شنبه, 01 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 08 اسفند 1399
تعریف، احکام و نکات مهم سرقفلی

 تعریف، احکام و نکات مهم سرقفلی

درباره تعریف سرقفلی با توجه به اینکه قانونگذار مفهوم سرقفلی را به روشنی تعریف نکرده است ابهامات و اختلافات زیادی وجود دارد؛ اما از مجموع مقررات این طور بر می آید که سرقفلی عبارت است از پولی که در ابتدای اجاره و همزمان با شروع تصرفات مستاجر به مالک و موجر پرداخت می شود و طرفین بر آن نام سرقفلی می گذارند.مبلغ سرقفلی تقریباً چیزی نزدیک به قیمت کل ملک است پس پولی که تحت عنوان مبلغ ودیعه یا قرض الحسنه یا رهن در ابتدای زمان شروع اجاره اماکن تجاری از سوی مستاجر به موجر پرداخت می شود مصداق سرقفلی نیست و نیز اینکه حق کسب و پیشه که در طول زمان به دست می آید و ناشی از شهرت تجاری مستاجر است ربطی به سرقفلی ندارد.گاهی اوقات و در قراردادهای مشمول قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 اگر در ابتدای اجاره مستاجر پولی تحت این عنوان به موجر داده باشد علاوه بر حق کسب و پیشه، سرقفلی نیز به مستاجر تعلق می گیرد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3009

 

 

نکات مهم، تعاریف و احکام سرقفلی

  • چنانچه محل کسب و پیشه برای شغل معینی اجاره داده شده باشد، اگر مستاجر بدون رضایت موجر شغل خود را تغییر دهد موجر حق فسخ و تخلیه مورد اجاره را دارد.
  • از زمان تصویب قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶ اجاره تمام اماکن تجاری و محل کسب و پیشه که با قرارداد رسمی یا عادی تنظیم شوند تابع این قانون هستند.
  • روابط استیجاری قبل از این قانون و نیز روابط ناشی از انتقال حقوق مستاجر سابق به مستاجر جدید با اجازه موجر در صورتی که اولین قرارداد اجاره مربوط به قبل از اجرایی شدن قانون سال ۷۶ باشد مشمول این قانون نیست.
  • از جمله شرایط قانون روابط موجر و مستاجر در مورد قراردادهای عادی قید مدت و تنظیم آن در دو نسخه و ضرورت امضای موجر و مستاجر و دو نفر از گواهان یا شهود است  که در مورد اماکن تجاری و کسب و پیشه نیز مالک می‌تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کند.
  • اگر مالک از مستاجر، سرقفلی نگرفته باشد ولی مستاجر با دریافت سرقفلی، ملک را بدون اجازه مالک به دیگری انتقال دهد پس از انقضاء مدت اجاره، مستاجر دوم حق مطالبه سرقفلی از مالک را نخواهد داشت، لیکن اگر موجر مبلغ سرقفلی را از مستاجر دریافت کرده باشد، هنگام تخلیه مستاجر حق مطالبه سرقفلی به قیمت عادلانه روز را خواهد داشت.
  • اگر مستاجر به مالک سرقفلی پرداخت نکرده باشد، پس از انقضاء مدت اجاره و هنگام تخلیه هم حق اخذ و ادعای سرقفلی را نخواهد داشت.
  • قراردادهای استیجاری قبل از سال ۷۶ مشمول این قانون نخواهد بود و براین اساس در صورتی که مستاجر اماکن تجاری حق انتقال به غیر را داشته باشد می‌تواند برای همان شغل یا شغل مشابه، منافع مورد اجاره را به دیگری انتقال دهد.
  •  چنانچه در اجاره‌نامه حق انتقال به غیر سلب شده یا مالک جهت انتقال به غیر رضایت نداشته باشد، موجر می‌بایست در ازای تخلیه مورد اجاره، حق کسب و پیشه و تجارت مستاجر را طبق نظر کارشناس بپردازد وگرنه مستاجر حق دارد جهت انتقال مورد اجاره، دادخواست تجویز انتقال منافع خود را به دادگاه تسلیم کند.
  • چنانچه مستاجر بدون رعایت ضوابط، منافع مورد اجاره را به شخص دیگر انتقال دهد، موجر نیز حق درخواست تخلیه را پیدا می‌کند و فرقی نمی‌کند که ملک تجاری در اختیار مستاجر باشد  یا متصرف دیگری؛ که در این صورت مستاجر یا متصرف باید در ازاء دریافت نصف حق کسب و پیشه ، ملک را تخلیه کند.
  • در مواردی هم که محل کسب و پیشه برای شغل معینی اجاره داده شده است اگر مستاجر بدون رضایت موجر شغل خود را تغییر دهد موجر حق فسخ و تخلیه مورد اجاره را دارد و در این حالت به هیچیک از مستاجر یا متصرف حق کسب و پیشه تعلق نمی‌گیرد.

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
سرقفلی مال یا وجهی است که در ابتدای قرارداد اجاره اماکن تجاری از سوی مستأجر به مالک (موجر) یا مستأجر قبلی (که رضایت مالک را دارد) پرداخت می شود.در صورتی که با حکم دادگاه یا با توافق قرار بر تخلیه مستأجر شود موجر مکلف است این مبلغ را به وی به نرخ روز عودت دهد.
حق کسب و پیشه مبلغی است که در اثر عملکرد مستاجر و نوع بهره برداری و شغل و نیز شهرت تجارتی و طول زمان تصرف به نفع مستأجر ایجاد می شود.نظر درست این است که آن را متفاوت و متمایز از سرقفلی بدانیم.پرداخت یا عدم پرداخت سرقفلی در ابتدای عقد اجاره، در میزان حق کسب و پیشه تاثیر دارد.
به ترتیب در روابط موجر و مستاجر مصوب سالهای 76 و 56.این قوانین به سال تصویب خود شناخته می شود که می توانید متن و تحلیل و تفسیر آن را در سایت دادگران مطالعه نمایید.
می توانید با جستجوی عناوینی چون ((وکیل برای تخلیه اماکن تجاری)) یا ((وکیل براری سرقفلی)) یا ((وکیل متخصص اجاره اماکن تجاری)) و مفاهیمی از این دست در سایت گوگل به مقالات، مطالب و محتویات سایت یک وکیل دست یافته و از میزان دانش، مهارت و تجربه آن وکیل اطمینان حاصل نمایید.البته پس از آن مشاوره حضوری با وکیل قبل از تصمیم قطعی به انتخاب، نیز بسیار راه گشا است.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.