جمعه, 31 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: یکشنبه 18 مهر 1400

  بهترین روش برای شراکت با آورده کار و سرمایه

چه قراردادی مناسب است برای شراکت یعنی که کار از من باشد و سرمایه از طرف مقابل ولی در سود حاصله هر دوی ما شریک باشیم؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 7153

پاسخ  - بهترین قرارداد شراکت کاری

  • تقسیم سود و سهام در قراردادهای مشارکت میان شرکا، نتیجه منطقی و ذاتی قرارداد مشارکت مدنی است. اما این قاعده، در بعضی از اشکال این قرارداد جنبه آمره ندارد و شرکا می‌توانند تقسیم سود و سهام را به طرق دیگر میان خودشان تعیین کنند.
  • قبل از پرداختن به نحوه تقسیم سود در شراکت در ابتدا باید با قرارداد شراکت کاری بین دو نفر آشنا شوید و در ادامه به نحوه تقسیم سود در شراکت می‌پردازیم.
  • قرار داد مشارکت مدنی قراردادی است که از طریق آن اشخاص حقیقی یا حقوقی، سرمایه (مادی یا معنوی) خود را به صورت سهم الشرکه نقدی یا غیر نقدی تقویم کرده و به صورت مشاع و برای انجام کار معین در زمینه مشارکت در فعالیت های تولیدی، بازرگانی و خدماتی برای مدت محدود و به قصد انتفاع به‌کار می‌گیرند.
  • به طور کلی موارد استفاده از این قراردادها به این صورت است: صادرات کالا، خدمات، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، بازرگانی داخلی، احداث مسکن انفرادی و انبوه‌سازی و واردات ماشین آلات، مواد اولیه و ابزار کار.
  • معروف‌ترین شکل قراردادهای مشارکت مدنی قرارداد های مشارکت در ساخت، قرارداد مشارکت مدنی با بانک و قرارداد مشارکت مدنی خصوصی است.
  • در نمونه قرارداد مشارکت مدنی ذکر میزان سهم هریک از طرفین بسیار اهمیت دارد و باید میزان سرمایه و سهام طرفین در قرارداد مشخص و ذکر شود. زیرا در صورت عدم ذکر میزان سرمایه طرفین در قرارداد، اصل بر این خواهد بود که میزان سرمایه هر دو طرف به‌صورت مساوی است (بالمناصفه بودن سرمایه و سهم طرفین).
  • طبق تعریف ارائه شده در قانون مدنی ،مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود می‌باشد‫. به‌عبارتی این قرارداد بین مالک و عامل منعقد و سرمایه این نوع مشارکت مدنی به صورت مساوی از طریق طرفین تامین می‌شود.
  • در این نوع قرارداد هم آورده هر یک از دو طرف باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود تا برای تعیین سود طرفین، شرکا در ادامه به مشکل برنخورند. عموماً پرداخت سود سالیانه در این قرارداد مشارکت برعهده مالک است و نیز تحویل تمامی سود حاصل از مشارکت در پایان قرارداد به مالک از طرف عامل با دریافت رسید کتبی صورت می‌گیرد.

علاوه بر مشاورکت مدنی عناوینی چون مضاربه و صلح نیز برای ایجاد چنین رابطه کاری مناسب است.برای کسب اطلاعات بیشتر حتما قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص قراردادها مشورت نمایید.

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص قراردادها و عقود

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.