان دقیق اولین رکن یک قرارداد را به درستی رعایت می کنند و چون عنوان قرارداد رکن اساسی در هر قرارداد می باشد، اهمیت آن را نمی توان نادیده انگاشت زیرا قرارداد بر اساس این عنوان تنظیم خواهد شد.
  • عمده ترین و مهم ترین قسمت هر قرارداد متن و شروط مندرج در آن است. این بخش به دلیل قرار گرفتن اسامی و مشخصات طرفین به صورت کامل و دقیق و موضوع قرارداد به صورت روشن و همچنین مبلغ دقیق قرارداد از اهمیت بالایی برخوردار است.در صورت اضافه نمودن شروط ضمن عقد در متن قرارداد اهمیت قسمت متن بیشتر به چشم می آید و از آنجا که قانونگذار در قانون مدنی به احکام شروط ضمن عقد پرداخته و حتی برخی از شروط را مبطل عقد می داند، تنظیم این شروط توسط وکلای دادگستری آشنا به نحوه نگارش قرارداد می تواند از بطلان و بی اعتباری قرارداد در آینده جلوگیری کند.
  • لازم به ذکر است آنچه متن یک قرارداد را می سازد الفاظ و علایم نگارشی است. پس باید در انتخاب الفاظ دقت لازم را مبذول داشت و تا حد امکان از الفاظ حقوقی مطرح شده در قانون مدنی استفاده نمود. در حقوق با اضافه یا کم شدن یک حرف به کلمه ای، معنا و بار حقوقی کلمه و در نتیجه ضمانت اجرای آن تغییر خواهد کرد. بنابراین انتخاب کلمات نیازمند تسلط به قانون مدنی است.
  • از آنجا که قوانین آمره که مرتبط با نظم عمومی هستند باید در هر کشوری مورد احترام قرار گیرد و حتی توافق افراد در قالب قرارداد نمی تواند به آن خدشه ای وارد آورد، تسلط به قوانین جاری کشور از جمله قوانین آمره برای تنظیم قرارداد، لازم و ضروری است.
  • در تکمیل موارد بالا که نیاز به دانش حقوقی دارد می توان از قواعد عمومی قراردادها یاد کرد و همینطور خسارات حاصل از عدم اجرای تعهد که هر یک از دو مورد ذکر شده می تواند آینده یک قرارداد را تحت تاثیر قرار دهد و لزوم مشورت با وکلای دادگستری در انعقاد قرارداد را هر چه بیشتر و بهتر روشن سازد.

 

تنظیم قرارداد و نگارش محتوای آن یک امر تخصصی و فنی بوده و مهترین قسمت ایجاد یک رابطه حقوقی، مرحله تنظیم قرارداد است. مشورت با وکیل دادگستری، متخصص قراردادها و وکیل خوب و با تجربه در زمینه قرادادها بسیار مهم و ضروری بوده و اصولاً از ایجاد مشکل و سوء استفاده طرفین از یکدیگر جلوگیری کرده و در صورت بروز مشکل در رابطه حقوقی افراد باعث می شود حداقل زیان به طرفین وارد آید.

 

فایده مشورت با وکیل در تنظیم قراردادها

  • لزوم مشاوره به وکیل و مشاوره حقوقی توانند در امر تنظیم قراردادها، مصداق بارز جمله معروف پیشگیری بهتراز درمان است می باشد، چرا که شخص متخصص در تنظیم قراردادها، زیرکاری ها و پیچیدگی های فنی و حقوقی را می بیند که هیچگاه شخص عادی یا حتی تاجر حرفه ای قادر به رؤیت و پیش بینی آن نیست لذا بحث تنظیم قراردادها، بخشی بسیار تخصصی و پیچیدی پر از ظرافت و ریزه کاری است که نگارش یک قرارداد بهینه و مطلوب جز با بهره مندی از یک وکیل متخصص، امکان پذیر نیست.مثلاً در مورد قراردادهای ساختمان سازی یا قرارداد اجاره و... بنگاه های تجاری همانطور که در قانون به وضوح حوزه فعالیت آن ها مشخص شده است، صرفاً در حد یک دلال و واسطه هستند که طرفین قرارداد را به هم اتصال داده و نقش واسطه و رابط بین طرفین را دارند و پس از آن کار آنها خاتمه می یابد لذا این افراد هیچ گاه از دانش حقوقی مکفی جهت تنظیم قرارداد بهره مند نمی باشند و مراجعه به این افراد صرفاً بایستی در حد شرح وظایف قانونی آن ها یعنی نفش واسطه گری این افراد باشد و هیچ نمی توانند متخصص حقوقی و قرارداد نویس باشند چرا که ابراز و مقرمات و دانش لازم در این خصوص برخوردار نیستند.
  • تنظیم قرارداد توسط وکیل دادگستری و متخصص قرارداد، سلامت و نتیجه بخش بودن آن و جلوگیری از سوء استفاده طرف دیگر را تضمین می کند.
  • دفتر وکالت مسعود محمدی (دادگران حامی) آماده مشاورده حقوقی در زمینه تنظیم قرارداد و نیز در صورت تمایل تنظیم قرارداد های شماست. 

 

با سپردن نگارش و تنظیم قرارداد خود به ما می توانید اطمینان داشته باشید که بهترین قراداد ممکن و متصور را با توجه به ویژگی های موراد طرف قرارداد و شرایط موجود بدست آورده اید.

 

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص در زمینه قراردادها کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
بله، اصولا هر شرط مشروع و دارای منفعت عقلایی را می توان ضمن یک قرارداد درج نمود.ملاک تشخیص مشروعیت قانون و شرع است و معیار تشخیص منفعت عقلایی عرف است.
بله، این امکان وجود دارد که در صورت داشتن تجربه و دانش متن قرارداد را خودتان تنظیم کرده و به طرف قرارداد پیشنهاد بدهید.و توجه داشته باشید که تنظیم متن قرارداد امری تخصصی و نیازمند تجربه است.با ریسک و آزمون و خطا نمی شود یک قرارداد حقوقی خوب ایجاد کرد.ترجیحاً تنظیم متن قرارداد را به یک وکیل متخصص حقوق خصوصی و قراردادها بسپارید.
از طریق جستجوی عبارات ((وکیل خوب برای تنظیم قرارداد)) یا ((وکیل متخصص قرارداد)) و عباراتی شبیه این در سایت گوگل و مطالعه مطالب، مقالات و نوشته های آن وکیل می توان از میزان دانش و تخصص آن وکیل کسب اطلاع و اطمینان نمود.
کتبی که خود اینجانب شخصاً به اثر و خالق آن بسیار احترام گذاشته و ارادت دارم عبارتند از : 1- تشکیل قراردادها 2- آثار قراردادها 3- اصول قراردادها 4- سقوط تعهدات (همگی از مرحوم دکتر شهیدی) 5- قواعد عمومی قراردادها 6- حقوق معین (اثر مرحوم دکتر کاتوزیان).در خصوص قراردادها غیر از این آثار متعدد دیگری نیز وجود دارد که جملگی به نوعی تکرار گفته های همین اساتید است.
بله، در دفتر وکالت دادگران و توسط وکلای ما اینن امکان فراهم شده است تا با هماهنگی قبلی و واریز هزینه و دستمزد وکیل در جلسه انعفاد و مذاکره جهت بررسی ابعاد حقوقی معامله و قرارداد، یک وکیل به همراه خود داشته باشید.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.