جمعه, 31 فروردین,1403
ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

نمونه آراء محاکم
تاریخ انتشار: یکشنبه 17 فروردین 1399
پرونده اجازه انتقال مورد اجاره-تجویز انتقال منافع

 پرونده اجازه انتقال مورد اجاره-تجویز انتقال منافع

منظور از تجویز انتقال منافع یا اجازه انتقال مورد اجاره، موردی است که مستاجر موضوع قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 قصد انتقال و فروش مورد اجاره به دیگری را دارد ولی صراحتاً به وی در قرارداد اجاره و یا قرارداد جداگانه اجازه انتقال داده نشده است.در این فرض مستاجر یا باید بدون رعایت تشریفات و به صراحت از موجر اجازه انتقال بگیرد و یا باید با مراجعه به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک اجازه انتقال مورد اجاره و یا تجویز انتقال منافع را در چارچوب ماده 19 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 درخواست نماید.این امکان از خصوصیات همین قانون است و قراردادهای اجاره و مستاجرین موضوع سایر قوانین چنین امتیازی ندارند.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2451

 

تجویز انتقال منافع - اجازه انتقال مورد اجاره

دادخواست تجویز انتقال منافع مورد اجاره

دادگاه : شعبه 123 دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید باهنر
کلاسه : ..........
خواهان : جعفرعلی ......
خوانده : فاطمه - ناهید - اعظم

خواسته : تقاضای رسیدگی و صدور حکم به تجویز انتقال منافع مورد اجاره

دلایل ومنضمات :

1- فتوکپی مصدق دادنامه

2- معاینه وتحقیق محلی

3 - شهادت شهود

گردشکار  تجویز انتقال منافع : 
خواهان دادخواستی را به خواسته فوق بطرفیت خوانده  بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق

العاده/ مقرر دادگاه بتصدی امضاء کننده ذیر تشکیل است با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

 

شرح دادخواست تجویز انتقال منافع مورد اجاره :

خواهان به موجب سند اجاره مالک سرقفلی یک باب مغازه می باشد که سه دانگ این مغازه متعلق به آقای محمد و سه دانگ دیگر متعلق به وراث مرحوم قربانعلی بوده است با توجه به اینکه آقای صادق مراتب رضایت خود را برای انتقال منافع مورد اجاره اعلام داشته لیکن خواندگان دعوی وراث مرحوم صادقی مالک سه دانگ دیگر ملک مراتب موافقت برای انتقال برای انتاقال منافع نمی نمایند.تقاضای صدور حکم  به تجویز انتقال منافع مورد اجاره خواهان به غیر را ندارد.

 

 

رای دادگاه تجویز انتقال منافع مورد اجاره :

در خصوص دادخواست جعفر علی به طرفیت فاطمه – ناهید و اعظم به عنوان وراث حین الفوت مرحوم قربانعلی به خواسته تجویز انتقال منافع  یک باب مغازه جزء پلاک ثبتی.....موضوع سند رسمی اجاره شماره .......... مورخ ........ با توجه به جمیع اوراق و محتویات پرونده، قطع نظر از اینکه خواهان هیچ دلیل یا مدرکی بر قوت موجر و وراثت خواندگان ابراز نکرده، با التفات بر اینکه  بر اساس مفاد قرارداد اجاره تقدیمی، موجرین دو نفر به اسامی قربانعلی و محمد هستند و به موجب سند اجاره نامه به خواهان حق واگذاری عین مستاجره را نداده اند و خواهان برای تجویز انتقال منافع باید دعوی خویش را به طرفیت هر دو موجر مذکور یا جانشینان آنان طرح و تقدیم نماید هر چند حسب ادعای خواهان احدی از موجرین راضی به این امر باشد به لحاظ اینکه حق انتقال منافع  مورد اجاره به غیر به صراحت از مستاجر سلب شده است طرح دعوی به طرفیت هر دو موجر ضروری بوده  و به دلیل عدم رعایت این مهم از سوی خواها وعدم طرح دعوی به طرفیت موجرین دعوی وی در وضعیت فعلی قابل استماع  نبوده، مستنداً به ماده 2 قانون آیین دادرسی قرار عدم استماع دعوی خواهان صادر اعلام می گردد.
قرار صادره ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاههای تجدید نظر استان تهران خواهد بود.

 

 

نظر نهایی تجویز منافع مورد اجاره :

در این پرونده دادگاه مستنداً به ماده 2 ق.آ.د.م  قرار عدم استماع دعوی خواهان را به علت عدم طرح  دعوی به طرفیت موجرین دعوی صادر نمودند.

 

 

 

مطالب مرتبط با تجویزانتقال منافع :

1- تخلیه املاک تجاری و مسکونی

2- فرق سرقفلی با ودیعه در یک پرونده عملی اجاره

3- راههای تخلیه فوری ملک و درخواست تخلیه دستور تخلیه

4- مشاوره با وکیل جهت تنظیم قرارداد،وکیل متخصص قرارداد

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
منظور اجازه ای است که دادگاه برای انتقال مورد اجاره به مستاجر مکان تجاری (مغازه و محل کسب و پیشه) موضوع قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 می دهد.
خیر، در قالب ماده 19 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 56 دادگاه ضمن صدور اجازه حکم به پرداخت هیچ گونه وجهی به نفع مالک نمی ددهد و حتی ممکن است مالک به پرداخت خسارات دادرسی هم محکوم شود.
بسته به نحوه رسیدگی و حجم کار شعبه دادگاه ممکن است زمانی بین 6 ماه تا 1 سال طول بکشد و مهلت اجرای حکم تجویز انتقال منافع نیز از تاریخ قطعیت حکم 6 ماه است.
گرفتن اجازه از مالک معمولا با پرداخت پولی تحت عنوان حق مالکانه یا حق اجازه همراه است و زمان آن طبیعتاً طولانی نیست و در چارچوب توافق می تواند حتی یک روز طول بکشد.گرفتن اجازه انتقال برای مستاجر از دادگاه (تجویز انتقال منافع) با پرداخت هیچ پولی همراه نیست و به طور متوسط زمانی در حدود 6 ماه طول می کشد.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره کلیک کنید.