چهارشنبه, 05 اردیبهشت,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: یکشنبه 27 تیر 1400

 آیا امکان استفاده از وکالتنامه بعد از فوت وجود دارد ؟ 

سلام.پدر من فوت کرده.تعدای املاک در کرج به نام ایشون وجود دارد.برادرم یک وکالتنامه کامل با حق فروش و هبه و‌ صلح به خود و دیگران از پدرم دارد.در حال حاضر برای تقسیم ارث به مشکل بر خوردیم و ایشون (برادرم) ادعا دارند که املاک سهم ایشون است.تهدید بسیار قوی ایشون مبنی بر داشتن مبایعه‌ نامه فروش است.البته مبلغی هم به حساب پدرم حاصل از فروش واریز نگردیده است.لطفاً بفرمایید امکان استفاده از وکالتنامه بعد از فوت وجود دارد ؟ 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 24867

امکان استناد به وکالتنامه بعد از فوت موکل

  • مستندا به ماده ماده 678 قانون مدنی وکالت عقدی جایز است که به طرق ذیل مرتفع می شود: به موت یا به جنون وکیل یا موکل.
  • بنابراین حتی در صورتی که در وکالتنامه حق عزل وکیل سلب و ساقط شده باشد باز هم پس از فوت هر یک از وکیل یا موکل عقد وکالت منحل می شود و دیگر امکان استفاده و استناد به آن وکالتنامه وجود ندارد.
  • ماده 678 در مقام بیان موارد انحلال، مطلق وکالت را (چه بصورت بلاعزل و چه با حق عزل و چه با مدت معین و چه بدون مدت) با فوت منتفی دانسته است.
  • همچنین از آنجایی که وکالت عقدی اذنی است و این اجازه واذن باید هم در مرحله ایجاد و هم در تمامی مراحل عقد وکالت وجود داشته باشد لذا به فوت موکل بقای اذن از بین می رود و وکیل نمی تواند بدون وجود اذن به مورد وکالت عمل نماید.
  • باید توجه داشت که اگر وکیل در زمان بقای وکالت، معامله یا اقدامی نماید که سبب ایجاد حق یا تعهدی برای موکل گردد پس از فوت موکل گرچه عقد وکالت منحل می گردد اما تعهدات و حقوقی که از اقدامات وکیل در زمان بقای وکالت برای موکل ایجاد شده است به قوت خود باقی است و ورثه نسب به این معاملات قائم مقام مورث خود می باشند.

 

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص استفاده از وکالتنامه بعد از فوت وکیل

♦  در فرض سوال شما نیز از آنجایی که بنابه اظهارات شما برادرتان با استفاده از وکالتنامه ای که به موجب آن حق فروش و صلح املاک پدرتان را داشتند، اقدام به تنظیم مبایعه نامه نموده اند باید به چند نکته توجه نمایید:

اولا : آیا مبایعه نامه قبل یا بعد از فوت پدرتان تنظیم شده است؟

ثانیا : اگر این مبایعه نامه را اصالتا از طرف خود و وکالتا از طرف پدرتان تنظیم نموده است باید توجه نمایید که آیا به موجب آن وکالتنامه حق معامله با خود داشته است یا خیر؟

♦  بسته به این که پاسخ به این سوالات چه باشد نحوه طرح دعوا و دفاع شما در برابر ادعاهای مطرح شده از سوی برادرتان متفاوت می باشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.